خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری گیلان عنوان کرد:

عزم جدی دستگاه قضایی گیلان برای کمک به پاکسازی تالاب انزلی

رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت: دستگاه قضایی با اقدامات قانونی و پیشگیرانه از شدت سرازیری شیرابه‌های زباله‌ها، پسماندهای کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها به تالاب انزلی کاسته است.

به گزارش ایلنا از رشت، توموئو آئو کی، مشاور ارشد پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی «جایکا ژاپن»  با رئیس کل دادگستری استان دیدار کرد.

احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان  در این دیدار با اشاره به اینکه روابط تاریخی ایران و ژاپن به طور عمومی روند رو به رشدی را داشته است پیوند دو ملت را از بسیاری جهات قابل قبول و مطلوب دانست.

رییس شورای قضایی استان در ادامه  معضلات موجود در تالاب انزلی را  از مسائل مهم استان دانست و خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی به طور جدی پیگیر اقدامات صورت گرفته در تالاب انزلی است.

وی با قدردانی از دعوت مسئولین کشور ژاپن در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی برای سفر به آن کشور اظهار کرد: دستگاه قضایی علاقه مند است در این سفر با قوانین وضع شده  ژاپن در  خصوص بهداشت محیط، حفاظت از سواحل و منابع طبیعی، حقوق عامه و حقوق بیت‌المال و ... آشنا شده و از تجارب این کشور  در زمینه علمی و عملی  بصورت بهینه استفاده کند.

وی درباره مشکلات پاکسازی تالاب انزلی گفت: اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است، از جمله با اقدامات قانونی و پیشگیرانه از شدت  سرازیری شیرابه‌های زباله‌ها، پسماندهای کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها به تالاب انزلی بطور چشمگیری کاسته شده و در این راستا با متخلفان برخورد جدی و قانونی صورت گرفته است.

این مقام ارشد قضایی در ادامه افزود: سازمان محیط زیست و منابع طبیعی نیز وظیفه دارند طبق وظایف ذاتی خود نظارت و کنترل لازم را در این راستا انجام دهند تا انشاا... درآینده نزدیک شاهد آلودگی‌های زیست محیطی در هیچ کجای استان به ویژه در تالاب انزلی نباشیم.

احمد سیاوش پور با بیان اینکه  دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی و ... مکلف هستند  برای حل معضلات دو رودخانه شهر رشت  تمهیداتی  بیندیشند تصریح کرد: دستگاه‌های متولی باید با راهکارهای اصولی و عملیاتی رودخانه‌های شهری رشت را  از شرایط بحرانی خارج کنند.

وی معضل رسیدگی به تغییر کاربری‌ها را  از وظایف مهم دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: نظارت و برخورد قانونی با تغییر کاربری‌های غیرمجاز صورت گرفته است البته سازمان‌های متولی نیز باید با جدیت هرچه تمام‌تر در این زمینه اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه  گیلان یک استان گردشگری است  و بسیاری از مسافران در صدد تهیه ویلا و املاک و مستقلات در این منطقه هستند اظهار کرد:  دستگاه قضایی استان به ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با همراهی سازمان‌های متولی  ملزم به  پیگیری و رسیدگی  به تخلفات تغیر کاربری در استان هستند.

رئیس شورای قضایی استان تصریح کرد قوه قضائیه در سیاست‌ها و برنامه‌های خود حفاظت از منابع  طبیعی  را  در دستور کار خود قرارداده است.

مشاور ارشد پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی «جایکا ژاپن» با اشاره به اینکه روابط تاریخی ایران و ژاپن فراز و نشیب چندانی نداشته است، تصریح کرد: همکاری در فاز دوم احیای تالاب انزلی از دوسال پیش آغاز شده و تا سه سال دیگر برنامه مدیریت یکپارچه تالاب ادامه می‌یابد.

توموئو آئوکی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه تالاب انزلی طبق اولویت هر بخش انجام می‌شود، افزود: گروه جایکا در همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست ایران نقش خود را ایفا می‌کند.

وی تالاب بین‌المللی انزلی را یک اکوسیستم بسیار ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: تالاب انزلی منبع بزرگ اکولوژیک محسوب شده و مطالعه در زمینه‌های دیگر تالاب را در دست اقدام داریم.

آئوکی با بیان اینکه در تالاب انزلی بیش از 240 گونه پرندگان نادر شناسایی شده است، یادآور شد: تالاب انزلی از نظر زیست‌محیطی برای گونه پرندگان دارای اهمیت بسیاری است.

وی  هدف از سفر و حضور در استان گیلان را  انتقال تجارب در جهت حفظ تالاب عنوان کرد و افزود: رفع مشکلات تالاب به چندین سال کار مدارم نیازمند است.

این کارشناس ارشد  اظهار امیدواری کرد:  با همکاری مسئولان ایرانی  روند اقدامات پیش بینی شده از  سرعت لازم برخوردار گردد.

توموئو آئوکی با دعوت از رئیس کل دادگستری استان به ژاپن خاطر نشان کرد: بر خلاف نظر تعدادی از دوستداران محیط زیست در ایران، وضعیت امروز تالاب انزلی حاد نمی باشد و حفظ وضعیت موجود و استمرار و احیای مجدد آن در سال‌های آتی از اهداف و برنامه‌های  این سازمان است.

وی یکی از مشکلات تالاب‌ها را نقض حریم و تصرفات غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها دانست  و اظهار کرد: کاربری‌ها و تخلفاتی که در این زمینه صورت می‌پذیرد  معضل بزرگی برای این منطقه  بوجود آورده است که امید است با  اقدامات دستگاه قضایی استان  کاهش یابد.

کد خبر : ۴۰۴۸۶۳