خبرگزاری کار ایران

با حضور شهردار رشت؛

اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان گیلان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۶۷۲

اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان گیلان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از رشت، امروز اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان گیلان با حضور شهردار رشت، رییس دادگستری گیلان و جمعی از مسئولان در سرای محله معلم واقع در محله استادسرای رشت به مناسبت هفته قوه قضائیه افتتاح شد.

 شهردار رشت حضور شهرداری در مباحث مشاوره‌های حقوقی و اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم را از وظایف ذاتی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات شهرداری رشت را در چند حوزه می‌توان دسته‌بندی کرد.  تا پایان سال‌جاری مجموع سراهای محلات رشت به ۱۵ می‌رسد.

ثابت قدم اصلی‌ترین محورهای فعالیت سراهای محلات را آموزش و اقدامات پیشگیرانه دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸ سرای محله افتتاح شد و سال‌جاری نیز با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر رشت ۷ سرای محله که در بودجه تصویب شده افتتاح خواهد شد تا مجموع سرای محلات رشت به ۱۵ سرای محله برسد. 

 وی با بیان اینکه این ۱۵ سرای محله در ۱۵ ناحیه شهر واقع شده‌اند، افزود: با توجه به اینکه هر یک از نواحی ۳ یا ۴ محله را در بر می‌گیرند. این سرای محلات در شعاع دسترسی مناسبی برای شهروندان واقع شده‌اند تا بتوانیم خدماتی را در حوزه‌های مختلف به شهروندان ارائه دهیم.

 شهردار رشت به تشریح خدمات قابل ارائه در سرای محلات پرداخت و گفت:  محوریت خدماتی که در سراهای محلات ارائه می‌شود پیشگیری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و برای سنین و اقشار مختلف اجتماعی است و چنانچه این مباحث آموزش داده شوند از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد شد.

ثابت‌قدم در ادامه تصریح کرد: امروزه مدیریت شهری اصالت فعالیت خود را بر این مبنا قرار داده تا با اقدامات پیشگیرانه و آموزش به جامعه و به ویژه نسل آتی کمک کند.

 وی منافع‌خصوصی، اختلاف‌نظرها و عدم آگاهی را از مهمترین دلایل تشکیل پرونده‌های قضایی دانست و تاکید کرد: ذات سرای محلات اقدامات پیشگیرانه و آموزش و ارتقای سطح آگاهی درحوزه های مختلف شهروندی است. 

ثابت‌قدم با اعلام اینکه شهرداری رشت با امضای تفاهم نامه‌های متعدد درباره اقشار خاص مثل زنان بی‌سرپرست و کودکان‌کار با نهادهای مربوطه گامی موثر در راستای مباحث پیشگیرانه برداشته، گفت: میزان رضایت‌مندی مردم در محلاتی که تحت‌الشعاع پوشش این خدمات هستند گواهی است بر این موضوع که خدمات شهرداری و سرای محلات با چه کیفیتی ارائه می شود.

شهردار رشت به ایجاد مدیریتی در حوزه معاونت خدمات شهری با عنوان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در ساختار داخلی شهرداری اشاره کرد و افزود: ذات این مدیریت رسیدگی به این امور و تهیه و انتشار پکیج‌های آموزشی پیشگیرانه با هماهنگی سایر حوزه های مربوطه است و آگاهی شهروندان باید از نقطه مشخصی در وضع موجود به نقطه مطلوب ارتقا یابد.

وی حفظ بیت‌المال را حفظ حقوق عمومی دانست و گفت: دغدغه‌هایی درباره عدم حفاظت کافی از منابع طبیعی وجود دارد. در مباحث توسعه پایدار و زیست محیطی بسیاری از مسائل ریشه در موضوع آموزش دارند که تفکیک زباله از مبدا نمونه‌ای از این موارد است. باید آموزش به نحوی باشد تا در یک مکان جغرافیایی خاص اتفاقی رخ ندهد که نگاه ما به توسعه پایدار و منافع عمومی خدشه دار شود.  

ثابت‌قدم از راه‌اندازی دفترهای پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی ۸ سرای‌محله تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: ما خود را مکلف می‌دانستیم که این خدمت را به شهروندان ارائه دهیم و پس از افتتاح ۷ سرای‌محله دیگر در آن سراهای محلات نیز دفاتر پیشخوان معاضدت قضایی راه اندازی خواهد شد.

احمد سیاوش‌پور با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران حضرت امام‌خمینی(ره) سخنان خود را آغاز کرد و یاد و خاطره تمامی شهدا علی‌الخصوص شهدای قوه قضاییه را گرامی داشت.

 رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به آمار بالای پرونده های قضایی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در چرخه رسیدگی دستگاه‌های قضایی در استان گیلان قرار گرفت و این آمار در کل کشور بیش از ۱۵ میلیون پرونده بود و نسبت به هزینه هایی که این تعداد پرونده به جامعه تحمیل می کند ابراز نگرانی کرد.

 وی با بیان اینکه ایران در حوزه‌های مختلف در سطح بین المللی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در جهان به عنوان کشوری شاخص شناخته می‌شود، افزود: متاسفانه در مواردی که مربوط به خودمان است، مربوط به اخلاق و روابط اجتماعی و روابط اداری و تعامل نهادهای مختلف است با مشکلاتی مواجه‌ایم و این مشکلات جز به دست خودمان به دست هیچ جامعه دیگری حل نخواهد شد.

رییس‌کل دادگستری گیلان به بحث‌ها و حاشیه‌های غیر ضروری مسئولان اشاره و خاطرنشان کرد: استان گیلان دارای ظرفیت بالا با نعمت‌های خدادادی فراوان است و همه چیز در این استان مهیا است اما گاهی در مسائلی کم اهمیت حاشیه های فراوانی به وجود می آید. 

 سیاوش‌پور تمام وقت مسئولان را متعلق به مردم دانست و تصریح کرد: اگر مسئولی دانسته یا ندانسته وقتش را که باید به کارهای مفید اختصاص دهد، صرف حاشیه‌سازی و بحث‌های بیهوده و عبث کند، نه تنها سودی برای مردم ندارد بلکه مضر است.

وی با اعلام اینکه جهل بر قانون رافع مسئولیت نیست، ریشه بسیاری از پرونده‌ها را عدم آگاهی دانست و گفت: اگر مردم از حقوق خودشان، حقوق شهروندی، حقوق خانواده و... آگاهی داشته باشند امکان خطا کمتر می‌شود. اگر مردم بدانند، احتمال اینکه شخصی آگاهانه به خودش لطمه بزند کمتر می شود.

سیاوش‌پور تصریح کرد: نگاه دنیا به شهرداری صرفا ساختمانی و عمرانی نیست. متاسفانه در کشور ما برخی شهرداری را مسئول صدور پروانه و نظارت بر مسائل ساختمانی و احداث راه و کارهای عمرانی می‌دانند. در تمام دنیا و به خصوص کشورهای توسعه‌یافته مدیریت‌شهری را مدیریت جامعی می‌دانند و غالب وظایف مدیریت شهری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است. همه در حوزه عمرانی تمرکز کرده‌ایم در حالیکه این بخش کوچکی از وظایف مدیریت شهری است و از اصل موضوع بازمانده ایم.

رییس کل دادگستری گیلان شهردار را مسئول فرهنگ و جامعه شهری دانست و افزود: شهردار در مقابل اخلاق و فرهنگ و رفاه و هنر و تمامی حوزه ها در شهر مسئول است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز