خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت:

امور امنیتی را به پارلمان‌های محلی واگذار کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۳۰۲۶۵

نخستین همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا در کاهش جمعیت کیفری در سالن شهید مصباح رشت با حضور سید محمد علی ثبت قدم شهردار رشت برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، سید محمد علی ثابت قدم  در این همایش ،نقش مدیریت شهری در کاهش آسیب‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این موضوع از لحاظ مبانی علمی و تجربی اثبات شده و مورد تایید است.

وی رابطه بین سه عنصر قدرت، ثروت و منزلت را مورد تحلیل قرار داد و گفت: هر جامعه‌ای به نوعی رابطه‌ای مثلثی قدرت، ثروت و منزلت را در جامعه شناسی شهری خود قرار می‌دهد. 

شهردار رشت گفت: اگر توازن این سه عنصر در یک مثلت مسالمت آمیز در کنار هم قرار نگیرد مسیر زندگی فرد، جامعه به سمت عدم تعادل می‌رود  و اختلال بین ملل رخ می‌دهد و این موضوع در مورد جوامع کوچکتر نیز صدق می‌کند و این موضوع در تربیت دو فرزند در خانواده نیز نمود می‌یابد.

ثابت قدم تصریح کرد: اگر اختیارات محلی باشد و مسئولین به صورت چهره به چهره در موضوعات مختلف اختیار عمل داشته باشند هدر رفت منابع نخواهیم داشت و سریعتر مسائل را به سمت عبور از مشکلات هدایت می‌کنیم و حتی بسیاری از مشکلات رخ نخواهند داد تا به فکر درمان و هزینه های آن باشیم.

 وی گفت: تکثر پرونده های قضایی عملا موکد ریشه هایی است که از جامعه کوچکتر شکل گرفته و به سمت جامعه با تکثر بیشتر حرکت می کند و در نهایت در کشور ما تبدیل به یک آمار جهانی می شود و ساختار عظیمی را درگیر خود می کند 

 شهردار رشت گستره این حجم را عامل بالابرنده فساد برشمرد و افزود: مدیریت شهری باید بتواند به صورت غیر متمرکز سهم خود را در برنامه ریزی ها به دست آورد و و قطعا زمانی که این موضوع رخ دهد مردم مشارکت پذیرتر خواهند بود.

وی گفت: وقتی یک موضوع مانند جمع آوری زباله برای مردم واقعی سازی می شود مردم مشارکت بیشتری دارند و زمانی که با واقعیت ها جوامع را روبرو می کنید افراد می دانند کجا خطا رخ می‌دهد.

ثابت قدم خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی مشارکت پذیری واقع بینانه است و در حوزه مدیریت شهری رشت، علی رغم اینکه قانون جایی برای این یکپارچکی ندیده است سعی کردیم این امر را پیاده سازی کنیم .

وی واگذاری اختیارات به مناطق و محلات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این امر جلوی بسیاری از رانت‌ها را می‌گیرد و باید دقت شود که تنها دانه درشت ها در سطح کشور خلاف نمی‌کنند و این دانه درشت‌ها در سطح شهرها نیز وجود دارند و سهم بالایی از منابع را به سمت خود می برند.

ثابت قدم خاطرنشان کرد: اگر اختیارات شهری در مدیریت شهری و روستایی وجود داشته باشد هدر رفت منابع را نخواهیم داشت و بسیاری از مشکلات مشکلات کیفری ایجاد نمی شوند.

 رئیس شورای اسلامی استان گیلان در این همایش با اشاره به آمار آسیبهای اجتماعی در کشور گفت: ۴۶ درصد سرقت‌ها در کشور توسط معتادان انجام می شود و وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور نگران کننده است.

 حسینعلی خدایگانی با اشاره به اینکه قانون اساسی کشور متمرکز نیست و امور به مردم واگذار شده است تصریح کرد:هر چه امور امنیتی ، آموزشی و عمرانی را به شوراها و پارلمان‌های محلی واگذار کنیم مردم بیشتر منفعت می برند.

وی افزود: لازم نیست دولتها در همه امور دخالت داشته باشند متاسفانه امروز ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه های اداری و جاری می شود.

خدایگانی مشارکت مردم در امور را در کاهش جمعیت کیفری موثر دانست وافزود: من شهروند باید درک کنم که زندانها امنیت مردم را تامین می کنند و باید همگان در اداره آن درگیر باشیم.

وی گفت: در تصمیم گیری های محلی هر چه امور به مردم شهرداری ها و شوراها واگذار شود امور کیفری کمتر می شود چرا برخی از مسئولان و نماینگان مجلس می خواهند در تمام امور دخالت کنند در دنیا شهرداری ها حرف اول و آخر را در شهرها می زنند.

رئیس شورای اسلامی استان گیلان اظهار داشت: از دولت و مجلس می خواهیم امورفرهنگی اجتماعی را به مردم واگذار کنند و تنها نظارت عالیه داشته باشند و از مردم می خواهیم در انتخابهای خود دقت کنند و خوب انتخاب کنند.

سید حمید حسینی مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی گیلان  نیز در این مراسم گفت: کثرت و انباشت زندانی‌ها باعث می شود تا اهداف و سیاستهای ما به طور کامل محقق نشود و تنها نگاه ها به سمت نگهداری معطوف شود.

حسینی تصریح کرد: مقابله و برخورد حاکمیت با افعال مجرمانه دو جنبه عدالت کیفری و عدالت ترمیمی دارد و ما در حوزه عدالت ترمیمی نیاز به دخالت شوراها و شهرداری داریم.

وی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که نهادهای اجتماعی را درگیر سازیم ؛ عدالت ترمیمی تلاش می کند وضعیت را به قبل از اجرای جرم بگرداند و در عدالت ترمیمی بخش پیشگیری داریم .

حسینی گفت: امروز در مدل سازی شهر و روستا از این خاستگاه فاصله گرفته ایم و کشورهای غربی در بحث عدالت ترمیم از ما جلوتر هستند و باید تلاش کنیم تا فرصت صلح وسازش فراهم شود تا جرم واقع نشود .

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی گیلان نقش شوراها دهیاری ها و شهرداری ها در تحولات اجتماعی و فرهنگی جوامع را غیر قابل انکار دانست و خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با شورای اسلامی استان و اداره کل زندانهای گیلان بسته شده است و این همایش با هدف تبین اهداف این تفاهم نامه برگزار شده است.

شهردار رشت گستره این حجم را عامل بالابرنده فساد برشمرد و افزود: مدیریت شهری باید بتواند به صورت غیر متمرکز سهم خود را در برنامه ریزی ها به دست آورد و قطعا زمانی که این موضوع رخ دهد مردم مشارکت پذیر تر خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز