خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان چای کشور:

سالانه 500 میلیون دلار چای وارد کشور می‌شود/بحران موجود در صنعت چای را پشت سرگذاشته‌ایم

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه حدود 500 میلیون دلار چای وارد کشور می‌شود، گفت: در صورت توجه به صنعت‌چای و توسعه آن می‌توان مانع از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور شد.

به گزارش ایلنا، محمد ولی روزبهان در دیدار با فرماندار شهرستان ماسال با بیان اینکه بحران موجود در صنعت چای را پشت سرگذاشته‌ایم، اظهار داشت: در سال جاری بیش از 80 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده و این سازمان موفق شده 100 درصد اعتبارات شش‌ماهه اول خود را جذب کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش صرفه اقتصادی چایکاری برای باغداران تصریح کرد: در حال حاضر سالانه حدود 500 میلیون دلار چای وارد کشور می‌شود که در صورت توجه به صنعت چای  و توسعه آن می‌توان مانع از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور شد.

روزبهان با اشاره به صرفه اقتصادی پائین برداشت چای برای چایکاران در روش کنونی افزود: باید دنبال روش‌هایی بود تا ضمن برداشت چای با کیفیت موجبات افزایش درآمد اقتصادی چایکاران را فراهم کرد.

رییس سازمان چای افزایش اشتیاق مردم به استفاده از محصولات ارگانیک و بدون سم و همچنین چای خشک شده به روش دستی را یکی از فرصت‌های موجود دانست که می‌تواند علاوه بر ارتقاء درآمد اقتصادی چایکاران زمینه احیاء باغات چای رها شده و حتی رغبت دیگر کشاورزان به سمت کشت چای را فراهم کند.

فرماندار ماسال نیز در این نشست با تقدیر از حرکت‌های روبه جلوی سازمان چای کشور در یک ساله اخیر اظهار داشت: هر چند هنوز در اولین قدم‌ها در جهت توسعه صنعت چای قرار داریم اما همیشه حرکت‌ها و اقدامات اولیه بسیار ارزشمند است.

محمود قاسم‌نژاد با بیان اینکه مطمئنا این اقدامات منجر به بهبود وضعیت اقتصاد خانوارهای چایکار و کاهش خروج ارز از کشور می‌شود، گفت: توسعه صنعت چای در کشور راهی نسبتا طولانی دارد که البته اطلاع‌رسانی مناسب و تغییر نگرش مردم نسبت به چای ایرانی می‌تواند طی کردن این مسیر را تسهیل کند.

رییس کارگروه کشاورزی شهرستان ماسال با اشاره به مصرف پایین آب کشاورزی در باغات چای خاطرنشان کرد: می‌توان از این مزیت چای، جهت تغییر الگوی کشت درعرصه‌های کشاورزی رها شده استفاده کرد.

وی ادامه داد: مزیت دیگر باغات چای علاوه بر مصرف پایین آب کشاورزی این است که لزومی ندارد حتما در جلگه باشد بلکه در اراضی شیب دار نیز می‌تواند کشت شود و حتی زمینه تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش و بروز بحران‌های طبیعی مانند رانش زمین و سیل را فراهم نماید.

قاسم‌نژاد ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه این شهرستان جهت همکاری با سازمان چای خاطرنشان کرد: استفاده از عرصه‌های منابع‌طبیعی جهت توسعه صنعت چای می‌تواند ضمن حفظ عرصه‌های منابع‌طبیعی موجب افزایش درآمدهای اقتصادی خانوارها و تقویت اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

کد خبر : ۳۲۹۶۸۵