خبرگزاری کار ایران

از امروز

آغاز توزیع تخم نوغان در 10 شعبه مرکز توسعه نوغانداری گیلان

استاندار گیلان از آغاز توزیع تخم نوغان در 10 شعبه مرکز توسعه نوغانداری بین نوغانداران در نقاط مختلف این استان از امروز خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، محمدعلی نجفی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از بخش‌های بانک ژن، کارگاه تولید تخم نوغان، سردخانه نگه‌داری تخم نوغان و مرکز توزیع تخم نوغان در این شهرستان بیان کرد: اقتصادی کردن محصولات کشاورزی از اولویت برنامه‌ها در گیلان است.

وی افزود: به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان به‌‌دنبال توسعه نوغانداری و دیگر محصولات جانبی کشاورزی در استان هستیم.

نجفی با اشاره به کاهش استقبال کشاورزان از نوغانداری در سال‌های گذشته، بیان کرد: تولید پیله ابریشم به کمتر از یک‌هشتم کاهش پیدا کرده است.

استاندار گیلان به نامگذاری اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری در سال 95 اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم کشاورزان در کنار تولید محصولات کشاورزی، یک تا سه جعبه تخم نوغان را پرورش دهند تا شاهد کشاورزی اقتصادی‌تر در گیلان باشیم.

استاندار گیلان اظهار کرد: امیدواریم حمایت‌های دولت موجب تشویق بیشتر کشاورزان در راستای تولید نوغان و توسعه نوغانداری شود.

وی از توزیع یک‌ میلیون اصله نهال توت به صورت رایگان بین کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: تولید تخم نوغان در داخل کشور و در اختیار گذاشتن نهال رایگان فرصت خوبی برای کشاوزران در راستای توسعه نوغانداری ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تولید 28 هزار جعبه تخم نوغان در سال 94 در کشور، بیان کرد: امسال بیش از 30 هزار جعبه تخم نوغان آماده توزیع در نقاط مختلف کشور است.

نجفی بر ضرورت آسان‌سازی نحوه توزیع تخم نوغان برای تولیدکنندگان تأکید کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته نرخ تخم نوغان افزایش نداشته و این امر فرصتی برای کشاورزان و تولیدکنندگان است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری نیز در جریان آغاز توزیع تخم نوغان در گیلان گفت: از امروز توزیع تخم نوغان در 10 شعبه مرکز توسعه نوغانداری در شهرهای لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، بندر انزلی، شفت، فومن و صومعه‌سرا با نرخ جعبه‌ای 7 هزار و 500 تومان در گیلان آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال 94 در مجموع 28 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران کشور توزیع شد و 900 تن پیله تر ابریشم تولید کردند.

علی‌اصغر داداش‌پور افزود: سال گذشته هشت هزار خانوار گیلانی با خرید 14 هزار جعبه تخم نوغان در مجموع 366 تن پیله تر ابریشم معادل 40 درصد از پیله تر کشور را تولید کردند.

کد خبر : ۳۶۴۰۰۹