خبرگزاری کار ایران

حسن هاشمی خبر داد:

گیلان اولین استان برگزار کننده جلسات تخصصی کاربران نقشه

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۷۵۱

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت: گیلان اولین استان برگزار کننده جلسات تخصصی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی پس از حذف شورای کاربران است.

به گزارش ایلنا از رشت، سید حسن هاشمی اشکاء رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد این حوزه پرداخت.

هاشمی اشکاء به اهم فعالیت‌های گروه نقشه و اطلاعات مکانی اشاره کرد و گفت: نظارت بر اجرای عملیات اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری، اصلاح و به هنگام رسانی فایل جغرافیایی، اجرای طرح اتصال کدپستی به نقشه های آماری، اجرای طرح حوزه بندی نقشه­ های آماری، - اخذ مجوز فصلنامه " نقشه و اطلاعات مکانی گیلان" و انتشار  شماره های اول و دوم فصلنامه، طراحی، ایجاد و راه­ اندازی "سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان"، پیگیری مقدمات ایجاد و راه­ اندازی SDI   استان گیلان، پیگیری مقدمات راه اندازی ایستگاه های ثابت GNSS و برگزاری جلسات گروه کارشناسی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی از جمله اقدامات این گروه است.

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه نقشه ­های آماری بخشی از ملزومات اجرای سرشماری­ ها و طرح­های آماری هستند در خصوص نظارت بر اجرای عملیات اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری، گفت: این نقشه ­ها به منظور اجرای بهینه سرشماری­ ها و با هدف انجام عملیات حوزه­ بندی و تعیین محدوده کاری دقیق مأموران سرشماری، راهنمایی عوامل دست‌اندرکار اجرای سرشماری و طرح‌های آماری در سطح نقاط شهری و روستایی و جلوگیری از بیش‌شماری و کم‌شماری مورد استفاده قرار می­گیرند. بنابراین هر چه کامل­تر و گویاتر باشند، کنترل پوشش جغرافیایی بهتری انجام و نتایج دقیق­تری حاصل می­ شود.

وی تصریح کرد: این نقشه ­ها به دو گروه عمده شهری با مقیاس عمدتاً 1:2000 و روستایی با مقیاس 1:50000 تقسیم­ بندی می­شوند.  

هاشمی اشکاء ماهیت پویای شهرها و تغییرات حاصل از اجرای عملیات عمرانی، به­سازی و همچنین تغییرات ایجاد شده در محدوده‌های مصوب شهری را سبب ایجاد، حذف و تغییر عرض معابر و همچنین تغییر نام برخی از معابر و اماکن برشمرد و اظهار داشت: این موضوع می‌تواند در اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری اثرگذار بوده و نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. لذا اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری از جمله فعالیت‌هایی است که در برنامه کاری سالیانه سازمان از جمله طی سال­های اخیر قرار گرفته و سعی گردیده تا  50%  از نقشه‌های آماری بهنگام شود.

وی در خصوص شیوه‌های بروز‌ رسانی نقشه‌ها گفت: نقشه‌های مذکور معمولاً با استفاده از نقشه ­برداری زمینی، گیرنده‌های GPS و یا تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی و ارتوفتو، مورد اصلاح و بهنگام‌رسانی قرار می­گیرند.

وی ادامه داد: انجام عملیات به هنگام ­رسانی از طریق واگذاری کار به بخش خصوصی و نظارت بر انجام کار، توسط کارشناسان گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان صورت می پذیرد.

هاشمی اشکاء در خصوص طراحی، ایجاد و راه­ اندازی و ویژگی های "سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان" اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبه شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان گیلان و به منظور جلوگیری از انجام موازی‌کاری در امر تهیه نقشه و اطلاعات مکانی و در نتیجه جلوگیری از اتلاف بودجه و زمان و نیز دسترسی سریع‌تر کاربران به نقشه­ ها و اطلاعات مکانی مورد نیاز؛ مراحل طراحی، ایجاد و راه ­اندازی این سامانه در سال 1395 از سوی گروه نقشه و اطلاعات مکانی پیگیری شد.

وی در خصوص مزایای سامانه مذکور گفت:  کاربران می‌توانند با استفاده از این سامانه، قبل از تهیه هرگونه نقشه و اطلاعات مکانی مورد نیاز، مشخصات نقشه‌ها و اطلاعات مکانی موجود در سطح استان را بررسی نموده و در صورت وجود مشخصات اطلاعات مکانی مورد نظر در سامانه، با مراجعه به دستگاه‌ یا نهاد اجرایی ذیربط، مطابق با ضوابط قانونی آن دستگاه یا نهاد و در صورت امکان، اطلاعات مورد نیاز خود را اخذ کنند. همچنین از این سامانه می‌توان در خصوص ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت اطلاعات مکانی SDI استانی استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز