خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

اتمام فاز اول مرمت قدیمی‌ترین گنبد تاریخی گیلان

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۵۸۶

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: فاز اول عملیات مرمت گنبد پیر محله رودسر بعنوان قدیمی‌ترین گنبد تاریخی گیلان با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش ایلنا از رودسر، ولی جهانی بیان کرد: گنبد پیر محله در جنوب‌شرقی رودسر که نام آن در کتاب ارزشمند آستارا تا آستار آباد بعنوان یکی از عجایب هفتگانه گیلان معرفی شده، مربوط به دوره ایلخانی بوده و به صورت هشت ضلعی با سطح گچ اندود است.

وی با بیان اینکه این بنا فاقد عناصر تزئینی است، آن را نمونه یک معماری اصیل و سنتی گیلان خواند و افزود: طاق نماهایی در بیرون بنا در کادرهایی چهارگوش و مستطیل جای گرفته و در قسمت فوقانی دیوارها قرنیزهایی متمایل به خارج وجود دارد.

جهانی شروع مرمت های اضطراری این گنبد را از سه ماه قبل توسط دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی خواند و بیان داشت: مرمت اضطراری این گنبد 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما ساخت مدرسه در جوار این گنبد یکی از مشکلات اساسی در مسیر دسترسی به این گنبد است که بنظر می رسد حدود بیست سال قبل بدون در نظر گرفتن هویت فرهنگی در جوار گنبد پیرمحله احداث شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری‌گیلان بیان داشت: درتلاشیم تا با همکاری فرمانداری و دهیاری روستا در سالجاری نسبت به ساماندهی این اثر تاریخی اقدام نمایم و با این فعالیت در مسیر صیانت از ابنیه تاریخی گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز