خبرگزاری کار ایران

فرماندار آستارا مطرح کرد:

دولت یازدهم؛ محیط زیست محور و دولتی سبز است

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۰۶

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت : دولت یازدهم با اعتقاد به گفتمان حفاظت از محیط زیست، دولتی سبز و محیط زیست محور است.

به گزارش ایلنا ازآستارا، یونس رنجکش در مراسم نمادین پاکسازی دریاچه استیل آستارا در جمع فعالان زیست محیطی استان گیلان بیان کرد: رفتارهای این دولت در بحث توجه به محیط زیست و گفتمان سازی در این زمینه نشان داده است که همواره اعتقاد به محیط‌زیست پایدار داشته و دغدغه فعالان محیط زیست را نیز در این زمینه لحاظ کرده است.

وی در این حرکت نمادین که به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد، اظهار داشت: حدود نیم قرن پیش در 22 آوریل 1969به پیشنهاد یک کشیش برای حفاظت از محیط زیست روز زمین پاک در سازمان ملل مصوب شد تا از این پس زمین با یک پشتوانه جهانی حفظ شود و اقداماتی نیز در زمینه آموزش های همگانی در این مدت به اجرا در آمد .

وی ادامه داد: اما آنچه که برای ما ایرانیان و همچنین مسلمانان جهان مهم است اینکه حفاظت از محیط زیست در آموزه های دینی اسلام از یک پشتوانه 1400 ساله برخوردار است یعنی حفظ محیط زیست و اهمیت آن در آموزش قرآنی و سیره رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار همواره تاکید شده است .


رنجکش گفت: در نظام جمهوری اسلامی نیز حفاظت از محیط زیست به عنوان یک اصل در قانون اساسی پیش بینی شده و همه آحاد مردم موظف به رعایت آن شده اند و توجه به محیط زیست حتی در نگاه و دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری نیز مشاهده می شود .

وی اضافه کرد: برای دستیابی به محیط زیستی پایدار در کنار توسعه و بهره مندی از مباحث طبیعی میبایست آموزش های عمومی فراگیر و همه در مسیر گفتمان سازی مشترک در این زمینه حرکت کنیم زیرا حفظ محیط زیست یک تکلیف اجتماعی و شرعی است و مردم و مسئولان در کنار یکدیگر می توانند به این مهم بپردازند.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا اظهار داشت: حضور فعالان زیست محیطی و تقویت تشکل های مردمی در کنار ایجاد بستر های تعاملی بین مردم و مسئولان نقش محوری در حفاظت از محیط زیست دارد و در این شهرستان تلاش خواهیم کرد تا نهادهای مدنی در این زمینه تقویت شوند.

یونس رنجکش ادامه داد: رویکرد دولت تدبیر و امید توجه به نهادهای مدنی و تقویت مشارکت های اجتماعی است و در آستارا نیز این مهم در اولویت برنامه ریزی ها قرار دارد. یکی از این نهادها در حوزه فعالان زیست محیطی است.

وی با اشاره به هزینه های بالای تخریب محیط زیست در زندگی فردی و اجتماعی افزود: بیداری اجتماعی مهم ترین عامل در کاهش این آسیب ها و پیشگیری از تخریب محیط زیست است و همه باید در این بیداری با رسیدن به فهم مشترک شریک باشیم.

وی از سازمان های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی خواست تا ضمن نقد عملکردها به ارائه برنامه نیز بپردازند زیرا زمانی آرمان های آنان تحقق می یابد که برنامه برای اجرا نیز داشته باشند و در تعامل دوسویه بین دولت و ملت برنامه ریزی ها کاربردی تر شود.

نماینده عالی دولت در آستارا ضمن قدردانی از حضور فعالان زیست محیطی بویژه تشکل استانی مردم  نهاد "سرزمین ایده آل ما" و "زیستمان آستارا" و همچنین مدیران اجرایی این شهرستان در اجرای این حرکت نمادین زیست محیطی خواستار اجرای برنامه های مشابه دیگر در این زمینه شد.

"پیمان بازدیدی" مدیرعامل موسسه مردم نهاد "سرزمین ایده آل ما" با تشکر از فرماندار آستارا در همکاری برای برگزاری این حرکت نمادین اظهار داشت:ل رنجکش یکی از مدیران مردم باور و از فعالان اجتماعی است که در اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان شاهد خدمات بسیاری از ایشان در زمینه آموزش و ارتقا تشکل های مردم نهاد بوده ایم.

وی گفت: حضور ایشان در آستارا امیدهای بسیاری برای همکاری های متقابل بین دستگاه های اجرایی و مردم ایجاد کرده است که این فرصت خوبی برای شهرستان آستارا در مسیر توسعه پیش‌بینی شده خواهد داشت.

وی ادامه داد: دوستداران محیط زیست و علاقه مندان به فعالیت های اجتماعی از این فرصت برای تقویت بنیان های مشارکت جویانه استفاده کنند.

روشنی رییس اداره حفاظت از محیط زیست آستارا نیز در این برنامه ضمن تشکر از فرماندار و سایر عوامل پشتیبان کننده از این حرکت نمادین اظهار داشت: فصل جدیدی از رویکردهای اجتماعی و توجه به محیط زیست در این شهرستان آغاز شده است که امیدوارم همه بتوانیم در این مسیر گام های موثری برداریم.

در ادامه این برنامه توسط فرماندار شهرستان مرزی بندر استارا از کلیه کودکان شرکت کننده در مسابقه نقاشی اید ه ها و دغدغه های زیست محیطی تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز