خبرگزاری کار ایران

از نیمه دوم سال جاری عملیاتی شد؛

اجرای طرح‌های هادی برای افزایش فضای سبز رشت

asdasd
کد خبر : ۴۲۳۴۴۷

منطقه دو شهرداری رشت از نیمه دوم سال جاری طرح های خود را برای افزایش فضای سبز شهر رشت اجرایی کرده است.

به گزارش ایلنا از رشت، کمبود سرانه فضای سبز یکی از مهمترین مولفه‌های سلامت روانی زندگی شهری و یکی از مهمترین دغدغه‌های شهروندان در سطح شهر رشت بود که در طی یک سال اخیر با رفع نواقص گذشته رشد قابل توجهی به خود گرفته به طوری که به قول شهردار رشت قرار است امسال فضای سبز رشت به اندازه نصف پارک‌های تاریخ رشت رسانده شود.

 استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه منابع‌طبیعی و فضاهای سبز شهری موجب‌شده که شهرداری  رشت در قالب‌ها و ساختارهای متنوع از قبیل پارک‌ها، بوستان‌ها اقدام به طراحی پارک های جدید  کند.

راهبرد استفاده از فضای سبز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع موجبات این مهم را فراهم می‌آورد که با اختصاص سرانه فضای سبز مطلوب به شهر رشت برای بهسازی و مناسب سازی محیط شهر اقدام شود.

در این راستا شهرداری منطقه 2 رشت از نیمه دوم سال جاری طرح‌های خود را برای افزایش فضای سبز شهرداری منطقه اجرایی کرده است.

مرتضی عاطفی شهدار منطقه 2 رشت در این زمینه اعتقاد دارد: سرانه فضای سبز یکی از فاکتورهای مهم و موجب افزایش سطح زندگی در شهرها است و امیدواریم با فراهم‌کردن زمینه‌های نشاط و تفریح مردم و زیبایی شهر به استانداردهای مشخصی که برای سرانه فضاهای سبز وجود دارد دست پیدا کنیم.

عاطفی در مورد طرح‌های فضای سبز شهرداری منطقه 2 گفت: ایجاد پارک حاشیه خیابان آیت اله رودباری در ضلع شرقی بلوار آیت اله رودباری با مساحت 1840 متر مربع با برآورد اتمام سه ماهه از 20 مهرماه آغاز شده است که به عنوان پارک بازی کودکان اجرایی خواهد شد که ست ورزشی نیز در آن پیش بینی شده است.

شهردار منطقه 2 در ادامه گفت: پارک شهید گلستانی نیز در محله رودبارتان با مساحت تقریبی 1323 متر مربع با برآورد سه ماهه از 15 مهرماه آغاز شده است که ضمن اجرای یک طراحی جذاب، فضای بازی کودکان و ست ورزشی به همراه یک سوم فضای سبز را در آن پیش بینی کرده ایم.

وی در مورد احداث پارک های کودک خاطرنشان کرد: کاهش ترافیک،نشاط و شادابی کودکان و نوجوانان و حداکثر استفاده از فضای عمومی از جمله مباحثی است که به آن توجه کرده ایم، تجربه نشان داده که طراحی پارک های کودک موجبات تقویت سرزندگی و اجتماعی شدن کودکان را فراهم می کند و آن ها از محیط بسته خانه و فضای بازی های مجازی بیرون می کشد،

یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود تلاش جهت همین کارکردهای اجتماعی در قالب طراحی های این پارک ها است، البته نکته ای که اهمیت خواهد داشت این است که ضمن ساخت این پارک ها در حفظ آن تلاش کنیم که اهمیتی بسیار بیشتر از ساخت آن ها خواهد داشت.

از جمله مباحثی که امروزه مورد توجه بیشتری باید قرار بگیرد اهمیت توازن و عدالت بین محلات برای ساخت پارک ها و فضای سبز است.

در همین راستا شهرداری رشت در حال حاضر در نظر دارد با آزادسازی هرچه بیشتر حریم رودخانه ها نسبت به ایجاد فضای سبز بیشتر اقدام کند .

توازن بین محلات از جمله مباحثی است که مرتضی عاطفی شهردار رشت بر آن تاکید می کند و می گوید: از مهر ماه سالجاری  همچنین منطقه دو نسبت به طراحی و ایجاد 5 فضای مکث در محله های صومعه بیجار، حاجی آباد، پل بوسار، نقره دشت و صندوق عدالت با توجه به محدودیت فضا به دلیل قرار گرفتن در بافت مرکزی و تراکم شدید سازه ای اقدام نموده است،

همچنین  ایجاد فاز یک و فاز دو پارک در خیابان جوان، ایجاد پارک عزت پژوه، ایجاد فضای ورزشی در حاشیه رودخانه محله رودبارتان، بهسازی فضای سبز مقابل ناحیه سه منطقه دو در منظریه روبروی پارک بانوان و بهسازی پارک اندیشه از دیگر برنامه های آتی شهرداری منطقه دو است.

هرچند عدم استفاده از فضای سبز در سالیان گذشته موجب این شده بود که همچنان شهروندان از سرانه فضای سبز مناسبی برخوردار نباشند اما به نظر می‌رسد اقدامات عملی‌تری اکنون در شهرداری رشت دیده می شود.

 برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و هدفمند فضای سبز شهری یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های راهبردی مدیریت شهری است که جا دارد جهت نیل به آن شهروندان نیز در رسیدن به آن مشارکت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز