خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

اجرای طرح سیستم تروما برای اولین‌بار به صورت پایلوت در گیلان

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۹۳۴

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طرح سیستم تروما برای اولین‌بار به صورت پایلوت در گیلان در حال انجام است.

به گزارش ایلنا از رشت، امروز دومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گیلان در سال 95 با حضور محمد احمدی‌پور- معاون سیاسی امنیتی‌استانداری‌گیلان، شاهرخ یوسف‌زاده چابک-رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از روسای دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجتماعات استانداری گیلان تشکیل شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در این جلسه، بحث بهداشت و درمان را پررنگ ترین فعالیت دولت تدبیر و امید بعد از مقوله امنیت دانست و گفت: مقوله سلامت موضوعی بین بخشی است و برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی مردم همراهی تمامی سازمان ها و نهاد های اجتماعی لازم است.

محمد احمدی پور با اشاره به این مطلب که کارگروه امنیت غذایی یکی از مهمترین کارگروه های شورای برنامه ریزی در استان است، افزود: نقش و تاثیر این کارگروه باید در شورای برنامه ریزی دیده شود.  

وی تاکید کرد: مجموعه اقدامات دستگاه های اجرایی باید منجر به ایجاد حس امنیت و سلامت در جامعه شود.

احمدی پور گفت: در گزارش های ارایه شده در سال 94 کشور ما از لحاظ امنیت و سلامت غذایی در دنیا کشوری با وضعیت مطلوب بوده و در شش ماه اول 95 نیز در همه شاخص ها وضعیت رو به رشد داشته ایم و این نشان دهنده آن است که در ارتباط بین بخشی حوزه بهداشت درمان، حوزه جهاد کشاورزی، حوزه محیط زیست و بخش تجارت اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.

وی تاکید کرد: کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان باید در دو موضوع سلامت و امنیت غذایی متناسب با شرایط استان هدف گذاری کند و این هدف گذاری باید بر مبنای منابع و نیروی انسانی متخصصی باشد که در گیلان موجود است تا گیلان از لحاظ رتبه در کشور در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در کارگروه قبلی سلامت و امنیت غذایی مصوبات بسیار خوبی داشتیم که نتایج آن می تواند نقطه عطفی در استان و احساس امنیت و آرامشی برای مردم استان و حتی کشور داشته باشد.

شاهرخ یوسف زاده چابک با اشاره به تاسیس شورای راهبردی گیاهان دارویی و تاسیس شورای راهبردی ترومای استان ادامه داد: این دو شورا تحت نظارت و مدیریت استاندار گیلان تاسیس گردیده و این دو برنامه فرای برنامه های وزارت بهداشت و درمان در این استان در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: استان گیلان به لحاظ دارا بودن اقلیم های مختلف از قبیل جلگه، جنگل، کوهستان و مناطق خشک یک ظرفیت ویژه وخاص از لحاظ تولید گیاهان دارویی دارد به گونه ای که گیاهان دارویی می تواند در کنار چای و برنج به عنوان یک محصول استراتژیک در آینده استان نقش داشته باشد.

وی افزود: پیش بینی می شود ظرف ده سال آینده گردش کار گیاهان دارویی در دنیا پنج هزار میلیارد دلار باشد. با یک چنین گردش مالی بسیار عظیم دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید تدارک و سازوکار لازم را داشته باشد تا از این فرصت برای استان و دانشگاه استفاده کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص سیستم ترومای استان اظهار داشت: یکی از معضلات سلامت کشور و استان، بحث حوادث ترافیکی و تروما است که همه اینها به صورت یکپارچه در طرح سیستم تروما دیده شده است. 

وی ادامه داد: طرح سیستم تروما برای اولین بار به صورت پایلوت در گیلان در حال انجام است و در صورتی که نتایج به دست آمده ای آن با ارزش باشد در تمام کشور راه اندازی خواهد شد و این افتخار گیلان خواهد بود که پرچم دار حل یکی از معضلات سلامت در کشور باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت و به تبع آن، دانشگاه علوم پزشکی، متولی اصلی سلامت مردم در جامعه است اما در حال حاضر تنها 25 درصد سلامت مردم جامعه تحت تاثیر وزارت بهداشت است  و 75 درصد آن تحت تاثیر سایر سازمان ها و نهادها قرار دارد. این در حالی‌است که مسایلی نظیر تولید غذا، دارو، نحوه سبک زندگی مردم و نحوه تغذیه مردم، مقوله‌های تاثیر گذار در سلامت جامعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز