خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان:

دقت و صحت آمار سرشماری به توسعه کشور کمک می‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، با بیان اینکه سرشماری یکی از مهمترین ابزارهایی است که می‌تواند برای توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد گفت: دقت، صحت و سلامت انجام این کار به امر توسعه همه جانبه کشور کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا از رشت، کیوان محمدی در نشست هماهنگی اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن، افزود: انجام کارگسترده‌ای مانند سرشماری بدون تعامل با یکدیگر و بدون همکاری با سازمان‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

محمدی با بیان اینکه در مرحله اول هر چقدر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن  استان گیلان قوی‌تر و بهتر عمل کند، سرویس‌دهی ستاد به ماموران سرشماری در شهرستان‌ها مناسب‌تر خواهد بود ادامه داد: شهرستان‌ها نیز اگر جدیت را در این ستاد ببینند، با این قضیه جدی‌تر برخورد خواهند کرد.

مدیر اجرائی ستاد سرشماری نفوس و مسکن در استان گیلان با تاکید براینکه نهایت همکاری از طرف سازمان برنامه وبودجه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: دقت خواهد شد که همه امور بر اساس برنامه‌ریزی و به موقع انجام شود.

محمّدی خاطرنشان کرد: معاونان فنی ستاد سرشماری نفوس و مسکن، نماد سرشماری در شهرستان‌های مختلف خواهند بود. اگر در جلسات با شهرستان‌ها، آمادگی کامل برای حضور در جلسات را نداشته باشند، دچار مشکل می‌شوند. لذا تاکید می‌شود با آمادگی لازم در جلسات حضور یابند. باید مشخص شود در  هر جلسه‌ای چه موضوعی بیان شود و چه انتظاری از مخاطبان وجود دارد.

وی گفت: اعضای ستاد سرشماری نفوس و مسکن در مناطقی حضور خواهند یافت که دارای فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و حساسیت‌های مختلف هستند. ضروری است حساسیت‌های منطقه‌ای را از لحاظ عرفی و شرعی و سیاسی و... رعایت کنند.

رئیس سازمان برنامه وبودجه گیلان درباره مسائل امنیتی مربوط به سرشماری گفت: حتما با نیروی انتظامی و مسئولان امنیتی هر منطقه هماهنگی لازم صورت بگیرد تا برای پرسشگران در حین اجراء  مشکل  ایجاد نشود. گروه‌های مرجع اعم از ائمه محترم جمعه، روحانیون می‌توانند در تسهیل بسیاری از مسائل مربوط به سرشماری کمک کنند  و راه را برای اعضای ستاد باز کنند. نشست و همفکری با فرمانداران، بخشداران و  دهیاران هر منطقه می‌تواند یاریگر بسیاری از مسائل باشد.

محمّدی اظهار کرد: فرمانداران، رئیس جمهور هر منطقه هستند و باید معاونان فنی ستاد سرشماری در هرشهرستان، خود را با فرمانداران هماهنگ کنند. طوری نباشد که این احساس در فرماندار ایجاد شود که بدون هماهنگی با آنها عمل می‌شود. هماهنگی با فرمانداری‌ها در امر سرشماری می‌تواند به موفقیت ستاد، کمک فوق العاده‌ای کند.

مدیر اجرائی سرشماری نفوس و مسکن گیلان عنوان کرد: قطعاً نیروهایی که به عنوان پرسشگر در اختیار  معاونان ستاد سرشماری قرار می‌گیرد، افراد متعّهدی هستند. اما نظارت میدانی بر عملکرد این نیروها می‌تواند دقت و صحت کار ستاد سرشماری را بالا برده و ارزش کار را افزایش دهد. اطلاعاتی که در اختیار معاونان فنی و نیروهای شهرستانی قرار می‌گیرد اسرار مردم است. قطعا این اسرار باید در نزد معاونان فنی و نیروهای آنها به امانت بماند و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

وی  با بیان اینکه سرشماری نوعی مواجهه با مردم است ادامه داد: ماموران سرشماری باید در نوع پوشش و رفتار و نحوه پرسشگری نهایت دقت را داشته باشند. نیروها به شکلی ورود نکنند که با عث رنجش مردم شوند. باید انطباق بین شرایط محیطی و نیروهای سرشماری صورت بگیرد و عرف منطقه باید رعایت شود تا حساسّیت کمتری به وجود بیاید.

محمّدی به بیان ویژگی‌های انتخاب نیروهای سرشماری پرداخت و گفت: حتی المقدور نیروهای با تجربه، با سواد، آگاه، با اخلاق، متعهد در سرشماری انتخاب شود.  کسانی که می‌خواهند همکاری کنند، می‌بایست هوش اجتماعی بالایی داشته باشند. تنها  به سواد نباید تکیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه سرشماری کار سختی است ولی تعامل و هماهنگی خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری گیلان وجود دارد. امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌های اجرائی بتوانیم در انجام ماموریتی که به سازمان محوّل شده است، موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: درباره دخل و تصرف در تعاریف، ستاد سر شماری  نفوس و مسکن و حتی فرمانداران نیز نمی‌توانند تغییرات در تعاریف ایجاد کنند. البته در جلسه با فرمانداران، این موضوع به تفصیل مورد بررسی  قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: پیشنهاد بنده این است که چهارشنبه هر هفته جلسه ستاد سر شماری  نفوس و مسکن با معاونان فنی تا پایان سرشماری به صورت مرتب و دائم برگزار شود.

کد خبر : ۴۰۶۵۹۶