خبرگزاری کار ایران

قاسم‌نژاد خبر داد:

کاهش نرخ باروری در ماسال نشان از تهدید کاهش جمعیت کشور دارد

فرماندار ماسال گفت: کاهش نرخ باروری در شهرستانی مانند ماسال که نزدیک به 70 درصد جمعیت آن روستایی و عشایری هستند، نشان از عمق تهدید کاهش جمعیت کشور دارد.

به گزارش ایلنا از ماسال، محمود قاسم‌نژاد عصر امروز در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان ماسال با بیان اینکه آمار ولادت نوزادان در 4 ماه اول سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو و سه دهم درصد کاهش داشته، بیان کرد: کاهش نرخ باروری در شهرستانی مانند ماسال که نزدیک به 70 درصد جمعیت آن روستایی و عشایری هستند، نشان از عمق تهدید کاهش جمعیت کشور دارد.

فرماندار ماسال خاطرنشان کرد: پیرشدن جمعیت کشور مشکلات اساسی در عرصه های مختلف ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل مقام معظم رهبری تذکرات جدی در این زمینه ایراد فرمودند که باید همه آحاد جامعه به ویژه مسئولان با جدیت برای راه حل این مسئله گام بردارند.

وی اعمال افراطی سیاست‌های کنترل جمعیتی و ارائه بیش از حد تسهیلات کنترل جمعیت، مشکلات اقتصادی معیشتی، تغییرات سبک زندگی و سیاست‌گذاری‌های جهانی را از جمله این عوامل برشمرد.

فرماندار ماسال اظهار کرد: نمی‌توان نقش مشکلات اقتصادی را در کاهش رشد جمعیت کشور نادیده گرفت اما این مشکلات با درجات مختلف در اکثر کشورها نیز وجود دارد و با همه مشکلات، به سمت کاهش جمعیت پیش نمی روند.

قاسم‌نژاد تصریح کرد: جای بسی تامل و تاسف است که کشور ما در زمینه میزان باروری در رده 144 دنیا قرار دارد و کشورهایی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، از جایگاه به مراتب بهتری در این زمینه برخوردارند.

وی تدوین برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغی مناسب از سوی متخصصان مربوطه را از جمله راهکارهای تغییر فرهنگ باروری در کشور دانست و تاکید کرد: باید سیاست‌های جمعیتی طوری برنامه‌ریزی شود که خود مردم به افزایش جمعیت راغب باشند.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه قدرت سیاسی و اقتصادی و امنیت کشور رابطه مستقیمی با جمعیت هر کشوری دارد، گفت: جمعیت هر کشور به عنوان یکی از شاخص های موثر در توسعه آن محسوب می شود و باید در راستای تغییر فرهنگ باروری خانواده ها، مسائل و مشکلات ناشی از کاهش جمعیت و نتایج مثبت افزایش جمعیت ، به خوبی برای عموم جامعه بازگو شود.

رئیس اداره ثبت احوال ماسال نیز در این جلسه با تشریح شاخص های جمعیتی این شهرستان در قیاس با سال گذشته بیان کرد: شهرستان ماسال در زمینه ثبت آمار موالید با ثبت 99 و شش دهم درصد از کل ولادت از وضعیت خوبی برخوردار است.

محمد احمدی همچنین با بیان اینکه 98 درصد از آمار وفات شهرستان در مهلت قانونی ثبت می شود، گفت: با همکاری دهیاران و هیأت های امنای مساجد می توان طوری برنامه ریزی کرد که آمار ثبت وفات شهرستان در مهلت قانونی بهبود یابد. 

کد خبر : ۳۹۹۱۵۲