خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان خبر داد:

برگزاری همایشی علمی شیون فومنی در سال ٩٧

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۰۱۸

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری همایشی علمی شیون فومنی در سال ٩٧ خبر داد.

به گزارش ایلنا از فومن، ‌فیروز فاضلی در نوزدهمین یادمان استاد میراحمد سیدفخری‌نژاد «شیون فومنی» که با حضور شاعران و هنرمندان استانی و کشوری در سالن شهدای‌خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، به دو زبانه بودن اشعار شیون اشاره و اظهار کرد: شیون فومنی دارای چهار مجموعه است که دو مجموعه «پیش پای برگ» و «یک آسمان پرواز»در زمان حیات وی در سال ۷۳ و دو مجموعه «رودخانه در بهار» و «از تو برای تو» پس از درگذشت این شاعر در سال ۷۸ و ۹۴ توسط حامد فومنی، فرزند و متولی آثار ادبی و هنری شیون فومنی به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه با قرائت مجموعه آثار فارسی، شیون را شاعری خیال‌پرداز می‌بینیم، افزود: مجموعه‌های شیون شامل مثنوی، غزل، دوبیتی و شعر سپید است. ذهن شیون بر روی اسطوره‌ها و شخصیت‌های ملی نظیر «مریم عَذرا» متمرکز است.

فاضلی ادامه داد: به کار بردن ترکیب «مریم عَذرا» نشان می‌دهد که شاعر شعر خود را بدیع می‌داند که پیشنه‌ای نداشته و توسط خود او برای اولین بار و بدون وام‌گیری بکار رفته است.

وی به کاربرد اسطوره‌های شاهنامه نظیر رودابه، ‌رستم و سهراب، ‌فرهاد و شیرین و لیلی و مجنون در اشعار شیون اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه شعر فارسی و گیلکی شیون را بهم پیوند می‌زند طبیعت است.

فاضلی اضافه کرد: طبیعتی که شیون در اشعارش به کار می‌برد رئالیستی نیست بلکه نقش‌آمیزی با رویا و مفاهیم مطلق در آن دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شعر گیلکی و فارسی شیون دارای دو زبان کاملاً متفاوت و نگرش متضاد است که شاید بیانگر جامعیت یک شاعر است، تصریح کرد: در شعر فارسی عموماً دیده می‌شود که شیون، شاعر درون‌گرایی است که اسیر خواب و خیال و دغدغه‌های شخصی است اما در اشعار گیلکی با شعرش زندگی می‌کند و با مفاهیم بیرونی پیوند زده می‌شود.

فاضلی با بیان اینکه روستایی بودن، روحیه اعتراضی، ناز و خیال بودن و لطیف بودن، درد کشیدن و یاغی بودن از ویژگی‌هایی است که در  اشعار گیلکی و فارسی شیون به وضوح دیده می‌شود و او را رها نکرده است،‌ گفت: آنچه ملموس است اگر شیون در شعر گیلکی شاعر ضرب‌المثل‌ها است در شعر فارسی شاعر ترکیب‌ها است. بیشترین ضرب‌المثل ها در شعر شیون دیده می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی طرح علمی-پژوهشی بزرگداشت شیون فومنی، اظهار کرد: بنا نیست ارگانی با رونمایی این طرح امروز شناسایی شود. تمام تلاشمان برگزاری همایشی علمی در سال آینده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با بیان اینکه اختتامیه این طرح نیز در شهرستان فومن برگزار می‌شود، افزود: کسی که حرفی برای گفتن دارد در پستو نمی‌ماند؛ لذا قلم زدن برای ما حائز اهمیت است. انتظار است کاری انجام شود که نمود داشته باشد و به عنوان خزینه‌ای باشد که اهالی علم در آن ورود یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز