خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت:

عدم شناخت میزان تولید ثروت از طراحی کالبدی حلقه مفقوده معماری است

asdasd
کد خبر : ۴۱۶۲۹۷

شهردار رشت عدم شناخت میزان تولید ثروت از طراحی کالبدی را حلقه مفقوده معماری دانست.

به گزارش ایلنا از رشت ، سید محمد علی ثابت قدم با قدردانی از بانیان و برگزار کنندگان سیمینار زمینه‌گرایی در معماری با تاکید بر ضرورت اتصال علم و دانش به مهارت خاطرنشان کرد: با وجود فاصله بین علم و دانش با مهارت در مقوله شهرسازی، برگزاری چنین همایش‌های تاثیرگذار  می‌توانند در نزدیک کردن و محدود کردن این فاصله  نقش افرینی کند.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه تهران بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ گفت: اولین فارغ التحصیلان این دانشگاه در حوزه معماری به دلیل مهاجرت های علمی و یا کاری در کشور حضور ندارند. به عبارتی هیچ عقبه ای از هنر و معماری در کشور وجود ندارد.

سید محمدعلی ثابت قدم مبنای هنر و مهندسی را موضوعی وارداتی اعلام  دانست و گفت: بسیاری از موضوعات مهارتی اجرا شده زایده عدم استفاده از تئوری پردازان  و دانشگاهیان حوزه  معماری است.

شهردار رشت یادآور شد: بدون ایجاد فهم عام در موضوع زیبا شناسی شهری برای تولیدکنندگان ساخت و ساز و مصرف کنندگان نمی‌توان  شمولیت عمومی در بهینه‌سازی زیبا منظر شهری را ایجاد کرد.

وی درخصوص زمینه‌گری معماری در سازه ها توسط مدیریت شهری گفت: وجود تفاوت فاحش سلائق مردم با سلائق استانداردسازی حوزه معماری و عدم توان اعمال سلیقه به دلیل وجود فهم کم عمومی در زیبا منظر شهری، وجود الزاماتی چون مدت زمان اجرا و حالت تزیینی بودن  معماری چه در حوزه ساختمان‌ها با مالکیت‌های عمومی و چه مالکیت خصوصی از مشکلات اجرای طرح های معماری در سازه‌های شهری است.

ثابت قدم عدم شناخت میزان تولید ثروت  از طراحی کالبدی را حلقه مفقوده معماری  دانست و گفت: با فاصله گرفتن از اقلیم و قابلیت های زیباشناختی نمی‌توانیم به بهینه سازی فضای عمومی به لحاظ اقتصادی دست یابیم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه هویت و فرهنگ در معماری نهفته است، گفت: برای اقتصادی کردن مباحث زیباشناختی باید  آموزش پذیری ، کیفی نگاه کردن و ریز شدن در جامعه ارتقا یابد.

این مسئول با تاکید بر پیوستن از نگاه فردی به نگاه جمعی در حوزه زیبا شناختی شهری تصریح کرد: اگر هنر در ذهن انسان یک روح متعالی ایجاد کند،  این روح متعالی قطعا در حوزه اقتصاد نیز فراگیر خواهد شد.

ثابت قدم با تاکید بر داشتن نگاه زنانه در حوزه معماری خاطرنشان کرد:  ظرافت و تمیزی کار بانوان در حوزه معماری بهتر از آقایان است، به عبارتی  بانوان در حوزه معماری سرتر  از آقایان هستند.

مدیر مرکز معماری ایران با قدردانی از همراهی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت در برپایی سیمینار زمینه گرایی در رشت گفت: وجود فاصله بین دانشکده معماری و آموزش های رسمی بزرگترین مسئله برای دانش آموختگان این عرصه است.

 مجتبی فاطمی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور جهان به لحاظ تعداد مهندس است، تصریح کرد:  ۷۰ درصد فارغ التحصیل بیکار در کشور  وجود دارد و این افراد دانش آموختگان ۴۰۰ الی ۷۰۰ موسسه غیرانتفاعی ، آزاد و .... در کشور است.

وی  افزود:  در سال ۸۹ دانشکده معماری ۸۰  نفر پذیرش داشته است اما امسال ۱۰۰۰ نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند.

وی با تاکید بر تامل در مفهوم مهندس و معمار اذعان داشت: تعریف فعلی مهندس معمار ارتباط چندانی با کارش ندارد ، مهندس معمار باید مدیریت ، انعقاد قرارداد و اجرای کار را بلد باشد.

مجتبی فاطمی یادآور شد: برگزاری دوره‌های جامع نظارت اجرا و دوره MBA ، و مهارت‌های مدیریتی، تبیینی حقوقی و اجرایی از مهمترین دوره‌هایی است که در مرکز معماری ایران شعبه رشت برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز معماری ایران از  جمع آوری کامپوزیت و گرانیت در سازه های گیلان خبر داد و گفت: پس از راه اندازی مرکز معماری رشت با حمایت مجموعه مدیریت شهری طرحی نو با حفظ هویت در سازه های شهری و زیبا منظر شهر به اجرا درآید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز