خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد:

اختصاص بودجه 60 میلیارد تومانی برای کاهش مشکلات درمانی گیلان

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اختصاص بودجه 60 میلیارد تومانی برای کاهش مشکلات درمانی به استان گیلان خبر داد و گفت: باید به مشکلات درمانی مردم گیلان مطابق شان فرهنگی مردم این استان رسیدگی شود.

به گزارش ایلنا به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ( وب دا): ایرج حریرچی، در نشست مجمع نمایندگان گیلان و هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان حاضر شده بود، افزود: ایران در میان بیست کشور منطقه در اکثر شاخص‌های سلامت در رتبه‌های 12 تا 16 قرار دارد که این به هیچ وجه منطبق با افق 14.4 نیست.

قائم مقام وزیر خاطرنشان کرد: محرومیت گیلان زیر پوشش سبز این این استان گم شده است. در حال حاضر به ازای هر هزار نفر 1.3 نفر تخت بیمارستانی در گیلان وجود دارد در حالی که میانگین کشوری این شاخص 1.5 و میانگین منطقه‌ای 2.5 و در کشوری مانند ژاپن 13.5 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد.  در این خصوص 50 درصد تخت‌های موجود بیمارستانی در گیلان فرسوده است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اقدامات موثری از سوی دولت برای بهبودی وضعیت بهداشت و درمان صورت گرفته است، افزود: با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وضعیت بهداشت و درمان گیلان ساماندهی می‌شود. البته کارهای خوبی در این استان صورت گرفته ولی ایده آل نیست. استان گیلان این ظرفیت را دارد که از استان‌های دیگر جلوتر باشد.

حریرچی گفت: بیمارستان جدید در آستارا تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و بیمارستان مجهز لاهیجان نیز در کمتر از یک سال راه‌اندازی خواهد شد و برای احداث سایت لاکان نیز  تصمیماتی گرفته شده است اما این استان از لحاظ منابع مالی مشکلات عدیده‌ای دارد که با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان مدیریت برنامه ریزی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ارقام قابل توجهی در این زمینه تخصیص خواهد یافت.

در این نشست یوسف زاده چابک - رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تبیین اهداف خود  گفت: دانشگاه علوم پزشکی با داشتن بالغ بر 15هزار نفر پرسنل که اکثرا دارای تحصیلات عالی هستند بیشترین سرمایه‌های استانی را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به صرف هزینه و بیت المال، انتظار می‌رود برای بارور شدن این منابع انسانی ، برنامه ریزی‌ها به درستی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه، در سال‌های اخیر رسالت دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت الشعاع شرایط نامناسب اقتصادی به ویژه تامین منابع مالی قرار گرفت، افزود: گیلان نتوانست از ثمرات طرح تحول سلامت آن چنان که شایسته است استفاده کند.  در این زمینه برای بهره‌مندی از طرح‌های این چنین و برای پیشتاز شدن نیاز است که زحمت بیشتری متقبل شویم تا افق‌های جدیدی باز کنیم زیرا حق مردم گیلان است که همواره در مسایل فرهنگی و علمی پیشتاز باشند. بافت مراکز درمانی در گیلان فرسوده است و زیرساخت‌های درمانی مناسب نیستند و این زحمات ما را دو چندان می‌کند. به طوری‌که در حال حاضر بیمارستان پورسینای رشت به عنوان تنها سانتر ترومای گیلان بعد از بیمارستان سینای تهران جزو اولین بیمارستان‌های کشور است.

این مقام مسوول بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مسیر درستی  را طی کنیم باید وضعیت فعلی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را شناسایی کنیم  در غیر این صورت برای برنامه ریزی دچار مشکل خواهیم شد. به همین منظور طی چهارماه گذشته شاخص‌ها و وضعیت موجود مورد بازنگری قرار گرفت و طبق قولی که در زمان معارفه داده بودم، ظرف سه ماه، برنامه راهبردی دانشگاه با کمک کادر مدیریتی دانشگاه تدوین شد.

رییس دانشگاه با بیان اینکه صرفا داشتن نقشه راه به معنای دستیابی به موفقیت نیست، یادآور شد: برای رسیدن به برنامه‌ها نیاز به عزم جدی داریم . با روحیه جدیدی که در دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده، مصمم هستیم این مسیر را به درستی طی کنیم.

یوسف زاده ضمن ارایه گزارشی از وضعیت چهار ماهه اخیر دانشگاه، بدهی دانشگاه در بخش پرسنلی و غیر پرسنلی را 313 میلیارد تومان عنوان کرد.

در این نشست اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و ضمن برشمردن مشکلات درمانی و بهداشتی گیلان و حوزه‌های انتخابی خود، به ارایه راهکار و نظرات خود پرداختند و متفق‌القول خواهان حمایت بیشتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان شدند.

کد خبر : ۳۹۰۷۵۱