خبرگزاری کار ایران

تعرفه گاز بها در شهرهای مختلف استان گیلان چقدر است؟

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۶۱۸

براساس دستورالعمل شرکت ملی گاز ایران، برای محاسبه گاز بها، سال به دو فصل گرم و سرد تقسیم می شود که فصل سرد از تاریخ اول آذر ماه تا پایان اسفندماه و ما بقی سال به عنوان فصل گرم تعریف می شود.

به گزارش ایلنا از رشت، شرکت گاز گیلان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: جهت شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم شریف استان گیلان در خصوص محاسبه گاز بها و عوامل تشکیل دهنده صورتحساب گاز، نکات ذیل را برای تنویر افکار عمومی به استحضار می رساند:

براساس دستورالعمل شرکت ملی گاز ایران، برای محاسبه گاز بها، سال به دو فصل گرم و سرد تقسیم می شود که فصل سرد از تاریخ اول آذر ماه تا پایان اسفندماه و ما بقی سال به عنوان فصل گرم تعریف می شود.

مبلغ گازبها در فصل گرم بصورت نرخ ثابت به قیمت ۱۵۰۰ ریال به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی می باشد و مبلغ گازبها در فصل سرد بصورت پلکانی و با در نظر گرفتن سطوح اقلیم بندی مربوطه از نظر آب و هوا محاسبه می شود. از آنجائیکه در فصل سرد مصرف گاز بیشتر می شود به جهت رفاه حال مشترکین عزیز نرخ پایه گاز به حداقل ۴۴۱ریال می باشد که متناسب با نوع اقلیم و میزان مصرف تا میزان ۴۸۳۰ ریال در نوسان می باشد. لذا هر اندازه مشترک کمتر و بهینه تر مصرف نماید مشمول پرداخت قیمت گاز کمتر و در صورت مصرف بیشتر و با قرار گرفتن در پله های بالاتر مشمول پرداخت گازبهای بیشتر به صورت پلکانی در فصل سرد می شود.

استان گیلان به لحاظ اقلیم بندی به سه اقلیم، اقلیم ۱ (بره سر)، اقلیم ۲ (پره سر، شاندرمن، لوشان، لیسار جیرنده و دیلمان) و اقلیم ۳ (رشت، شفت، فومن، انزلی، رودبار، رودسر، آستانه، رضوانشهر، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان، آستارا، سیاهکل، ماسال، املش و تالش) تقسیم می شود که این اقلیم بندی توسط شرکت ملی گاز ایران با همکاری سازمان هواشناسی تنظیم می شود و در اختیار شرکت های گاز استانی نمی باشد.

برای مثال اگر مشترکی ۱۰۰ متر مکعب گاز مصرف نماید :

بهای گاز مصرفی در فصل گرم (اول فروردین ماه تا پایان آبان ماه )عبارتست از :

۱۵۰۰۰۰ ریال = ۱۵۰۰ ریال x 100

بهای گاز مصرفی در فصل سرد (اول آذر ماه تا پایان اسفند ماه ):

اگر مشترک در اقلیم ۱ و دامنه مصرف اول ( ۳۰۰ – ۱ )متر مکعب گاز مصرف نماید با فرض مصرف ۱۰۰ متر مکعب:

بهای گاز مصرفی ۴۱۴۰۰ ریال = ۴۱۴ ریال x 100

با فرض اینکه مشترک در اقلیم ۳ و در بالاترین دامنه مصرف قرار گیرد بهای گاز مصرفی آن با فرض مصرف ۱۲۵۰ متر مکعب عبارتست از: ۶۰۳۷۵۰۰ ریال = ۴۸۳۰ ریال x 1250

لازم به ذکر است علاوه بر گاز بها، طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی، عوامل زیر شامل صورتحساب گاز می شود که شرکت های گاز استانی نیز ملزم به به دریافت مبالغ مذکور و واریز به حساب خزانه دولت می باشند.

الف) عوارض گازرسانی: طبق ماده ۶۵ قانون الحاق مقررات مالی دولت، دولت مکلف است علاوه بر دریافت نرخ گاز، به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی ده درصد (۱۰%) بهای گاز مصرفی را به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و به حساب خزانه داری کل کشور واریز نماید.

ب) مالیات بر ارزش افزوده: مطابق بند ز تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات در وزارت دارایی تصویب شد و به تبع آن مشترکین باید نه درصد (۹%) مبلغ گاز بها، آبونمان و بیمه را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمایند.

ج) آبونمان: طبق مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی، آبونمان عبارتست از مبلغی که ماهیانه به تناسب ظرفیت کنتور / ایستگاه اندازه گیری برای جبران هزینه های نگهداری تاسیسات گاز و تامین هزینه های جاری شرکت از مشترکین جزء و عمده اخذ می گردد.

د) بیمه: به منظور تامین پوشش بیمه جانی و مالی مشترکین گاز طبیعی بخش خانگی در مقابل حوادث ناشی از گاز طبیعی اعم از حوادث منجر به انفجار، آتش سوزی و مسمویت ها، طبق قرارداد فی مابین شرکت ملی گاز ایران با شرکت های بیمه معتبر دریافت می شود.

در پایان از همه مشترکین عزیز خواهشمند است با رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و رعایت توصیه های مصرف بهینه ، با مدیریت مصرف علاوه بر کاهش هزینه پرداختی بابت مصرف گاز ، این انرژی پاک را برای نسل های آینده حفظ نمائیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز