خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته میراث فرهنگی صورت گرفت؛

افتتاح دو واحد مسکونی روستایی در موزه میراث روستایی گیلان

asdasd
کد خبر : ۳۷۳۲۵۳

دو مجموعه مسکونی روستایی متعلق به ساحل شرق و ساحل غرب دریای خزر در فاز هشتم و نهم موزه روستایی گیلان به مناسبت هفته میراث فرهنگی با حضور مدیران کشوری و استانی در رشت به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا از رشت، پیش از ظهر امروز مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور در حاشیه مراسم افتتاح دو مجموعه مسکونی روستایی ساحل شرق و غرب دریای خزر در موزه میراث روستایی گیلان اظهار کرد: موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در 9 فاز تعریف شده است که هفت فاز آن، طی سال های گذشته به بهره برداری رسیده است.

محمود طالقانی افزود: جلگه شرق، مرکز ، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب هفت فازی است که پیش تر به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد : همچنین تالاب میراث روستایی گیلان، تالاب کوچک و بیجانی بود که هم اکنون احیا شده و الگوهای ساحلی در مجاورت این تالاب ایجاد شده است.

طالقانی متذکر شد: موزه میراث روستایی گیلان با پدیدار شدن هفت فاز از 9 فاز طرح ریزی شده با عناوین روستاهای جلگه شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب و 36 سازه، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه افتتاح دو فاز جدید موزه میراث روستایی با بیان اینکه حفظ و مرمت میراث ارزشمند تاریخی یکی از کارهای مهم است، اظهار کرد: امروز دو فاز هشتم و نهم روستاهای شرق و غرب موزه میراث روستایی گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

طالبیان با بیان اینکه موزه‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی هر جامعه دارند، گفت: کسانی که گذشته خود را بشناسند آینده بهتری می‌سازند و این امر یکی از اهداف ایجاد موزه‌‌های روستایی است.

وی با بیان اینکه موزه میراث روستایی فرهنگ بخش‌های مختلف گیلان را به نمایش گذاشته است، افزود: امروزه با گسترش زندگی شهری اقلیم روستایی در حال نابودی است که موزه‌های میراث روستایی به حفظ و نگهداری این بافت ارزشمند کمک می‌کند، در همین راستا عملیات ساخت موزه میراث روستایی در استان گلستان آغاز شده و در استان مازندران هم پیگیر ایجاد موزه میراث روستایی هستیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با توجه به آثار مکشوفه بیش از 10 هزار سال سابقه زندگی دارد و به همین دلیل ایران جزء کشورهای منحصر تمدن ساز جهان است، به همین دلیل بحث یک سازمان کوچک با اعتبارات محدود مطرح نیست و باید کل کشور نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی حساس باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز