خبرگزاری کار ایران

درجلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت مطرح شد:

اصل خانواده مورد تهاجم قرارگرفته است/ مراسم تکریم بازنشستگان شهرداری مناسب نبود

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۶۸۸

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در خصوص مراسم تکریم از بازنشستگان شهرداری رشت گفت: مراسم اخیر در شان آنان نبود.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در ابتدای جلسه اظهار کرد: دشمنان اصل و بنیان خانواده را مورد تهاجم  قرار داده‌اند و جهت تحکیم خانواده باید تلاش کرد و با حفظ بنیان خانواده سلامت جامعه نیز تضمین خواهد شد.

محمد حسن عاقل منش با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم تصریح کرد: عشق و شور حسینی همه را وارد عرصه می‌کند و مجموعه مدیریت شهری نیز در برگزاری بهتر برنامه‌های این ایام نقش موثری دارد و باید تلاش کنیم این امور با محوریت مردم انجام شود.

وی افزود: اخیرا در سازمان زیباسازی بحث واگذاری استندهای تبلیغاتی برای هیات‌های عزاداری مطرح شده که اقدام خوبی است.

عاقل منش با اشاره به فصل بازگشایی مدارس بیان کرد: حجم انبوه دانش‌آموزان و دانشجویان در شهر موجب می‌شود که به بحث حمل و نقل عمومی توجه بیشتری در این ایام معطوف شود و در این راستا ارائه سرویس رایگان اتوبوسرانی همزمان با اول مهر از جمله مصوبات شورا است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای  رشت در خصوص طرح پیوستن تالاب عینک به کنوانسیون رامسر گفت: جمعی از کارشناسان در این خصوص بررسیهایی انجام داده و معتقدند شهر رشت میتواند به عنوان نخستین تالاب شهر در کشور مطرح شود و در گذشته نیز رشت با داشتن نخستین کتابخانه،داروخانه ... در کشور سرآمد بود و متاسقانه در دهه اخیر کمتر شاهد این اولینها بودیم.

وی افزود: پیوستن رشت به تالاب شهرها یک اولین دیگر برای رشت بهمراه خواهد آورد و امیدوارم در جلسه امروز نتایج خوبی در این خصوص به دست آوریم.

عاقل منش با بیان اینکه  فرصت چندانی نداریم گفت: نهم مهر ماه آخرین مهلتی است که می توانیم در این خصوص مدارک لازم را آماده و ارسال کنیم.

وی در خصوص مراسم تکریم از بازنشستگان شهرداری رشت گفت: مراسم اخیر در شان آنان نبود .

 در ادامه عضو موسسه زیست محیطی مردم نهاد سبزکاران اظهار کرد:

 کنوانسیون رامسر به موضوع  تالاب ها می پردازد و اخیرا طرحی توسط دبیرخانه  کنوانسیون مبنی بر پیوستن تالاب شهرها به آن مطرح شده است.

نسیم طواف زاده افزود:  این اقدام برای نخستین بار قرار است اجرا شود و موجب برند محیط زیستی خاص شهرهای تالابی می شود.

طواف زاده با اشاره به مزیت های پیوستن تالاب عینک به جمع تالاب شهرها گفت: با تحقق این مهم از حمایت و پشتیبانی مالی، مشاوره و.. دیگر کشورها در خصوص حفظ تالابها بهره مند خواهیم شد .

وی افزود: تالاب عینک بعد از تالاب انزلی بزرگترین تالاب استان گیلان است که ارزش گونه ای خاصی در گذشته داشته و طی سالهای اخیر برخی از آنها از بین رفته است و درصورت تحقق این مهم شهر رشت می تواند در دبیرخانه این کنوانسیون به ثبت برسد.

طواف زاده معرفی تالاب عینک رشت در سایت رسمی کنوانسیون رامسر را از دیگر مزایای این اقدام دانست و بیان کرد: تانهم مهرماه فرصت داریم که مدارک را آماده و به سازمان محیط زیست ارسال و پس از آن وزارت خارجه این فرمها را به دبیرخانه کنوانسیون ارسال کند.

طواف زاده افزود: هشتم اردیبهشت ماه سال آینده لیست نهایی اعلام خواهد شد و در حال حاضر یکی از چالش های مهم این است که کشورهای عربی بسیار تلاش دارند تا اسم کنوانسیون را تغییر بدهند.

وی با اشاره به ارتباط نزدیک بین جوامع محلی و تالاب ها بیان کرد: با این اقدام ارزش اقتصادی _اجتماعی و فرهنگی تالاب ها مورد شناسایی قرار خواهند گرفت.

در ادامه این جلسه نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت اظهار کرد: مبحث تالاب ها باید در کمیسیون بهداشت و محیط زیستی بررسی شود.

فاطمه شیرزاد افزود: کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با حساسیت ویژه ای در حال بررسی طرح پیوستن رشت به تالاب شهرها می باشد و یقینا در موعد مقرر اقدامات لازم انجام و فرمها ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی خاصی بابت این حوزه وجود ندارد تصریح کرد: قطعا امضای شهردار رشت در این خصوص کفایت می کند و ان شاا با نگرانی‌هایی که در حوزه های مردم نهاد و کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت وجود دارد شاهد رقم خوردن اتفاقات  خوبی در خصوص تالاب عینک رشت باشیم.

 در ادامه این جلسه عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز اظهار کرد: قرار بود طرح پیوستن رشت به تالاب شهرها در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت مطرح شود. 

فرهام زاهد افزود: امیدوارم این کار در زمان مقرر بررسی و به سرانجام برسد و اگر قرار است کاری اتفاق بیافتد به شکل صحیح و با نگاه تخصصی انجام شود.

در ادامه این جلسه محمد حسن علیپور عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز اظهار کرد: نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

وی افزود: تالاب رشت یک مکان خوب به منظور گردشگری و سرمایه گذاری است و باید از چنین مباحثی استقبال کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز در پاسخ به اظهارات اعضای کمیسیون گفت: با توجه به اینکه در خصوص جذب گردشگر نیز در این طرح توضیحاتی داده شده است یقینا با مباحث فرهنگی نیز ارتباط دارد.

محمد حسن عاقل منش افزود: این طرح جهت بررسی های کارشناسانه تر به کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت ارسال خواهد شد.

در ادامه مدیر روابط عمومی شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه تحقق این طرح بسیار ارزشمند است تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که در مباحث مختلف افتاده است می تواند به تکمیل طرح کمک کند.

فاطمه قدیمی افزود: با توجه به فرصت کوتاهی که جهت تکمیل و ارائه طرح مذکور در اختیار داریم باید از همه گروههایی که می توانند تاثیر گذار باشند کمک بگیریم.

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم اظهار کرد: یقینا برای نصب بنرها و... در ایام ماه محرم نیازمند برنامه ریزی هستیم و سازمان سیما و منظر شهرداری رشت باید در این خصوص تمهیدات لازم را ارائه کند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت گفت: در خصوص نصب بنر و پرده های این ایام هیئتها می توانند با مراجعه به سازمان از فضای تبلیغاتی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

سجاد محجوب افزود: نحوه آذین بندی را طی جلساتی به هیئت ها گوشزد کردیم و در میدان امام حسین (ع) در ایام محرم بصورت موقت حال و هوای عاشورایی ایجاد خواهیم کرد و آخرین نصب المان مربوط به ماه محرم در سی و یکم شهریور انجام خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در ادامه این جلسه اظهار کرد: در اعیاد اسلامی، مناسبت‌ها و شهادت‌ها آذین بندی در رشت بسیار نامناسب است و شهروندان  در این خصوص رضایتمندی ندارند و باید هرچه سریعتر ستاد تزئینات شهری تشکیل بشود.

فاطمه شیرزاد افزود: باید از نماینده هیئتهای مذهبی هم جهت حضور در این جلسه دعوت به عمل می آمدو با توجه به  فرا رسیدن ماه محرم،آغاز هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس سازمان زیباسازی باید با دقت عمل بیشتری اقدام کند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به اینکه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت باید جلساتی با هیات‌ها برگزار می‌کرد، بیان کرد: در این جلسات باید شکل آذین بندی‌ها مشخص می شد و در حال حاضر وضعیت اصلا مطلوب نیست و هیات‌های مذهبی هم معتقدند که استندها در اختیار روابط عمومی شهرداری رشت قرار دارد.

 مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت اظهار کرد: ستاد آذین بندی به زودی تشکیل خواهد شد و متاسفانه در شرایط فعلی مناطق به شدت درگیر با مشکلات مالی هستند و این موضوع روی اقدامات تاثیرگذار بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در ادامه جلسه با اشاره به تشییع پیکر شهدا و دفن در پارک‌های شهر رشت گفت: باید فضا را آماده‌سازی‌کنیم و تقاضا دارم فراخوانی بگذاریم و به فضاسازی موجود مکان دفن پیکر شهدای گمنام در پارک‌ها بپردازیم و از حالت غریبانه خارج کنیم.

محمد حسن عاقل منش خواستار توجه ویژه مدیران شهرداری منطقه پنج به مجموعه مکان دفن شهدای گمنام در پارک های رشت شد.

در ادامه این جلسه مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت اظهار کرد: اخیرا شاهد حجم مراجعات بابت زیباسازی و نقاشی دیوارهای مدارس هستیم و در این راستا بر اساس توان سازمان مواردی را در دستور کار قرار داده ایم.

سجاد محجوب افزود: همچنین در خصوص ماه محرم و هفته دفاع مقدس برنامه ریزیهای خوبی صورت گرفته است.

 در ادامه جلسه مدیر روابط عمومی شهرداری رشت با اشاره به تشکیل ستاد آذین بندی در رشت گفت: با تشکیل این ستاد بسیاری از موازی کاریها برطرف خواهد شد.

فاطمه قدیمی افزود: بحث کمپین شهرهای حسینی و دلهای پاک از جمله اقداماتی است که روابط عمومی شهرداری رشت با همکاری دیگر سازمانها همزمان با ایام محرم انجام خواهد داد.

وی بیان کرد: (نه به کیسه های پلاستیکی)از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد  و طرح داشتن شهری تمیز در غروب عاشورایی که در راستای کمک به پاکبان‌ها تشکیل شده از دیگر برنامه هاست.

قدیمی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی جدید گفت: با حضور مجموعه مدیران شهری زنگ اول مهر در یکی از مدارس  نواخته خواهد شد و در ساعت هشت صبح روز شنبه این اقدام با حضور شهردار و اعضای شورا در مدرسه شهید بهشتی انجام خواهد شد.

قدیمی افزود: راه اندازی سینما سه بعدی با همراهی بسیج رسانه در پیاده راه فرهنگی از دیگر اقدامات است که طی آن به بازگویی خاطرات دفاع مقدس خواهیم پرداخت.

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت خواستار حضور در مدارس بیشتری در سطح رشت شد و گفت: یقینا حضور در مدارس مختلف موجب خوشحالی کودکان و نوجوانان خواهد شد و معتقدم به گونه ای برنامه ریزی شود که مدارس بیشتری در آن روز شاهد حضور مدیران شهری جهت نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید باشد.

 مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهردای رشت نیز اظهار کرد: باید از حضور جلال الدین محمد شکریه در شورای رشت جهت تقویت ارتباطات با اصناف نهایت استفاده را ببریم.

علیرضا حسنی افرود: به مناسبت ایام محرم باید با اصناف جلساتی برگزار کنیم و از آنها بخواهیم پرچم های تهیه شده را بر سر دربهایشان نصب کرده و در فضا سازی شهری با شهرداری رشت همراهی کنند.

وی با اشاره به ایجاد ایستگاههای صلواتی در سطح رشت بیان کرد: حرکت کاروان آفتاب از مقابل بقعه خواهر امام (س) در روز پنج شنبه هفته جاری از دیگر برنامه هایی است که جهت فضا سازی با موضوعیت ایام محرم در نظر گرفته شده  و این کاروان که متشکل از هنرمندان توانمند است ساعت پنج عصر حرکت خود را آغاز خواهد کرد و در طی مسیر به  دیگر بقاع متبرکه در مسیر نیز ورود خواهد کرد.

وی اجرای ۲۴ نمایش با موضوعیت محرم و عاشورا از دیگر برنامه ها دانست و گفت: ۱۴ بخش از این نمایش در جلوی سازمان فرهنگی ورزشی اجرا میشود.

حسنی برپایی ایستگاه صلواتی درمقابل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت را  از دیگر اقدامات دانست و بیان کرد: توزیع سی دی آواهای محرمی به تیراژ پنج هزار عدد در این راستا برنامه ریزی شده و از هفتم امام به مدت پنج شب سوگواره هایی در پیاده راه برگزار خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با اشاره به تقارن ماه محرم وهفته دفاع مقدس گفت: بازسازی عملیات های دوران جنگ در پیاده راه به همراه ایجاد غرفه های عفاف و حجاب و غرفه شهدای مدافع حرم از جمله برنامه های پیش بینی شده می باشد و مشارکت در برنامه ستارگان درخشان با همکاری سپاه و حضور در رژه هفته دفاع مقدس نیز در دستور کار قرار دارد.

در ادامه احمد رمضانپور یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی گفت: تبلیغات را نباید دولتی کنیم.

وی افزود:اگر کل شهر را تغییر سیما بدهیم ولی مردم درآن مشارکت نداشته باشند یقینا نتیجه ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه اجازه بدهیم هییتها به عنوان نمایندگان مردمی نقش داشته باشند گفت :هیئتها باید برای خدا فعالیت کنند.

در این جلسه محمد حسن علیپور گفت: در شرایطی که  کارگر شهرداری رشت دو ماه حقوق نگرفت است نباید به گونه ای اقدام شود که خیابانهای رشت مملو از زباله و... در مسیر حرکت هییت های عزاداری باشد.

در ادامه جلسه فرهام زاهد یکی دیگر از اعضای کمیسیون گفت: فعالیت برای امام حسین با قلب انسانها ارتباط دارد.

وی افزود: نباید به گونه ای رفتار شود که برای برخی ها انتظار ایجاد شود و ابراز تاسف و انزجار وظیفه تک تک شیعیان است و بسیار عام می باشد.

زاهد افزود: هراندازه که بخواهیم این موضوع را مردمی کنیم یقینا تاثیر گذار خواهد بود.

فاطمه شیرزاد عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای رشت با تشکر از برگزاری  همایش شیرخوارگان حسینی گفت: این هیات درآغاز محرم شور وحال ویژه ای به شهر می بخشد و این  همایش پرشور  در روز جمعه در مکان مصلی رشت  برگزار خواهد کرد و ان شاا در کمیسیون فرهنگی از برگزار کنندگان این همایش تقدیر شود.

فاطمه شیرزاد افزود: تجلیل از پیر غلامان و جوانان ذاکر اهل بیت(ع)در دستور کار قرار بگیرد و ان شاا این برنامه بصورت یک مصوبه در شورای پنجم انجام شود.

وی با اذعان به اینکه ان شاا همانطور که همه ما عاشق امام حسین هستیم شور و شعور حسینی را در جامعه نیز نشان بدهیم تصریح کرد: یقینا همچون سالهای گذشته ایام تاسوعا و عاشورا با عظمت فراوانی در رشت برگزار خواهد شد.

در ادامه محمد حسن عاقل منش با اشاره به حادثه ای که در سال گذشته در راستای آتش زدن یک خیمه ایجاد شد گفت: امیدوارم خدمات شهری به گونه ای برنامه ریزی نماید که دیگر شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.

نماینده حوزه خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه گفت: تمهیدات لازم انجام و درجلسه ای که قرار است با هیئتها برگزار شود موارد لازم مطرح و تاکید خواهد شد.

هادی زاده با اشاره به اقدامات اجرایی در خصوص آغاز سال تحصیلی افزود: سرویس رایگان اتوبوس، پاکسازی اطراف مدارس از زباله ها و... از جمله این اقدامات است.

وی افزود: صدور حفاریهای جدید را در ایام بازگشایی مدارس ممنوع کرده ایم و در روز اول مهر در چند مدرسه بصورت نمادین با اهدای شاخه گل از دانش آموزان استقبال خواهیم کرد.

در ادامه مدیر روابط عمومی شهرداری رشت در خصوص نامگذاری کوچه های شهر گفت: در دوره گذشته حدود یکهزار و پانصد کوچه فاقد نام داشتیم و  در حال حاضر بالغ بر ششصد کوچه متبرک به نام شهدا شده و چهارصد کوچه به نام شهیده های کشور مزین شده است.

فاطمه قدیمی افزود:امیدواریم  با مصوبه شورا نامگذاری کوچه ها بعد از این بر اساس شماره گذاری انجام شود و در حال حاضر در طول ماه مراجعات جهت نامگذاری کاهش یافته است.

در این جلسه تعدادی از کوچه ها بر اساس تقاضای شهرداری‌های مناطق  رشت نامگذاری شدند. 

یکی از میادین رشت واقع در خیابان رسالت بنام شهدای بسیج رسانه نامگذاری شد.

در خاتمه جلسه موضوع انتخاب دبیر کمیسیون فرهنگی شورای رشت مطرح شد که این موضوع با رای اعضا به هفته آینده موکول شد.

در خاتمه دومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت مشاورین کمیسیون با رای اعضا انتخاب شدند

محمد حسن پور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت،اسفندیار ضیایی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان ،حجت الاسلام صادق دوستار رئیس اداره تبلیغات رشت، هاشم اسماعیلی معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان گیلان،حسین میرزایی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رشت ،محمد قاسمپور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان،حجت الاسلام و المسلمین امیر چهری مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،محمد رضا محبوب معاون فرهنگی ،اجتماعی دانشگاه گیلان به عنوان مشاورین کمیسیون فرهنگی شورای رشت انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز