خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان چای خبر داد:

عضویت 42 هزار نفر در صندوق حمایت از صنعت چای

رئیس سازمان چای با بیان اینکه تعداد 42 هزار نفر اکنون عضو صندوق حمایت از صنعت چای کشور هستند، گفت: امسال 11.5 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق مذکور به چایکاران و تعدادی از کارخانه‌داران سهامدار پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا از لاهیجان، محمدولی روزبهان امروز در جریان بازدید از باغ‌های چای این شهرستان با اشاره به اینکه 95 درصد از چای کشور در گیلان تولید می‌شود، بیان کرد: درآمد 100 هزار خانوار گیلانی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق چای تأمین می‌شود و امرار معاش می‌کنند.

رئیس سازمان چای خاطرنشان کرد: باغ‌های چای در شرایط و موقعیت‌هایی واقع شدند در صورتی که مورد بهره‌برداری قرار نگیرند محصول دیگری جایگزین آن نداریم و 80 درصد از باغ‌ها در ارتفاعات هستند.

روزبهان روند تولید چای در سال‌های گذشته را منفی خواند و گفت: سال 77 مقدار 72 هزار تن چای خشک در کشور تولید شد و این مقدار در سال 93 به 14 هزار و 600 تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد از چای مورد نیاز کشور در سال 77 در داخل تولید شده است، افزود: سال 93 توانستیم 13 درصد از نیاز چای خشک کشور را در داخل تأمین کنیم.

رئیس سازمان چای به وابستگی 87 درصدی کشور به واردات چای اشاره کرد و گفت: 32 هزار هکتار باغ‌های چای به 18 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

روزبهان با بیان اینکه اقبال مردم به مصرف چای تولید داخلی کاهش پیدا کرده بود، گفت: مصرف‌کنندگان به دلیل‌های متعدد چای تولید داخلی را مصرف نمی‌کردند و چای در انبار مانده به عنوان چای سنواتی نامگذاری شده است.

وی چای تاریخ مصرف گذشته را غیر قابل مصرف عنوان کرد و گفت: دولت با توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام‌های مناسبی به منظور استفاده از چای تولید داخلی انجام داده است.

رئیس سازمان چای، با اشاره به افزایش صددرصدی قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای از طرف دولت در مدت سه سال گذشته، گفت: حمایت مالی مفید، به‌موقع و سریع از چایکاران و صنعت چای دومین اقدام در زمینه مذکور است.

وی تسهیلات پرداختی از طریق صندوق حمایت از صنعت چای کشور را با کارمزد چهار درصد دانست و اذعان داشت: بخشی از حمایت‌ها از طریق صندوق مذکور به چایکاران انجام می‌شود.

روزبهان به یکسری قوانین اداری و محدودیت‌های مختلف به منظور پرداخت تسهیلات به صنعت چای اشاره کرد و بیان داشت: اسفندماه سال 93 صندوق حمایت از صنعت چای کشور با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی برای نخستین بار در ایران تأسیس شده است.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه تعداد 42 هزار نفر اکنون عضو صندوق حمایت از صنعت چای کشور هستند، گفت: امسال 11.5 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق مذکور به چایکاران و تعدادی از کارخانه‌داران سهامدار پرداخت شده است.

کد خبر : ۴۱۴۱۱۷