خبرگزاری کار ایران

رئیس شیلات کشور

100 هزار تن ماهی در قفس تولید می‌شود

رئیس شیلات کشور از امضای تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های کشاورزی، تعاون و سازمان مدیریت برای تولید 100 هزار تن ماهی در قفس خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسن صالحی در چهاردهمین کارگروه پرورش ماهی در قفس گیلان اظهار کرد: باتوجه به اینکه بحث آبزی پروری از گیلان آغاز شده است باید اولین قفس پرورش ماهی نیز در این استان شکل بگیرد.

وی پرورش ماهی در قفس و پرورش گلخانه‌ای صیفی‌جات را 2 برنامه مهم جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: باید این واقعیت را که برای تأمین غذا جز نگاه بر دریا راه دیگری نداریم را بپذیریم.

صالحی گفت: مجری این تفاهم‌نامه وزارت تعاون خواهد بود و در این میان برای پرورش ماهی در قفس بنیاد مستضعفان نیز اعلام آمادگی کرده‌است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تأکید رئیس جمهور درباره ضرورت انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نو به داخل کشور اشاره کرد و گفت: در این باره با کشورهای اروپایی رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

وی به دستور وزیر جهاد کشاورزی درباره اولویت قرار دادن پرورش ماهی در قفس در واگذاری‌های زمین‌ها اشاره کرد و افزود : در سال گذشته اعتبار شیلات گیلان 2 میلیارد بوده است که در سال جاری افزایش 100 درصدی داشته است.

رئیس شیلات کشور با اشاره به افزایش چمشگیر تسهیلات در بخش آبزیان برای اولین بار گفت: هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه‌ ملی اعتبار در نظر گرفته شده است و هیچ‌گونه محدودیت تسهیلاتی ارزی نداریم.

صالحی به تامین بچه ماهی کپور و سفید در استان گیلان اشاره کرد و گفت: این نشان می‌دهد که بستر لازم در حال فراهم شدن است و امیدواریم تا پایان سال حجم قابل توجهی از پرورش ماهی در قفس در استان آغاز شود.

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه گیلان قطب اصلی شیلات در کشور است افزود: وجود دریای خزر موجب ایجاد پتانسیل فراوان در آبزی پروری در این استان شده است که باید بهره لازم را از آن ببریم.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه 14 درصد از تولید آبزیان در دنیا از طریق پرورش در قفس تولید می‌شود خاطرنشان کرد: باتوجه به مشکلات و موانع موجود در پرورش ماهی در مزارع این نوع از تولید ماهی یک فرصت است.

نماینده عالی دولت در گیلان میزان متوسط مصرف ماهی در بین مردم کشورمان را بسیار پایین‌تر از متوسط دنیا دانست ویکی از علل کاهش مصرف ماهی را گران بودن قیمت تهیه آن دانست و تصریح کرد: در بعضی از کشورها مثل ژاپن که متوسط مصرف ماهی آن 99 کیلو است قیمت عرضه ماهی بسیار پایین است.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب در استفاده از ذخایر و مواهب دریا برای مردم اشاره  کرد وگفت: در سفر رئیس جمهور به گیلان پرورش ماهی در قفس جزو تکالیف برای استان قرار داده شد.

استاندار گیلان با اشاره به مصوبه تولید 10هزارتن ماهی از طریق قفس در دریا گفت: پس از این مصوبه و جدیت خوبی که در مدیران استان مشاهده شد، تاکنون 40 سرمایه‌گذار برای پرورش ماهی در قفس در گیلان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: از این تعداد 12 سرمایه‌گذار روند نهایی اخذ مجوزها را برای آغاز کارشان طی می‌کنند که ظرفیت تولید آنها 12 هزارتن است.

نجفی به همراهی تمامی مدیران استان به یژه محیط زیست درباره  پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: پیگیری بحث اشتغال و اجرایی شدن مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به گیلان از اقدامات روزانه مدیران استان است.

وی همچنین بر ضرورت همکاری بیشتر سیستم بانکی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: نباید فضا برای سرمایه‌گذار تنگ شود و بانک کشاورزی ملزم به تعامل بیشتر با سرمایه‌گذاران است.

در ادامه این جلسه رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه روند توسعه‌ استان روند دریا محور است گفت: در سال‌های قبل از این موهبت الهی بهره‌های لازم برده نشد.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی و آبزیان تحولی ایجاد شده است افزود: وزارت جهاد کشاورزی 9 درصد نسبت به سال 93 رشد داشته است که تلاش می‌کنیم در کمیسیون تلفیق بودجه این میزان را افزایش دهیم.

کد خبر : ۳۲۷۴۸۹