خبرگزاری کار ایران

با حضور آتشه فیروز برگزار شد؛

پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین در منطقه آزاد انزلی

پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین با حضور آتشه فیروز دختر لوئیس فیروز کاشف اسب کاسپین و داور بین‌المللی و همچنین داوران بین‌المللی و ورزشکاران این رشته در 9 رده سنی از زیر یک سال تا 10 سال به بالا در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از بندر انزلی، پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین با حضور آتشه فیروز دختر لوئیس فیروز کاشف اسب کاسپین و داور بین‌المللی و همچنین داوران بین‌المللی و ورزشکاران این رشته در 9 رده سنی از زیر یک سال تا 10 سال به بالا در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

این جشنواره با هدف ارج نهادن به گنجینه‌های ملی کشور و رونق مجدد اسب کاسپین در ایران و جهان ،تجدید هویت اسب کاسپین در خاستگاه اصلی آن، توسعه ورزش سوارکاری برای کودکان و نوجوانان، توسعه توانمندی‌های محیطی روستاها (به ویژه استان‌های شمالی ایران) و معرفی سرمایه‌های موجود و اشتغالزایی در مراکز پرورش با حمایت سازمان منطقه آزادانزلی و از سوی ستاد برگزاری جشنواره اسب کاسپین، مرکز پرورش و اصلاح نژاد کاسپین، سازمان جهاد و کشاورزی گیلان در باشگاه سوار کاری تکتاز در جنب شهرک صنعتی شماره یک منطقه  برگزار شد.

در پایان این جشنواره، کیمیا از باشگاه تکتاز اسطوره زیبایی مادیان و سایروس از باشگاه قویدل اسطوره زیبایی نریان اسب کاسپین  شناخته شدند.

نتایج در رده‌های سنی مختلف به شرح ذیل است.

در رده سنی کره‌های زیر یک سال: پارمیدا از مرکز تحقیقات رشت اول، کیاناز از مرکز پرورش اسب تکتاز دوم.

کره‌های یک تا دو سال: میترا از مرکز پرورش اسب تکتاز.

کره‌های دو تا سه سال: عسل از مرکز پرورش اسب تکتاز.

مادیان چهار تا شش سال: کیمیا از مرکز پرورش اسب تکتاز اول، نازگل از مرکز پرورش اسب تکتاز دوم ، دریا با مالکیت آقای عاشوری از تالش سوم.

نریان چهار تا شش سال: پونا از باشگاه خوارزمی فومن اول، سپنتا از مرکز پرورش اسب تکتاز دوم.

مادیان هفت تا 10 سال: نازنین از مرکز پرورش اسب تکتاز اول، زیبا با مالکیت آقای رفیعی دوم.

نریان هفت تا 10 سال: یل به مالکیت آرمان عباسی اول.

مادیان 10 سال به بالا : نگار خانم از باشگاه تکتاز اول.

نریان 10 سال به بالا: سایروس از باشگاه قویدل اول، بایرام از باشگاه تکتاز دوم ، سورن مالک ابوالفضل داوود آبادی سوم.

هندلر برگزیده: مانیا مختاری اول ، ترمه نیک پور دوم، ترنم توپچی سوم.

بر اساس اطلاعات علمی اسب کاسپین قدیمی ترین نژاد اسب در دنیا و پایه دیگر اسب ها از جمله اسب عرب و ترکمن است. لوئیز فیروز اسب کاسپین را از ایران به جهانیان شناساند و پس از آن با بررسی‌های علمی روشن شد که پیشینه وجود این اسب در کرانه دریای خزر به بیش از پنج هزار سال پیش باز می‌گردد.

گفتنی است این اسب اصیل ایرانی توسط مجامع مختلف بین‌المللی در معرض خطر انقراض معرفی شده است و امید است تا با مشارکت هر چه بیشتر علاقه‌مندان، شناخت، معرفی، رونق‌بخشی و سرمایه‌‌گذاری مناسب، زمینه‌های پرورش این نژاد بیش از پیش امکان‌پذیر شود و گامی مؤثر برای حفظ و توسعه این میراث ارزشمند برداشته شود.

کد خبر : ۴۱۰۲۵۳