خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان خبر داد:

پروژه امحاء و بازیافت روغن‌های آلوده به PCB

asdasd
کد خبر : ۴۴۰۹۰۹

بر اساس مصوبات کنوانسیون بین المللی POPS و ضوابط سازمان محیط زیست و نظارت انتقال شرکت توانیر، شرکت‌های برق منطقه ای موظف به جمع آوری و حذف یا تصفیه روغن های آلوده به PCB شده است.

به گزارش ایلنا از رشت،میزان موجودی روغن های آلوده به PCB بالای 50 ppm، به میزان 70694 لیتر بود که از این مقدار میزان 38218 لیتر در ترانسفورماتورهای برق‌دار و در حال استفاده پست های فوق توزیع و میزان 20476 لیتر در ترانسفورماتورهای قدرت و کمکی و نوترال واقع در انبار مرکزی شرکت و یک مخزن به حجم 12000 لیتر در پست سد سفیدرود نگهداری می شود.

در این راستا شرکت برق منطقه ای گیلان در سال 94 با هماهنگی مجری طرح امحاء پسماندهای ویژه شرکت توانیر، پروژه ای را مبنی بر رفع آلودگی و بازیافت روغن های آلوده به  PCB تعریف کرد.

لازم به توضیح است که مقدار آلودگی های روغن های آلوده در شرکت برق منطقه ای گیلان، زیر ppm1000 اندازه گیری شده بود و روش انتخابی از سوی کمیته فنی طرح امحاء پسماندهای ویژه شرکت توانیر (روش شیمیایی پایه سدیم)که دارای تایید رسمی خروجی پروژه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز می‌باشد، برای امحاء روغن های تا آلودگی زیر 7000 ppm، کاربردی و پاسخگو است.

همچنین با توجه به هزینه تمام شده و احیای روغن ها و استفاده از آن ها به مانند روغن نو از نظر ریالی و ارزی این طرح کاملا اقتصادی خواهد بود.

با توجه اهمیت موضوع، از سوی شرکت برق منطقه ای گیلان و مجری طرح امحاء پسماندهای ویژه شرکت توانیر، شرکت پردیس کیش به عنوان تنها شرکتی که تجهیزات رفع آلودگی و بازیافت به روش پایه سدیم را به کشور وارد و در پروژه برق مازندران و گلستان موفق به رفع آلودگی حدود 190000 لیتر روغن شده بود به عنوان پیمانکار طرح انتخاب شد.

جهت اجرای دستور العمل های توانیر و نیل به اهداف تعیین شده در خصوص  حذف و یا امحاء روغنهای آلوده به PCB، جلسات مستمری برگزار گردید. با بررسی های انجام یافته و نیز دستاوردهای جلسات،تصمیم گرفته شد که این پروژه در دو مرحله صورت گیرد.

امحا روغن های آلوده به PCB به روش شیمیایی پایه سدیم انجام گیرد، به نحوی که کلیه مولکول های PCB در روغـن آلوده از بین رفــته و میزان آلـــودگی روغـــن به PCB در پایان پروسه امـحاء به مــیزان Not Detectable=< 2 ppm برسد. جهت سنجش میزان PCB در روغن پاکسازی شده از روش GC/Electron capture  که توسط آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست کشور انجام می شود، استفاده می گردد.

تقلیل در میزان آلودگی به مواد حاصل از پیری روغن و استهلاک ترانسفورماتور و مواد قطبی محلول و غیر محلول در روغن با استفاده از پروسه های شیمیایی و فیزیکی به منظور بازیافت و انطباق المان های روغن با شرایط و مشخصات همان روغن در زمان قبل از استفاده به صورت Fully Inhibited (inhibitor Level =0.4%) وبر اساس استاندارد IEC 60296/Version 2012 باشد ،که از نظر علمی و تکنولوژیک به لحاظ ارتقاء کیفی روغن، عمل بسیار ارزشمندی می باشد.

هزینه امحاء PCB در روغن ترانسفورماتور آلوده به ازای هر لیتر 46000 ریال، هزینه احیاء شیمیایی و فیزیکی روغن پاکسازی شده بر اساس استاندارد IEC 60296/Version 2012 به ازای هر لیتر 35190 ریال و هزینه پاکسازی ظروف حمل معادل 20% هزینه امحاء حجم کل روغن آلوده انتقال یافته به سایت شرکت پردیس کیش برآورد شده است.

 همچنین هزینه تخلیه، بارگیری، حمل روغن آلوده از محل پست مربوط واقع در استان گیلان به سایت شرکت پردیس کیش به وزن ناخالص 20 تن به ازای هر نوبت 40/000/000 ریال و هزینه حمل روغن احیاء شده از سایت مزبور به محل تحویل روغن واقع در استان گیلان به ازای هر نوبت حمل حداکثر  به وزن ناخالص 20 تن به ازای هر نوبت 20/000/000 ریال برآورد شده است.

هزینه برآورد شده جهت انجام پروژه به مبلغ 6/922/577/730 ریال می باشد ،که با توجه به احیاء شیمیایی روغن های در حد روغن نو هزینه مزبور برگشت پذیر بوده و به صرفه و صلاح شرکت خواهد بود.

انجام این پروژه در تاریخ 94/9/2 با تخلیه مخزن روغن ترانسفورماتور آلوده به PCB واقع در پست سد سفیدرود به علت درمجاورت بودن رودخانه سفید رود و جلوگیری از هر گونه مخاطرات زیست محیطی در اولویت قرار گرفت که روغن مخزن مزبور پس از عملیات PCB زدایی در سایت شرکت پردیس مورد احیاء قرار گرفته است.

در مرحله بعدی روغن ترانسفورماتور T7 پست رشت یک  به طور کامل با روغن نو تعویض شد و جهت انجام عملیات PCB زدایی و احیاء به سایت شرکت پردیس حمل شده است ،و در ادامه، این پروژه جهت ترانسفورماتورهای آلوده و از رده خارج مستقر در انبار مرکزی شرکت با موفقیت به اتمام رسید.

درمرحله اخیر نیز در  پست 63/20  کیلوولت سیار جانبازان با اخذ خاموشی به مدت 4 روزعملیات تعویض روغن با  روغن های بازیافتی ازمراحل قبل انجام شد و خوشبختانه نتایج تست روغن های بازیافتی در مدار بسیار رضایت بخش بود.

لازم به توضیح است که در صورت اختصاص نقدینگی مناسب این پروژه مطابق زمانبندی انجام شده تا پایان بهمن 95 به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز