خبرگزاری کار ایران

شهردار کلانشهر رشت:

شهرداری، ساختار سازمان‌هایش را مردمی کرده است

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۸۳۴

شهردار رشت گفت: تغییری که در ساختار مدیریتی سازمان‌های شهرداری رخ داده و به نوعی شهرداری، سازمان‌ها را در این ساختار جدید مردمی‌سازی کرده است.

به گزارش ایلنا از رشت، نشست شهردار رشت با شوراهای سازمان‌های وابسته به شهرداری با حضور  سیدمحمد علی ثابت قدم شهردار رشت، مریم گل احضار، معاون برنامه و بودجه شهرداری، مختار جباری، مشاور عالی شهردار رشت ، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت ، مسلم گنجی مدیر تحول و نوسازی اداری و اعضای شورا و هیات مدیره سازمان‌های وابسته شهرداری در تالار گفتگوی شهرداری رشت برگزار شد.

شهردار رشت گفت: دلیل برگزاری این جلسه تغییری بود که در ساختار مدیریتی سازمان‌های شهرداری افتاده است و به نوعی شهرداری، سازمانها را در این ساختار جدید مردمی سازی کرده است.

ثابت قدم گفت: همان طور که در جلسات شوراها و هیات مدیره عرض کردم به واسطه اینکه این ساختار توسط دولت و وزارت کشور براساس تخصص تشکیل شده و از ارکان دولتی خودش خارج شده است، قاعدتا عزیزانی که از حوزه های دولتی در جمع ما حضور دارند به واسطه شناخت فردی و بر حسب تجربه و صلاحیت خود در این سازمان‌ها قرار گرفته اند و شخصیت حقیقی شان بسیار برای ما ارزشمند است. بر این اساس سعی کردیم جمعی در کنار هم داشته باشیم که تاثیرات کارکردی‌شان بتواند به محدوده استان و شهر رشت به صورت خاص کمک کند.

 وی ادامه داد: نیاز به این جو و آشنایی با هم و فارغ از یک جلسه عمومی و تخصصی در حوزه سازمانی مربوطه این است که در حالت کلی چه استرارتژی می خواهد رخ بدهد و در این استراتژی اینکه چه ساختار، عملیات، برنامه و پروژه و فعالیت هایی در یک افق زمانی وجود دارد، مورد توجه است.

شهردار رشت با بیان اینکه این موضوعات قاعدتا دلیلی است که می تواند کنار هم قرار گرفتن این جمع را به یک همگرایی مثبت مبتنی بر دادن خروجی تبدیل کند، گفت: چون قاعدتا دلسوزی و تعلق ذهنی نسبت به این شهر و جغرافیا وجود دارد که باعث شود ارتقا شهر و شهروندی اتفاق بیفتد. فکر می‌کنم که این آشنایی سبب خواهد شد اخذ نقطه نظرات، نه برای یک بار بلکه برای دفعات بعد نیز به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم آن پایداری ذهنی را برای شهر به عنوان یک مبنا و محور در راستای رسیدن به عقلانیت در تخصص های مختلف با تجارب مختلف در کنار یکدیگر داشته باشیم و تضادهای احتمالی را که ممکن است به صورت غیررسمی مطرح شود تبدیل به یک همگرایی مثبت کنیم، گفت: هم هزینه های زمانی و هم هزینه های ریالی ناشی از هرگونه واگرایی را باید به حداقل برسانیم و از تجارب عزیزان استفاده کنیم تا خطای کمتر و انشالله سعی بیشتری را به نوعی دنبال کنیم و به آن برسیم.

ثابت قدم  گفت: ما در ابتدای سال ۹۴ سعی کردیم نگاه مربوط به این سیر و تحول فارغ از هر گونه برون داد تبلیغاتی، رسانه‌ای یا به نوعی فارغ از هرگونه حرف زدن صرف، بلکه ابتدا عملی کردن و سپس حس کردن و عینیت بخشیدن آن برای مردم باشد. 

ثابت قدم گفت: امروز همه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهر به عنوان مصرف کننده باید بتوانیم سطح ارتقای کیفی خدمات را افزایش بدهیم و قطعا همه عزیزان دلسوزتر از بنده شهادت می دهند که برای اعتماد سازی قطعا نه در رشت، بلکه در شهرهای اطراف آن، با درجات متفاوت، یک ضعف عمده وجود دارد، گواه آن هم خیلی از مسایلی است که در حوزه های حقوقی و قضایی مشاهده می شود. 

وی اذعان داشت: کاهش سرمایه های اجتماعی، فقر شهری و حاشیه نشینی و خیلی از موضوعاتی که شاید کلمات بزرگ و تاثیر گذاری در ذهن همه ما باشد، ولی عملا در اجرا و برون رفت و خروج از این موضوع فاصله بین شعار تا عمل ممکن است زیاد باشد و ما را به سختی به اهداف خودمان در یک زمانبندی برساند.

وی افزود: بنابراین ما به اعتماد عمومی نیاز داشتیم، نه به معنای حداکثری خود، بلکه در حداقلی که بتوانیم یک گفتمان‌سازی کنیم و این گفتمان سازی را تبدیل به یک ذهنیتی کنیم که ما و شهروندان، شهرداری و شهروندان، مدیریت شهری و نخبگان شهری در لایه های مختلف انسانی و اجتماعی را در کنار هم داشته باشیم به نحوی که بتواند یک رابطه دو طرفه را اولا از بالا به پایین نبینند و ثانیا همسو ببینند ثالثا در یک تراز ببینند و رابعا به صورت دو طرفه ببینند. 

شهردار رشت  گفت: شاید این چند عامل دلیل اصلی بود که ابتدا باید عمل می کردیم تا اندازه ای این اعتماد کسب شود. بعد بر اساس آن و دلیل بعدی که در حقیقت بحث به کار گیری بیشتر و گسترده تر کردن این سفره به سمت همه و فراگیر کردنش پیش برویم، به سوی ایجاد شهری برای همه شهروندان، نه برنامه ریزی برای شهروندان؛ گفتمانی که برنامه ریزی مردم برای خود مردم را عینت ببخشد.

ثابت قدم با تاکید بر اینکه این مسیر قاعدتا هم نیاز به یک اصلاح درون سازمانی در مدیریت شهری و در عین حال اصلاحات ساختار در مباحث کلان خودش داشت و هنوز هم دارد، گفت: هم مدیریت واحد شهری در شهرداری ها لازم است و هم نیاز به تعاملات سازمانی در خود مجموعه شهرداری دارد، از جمله اینکه شهری که قریب به یک میلیون نفر در آن تردد می کنند نمی تواند با نگاه تمرکزگرا همچنان شهر را اداره کند و با عدم توزیع خدمات در مناطق مختلف این مسئله را نادیده بگیرد.

وی تاکید کرد: دیگر نمی توانیم بگوییم شهر رشت تنها یک مرکز دارد، شاید مرکز تاریخی آن یکی باشد اما مرکز خدمتی آن نمی تواند یکی باشد.

ثابت قدم گفت: عقب افتادگی های تاریخی متفاوت است، تهدیدهای زیست محیطی به عنوان تهدیدی عمده برای استان و شهر؛ معذورات  ترافیکی به واسطه فشرده ترین شهر به لحاظ نسبت جمعیت به مساحتش، خیابانهای کم عرض و فرهنگ ترافیکی استفاده از خودروی تک سرنشین براساس آمار موجود و تمام مشکلاتی که شما بیش از بنده با آن دسته و پنجه نرم می کنید و بیشتر از بنده در آن زمینه تخصص دارید.

ثابت قدم با تاکید بر اینکه این رویکرد باید اعتماد محلی را به اندازه مطلوبی می رساند، ادامه داد: این اصلاحات درون سازمانی و حضور شما عزیزان به عنوان اعضای جدید شورای سازمان نیز بر همین مبنا بوده؛ تغییر ساختار مدیریتی باید از یک ساختار نامعقول دولتی به یک ساختار مردمی و داشتن یک استراتژی که بتواند نهایتا به ارتقای توسعه در قالب پایدار برسد منجر شود و این ارتقای توسعه بتواند ایجاد اشتغال کند که البته شاید وظیفه مستقیم مدیریت شهری نیست.

وی ادامه داد: هدف مطلوب، یک نظام درآمد ـ هزینه مشخص است که در آن شهرداری یک بنگاه اقتصادی - اجتماعی کوچک شده، چابک و تمرکز زدا با خدماتی است که نظارت می‌کند و قاعدتا بتواند مردم را در بستر خود با مدیریت مشارکتی خود در مقیاس محلات در مناطق پنج گانه و ۵۵ محله مبتنی کند.

 شهردار رشت تاکید کرد: این اتفاق نمی افتاد غیر از اینکه ما زیرساخت های تئوریک شهر را تعریف کنیم و افق زمانی داشته باشیم و این افق را در درون ساختار خود نهادینه کنیم و این ساختار را به نخبگان اشاعه دهیم و با کمک آنها و برگزیدگان انطباقش بدهیم و با مشارکت دانشگاهیان و سایر عزیزان و مجریان امر به سطح مردم منتقل کنیم.مردم وقتی با آن پروژه ها این همراهی را عملا حس کنند، این تفکر را کم کم به دست می آورند. 

ثابت قدم گفت: برای اینکه این اتفاق بیفتند بعد از برنامه اعتمادسازی قاعدتا ما برای رسیدن به آن برندسازی باید اساس هویتی و تاریخی شهر را هدف می گرفتیم و سعی می کردیم بر اساس داشته های خودمان پروسه اقتصادی شهر را تکامل بدهیم تا آن اتفاق بتواند منبع درآمدی خوبی ایجاد کند و آن منبع درآمدی را مشارکتی و معنادار کند. 

ثابت قدم با بیان اینکه تا زمانی که واقعیت های استان و شهرمان را نمی دیدیم، این موضوع اتفاق نمی افتاد گفت: وقتی استانی داریم که فشرده است و استانی که دورترین شهرش تا مرکزاستان با دو ساعت فاصله می تواند سهل الوصول باشد، استانی که تجمع مرکز خدماتش در مرکز استان است و به لحاظ ضعف ها و قوتها از مدیریت بحران گرفته تا بقیه حوزه ها که مدیران آن ها در این جمع حضور دارند شرایط خاصی دارد، عملا مستحضر هستند که این یعنی شاید، باید اقتصاد استان را اول خارج از مرزهای رشت به تکامل رساند که بعدا رشت هم هزینه هایش کمتر و هم در مدهایش بیشتر شود.

وی با تاکید براینکه مرزهای خود را صرفا به داخل رشت منوط نکرده ایم گفت: فکر کردیم در محدوده خارج از رشت می توانیم برنامه هایی داشته باشیم که آن برنامه ها بتوانند تاثیراتی بگذارند. پروژه از مزرعه تا سفره مبتنی بر شهر خلاق و خوراک شناسی بر اساس هویت های تاریخی و عمومی ما شکل گرفت که قاعدتا آنها خودش اهداف دیگری را از بحث های زیست محیطی، حمل و نقلی گرفته، تا افزایش درآمد، کاهش هزینه، اشتغال پایدار و بحث های دیگر دنبال می کنند.

ثابت قدم با اشاره به اینکه هر کدام از ارکان مذکور در معنای بین المللی اش، باید به یک برندسازی شهری در این افق زمانی تبدیل شود، گفت: وقتی اعتماد محلی ایجاد شد قاعدتا باید به یک شاخص فرا شهری، فراملی و فرا منطقه ای و حتی جهانی تبدیل شود و برخی از این گام ها نیز برداشته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز