خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان مطرح کرد:

تقویت پیوند روستاییان و عشایر افزایش تولید را منجر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۳۳۲

استاندار گیلان گفت: تقویت پیوند میان روستاییان و عشایر منجر به افزایش تولید و رفاه اقتصادی هر دو قشر می‌شود.

به گزارش ایلنا از رشت، مصطفی سالاری در جلسه شورای عشایری استان گیلان با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه عشایر گیلان مزیت و ظرفیت بالایی برای استان محسوب می‌شوند، افزود: بررسی آمار دقیق جمعیت عشایری منجر به شناسایی اولویت نیازهای عشایر استان و برنامه‌ریزی‌های صحیح می‌شود.

وی اظهار داشت: برای ارتقاء خدمات عمرانی و تسهیلات معیشتی متناسب با عشایر نیازمند آمار صحیح با موقعیت‌های جغرافیایی مشخص هستیم.

وی رسیدگی به وضعیت فرزندان عشایر به ویژه دانش‌آموزان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای ارتقای سواد، ارائه امکانات لازم و سطح تحصیلات این عزیزان باید تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت جلوگیری از تغییر ساختار و بافت عشایری تأکید و تصریح کرد: در ارائه خدمات و امکانات به گونه‌ای عمل شود که ماهیت و هویت زندگی عشایری تغییری پیدا نکند و شکل روستایی به خود نگیرند تا در کنار روستاهای قوی، عشایری توانمند داشته باشیم.

وی بر بررسی و رفع مشکلات اولویت دار شهرستانهای عشایرخیز توسط فرمانداران تأکید کرد و گفت: عشایر، اثربخشی بالایی در تامین تولیدات دامی استان دارند که برای ارتقای وضعیت اقتصادی خانوارهای عشایری باید اقدامات لازم انجام شود.

 سالاری بر تقویت بین روستاها و جمعیت عشایری تاکید و تصریح‌کرد: در حال حاضر روستاها و عشایر گیلان پیوند مناسبی دارند و تقویت این پیوند منجر به افزایش تولید و رفاه اقتصادی هر دو قشر می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه توسعه بخش گردشگری گیلان از اولویت‌های کاری استان محسوب می‌‌شود، افزود: گردشگری روستایی و عشایر گیلان می‌تواند در تقویت این بخش بسیار موثر باشد.

وی گفت: در صورت تعریف درست شاخص‌ها در بخش‌های مختلف عشایری گیلان، می‌توان شاهد افزایش روزافزون بازدید گردشگران از بخش‌های عشایری گیلان باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان ایجاد پیوند میان محل عرضه محصولات عشایر با بازارچه های روستایی را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: در جهت ساماندهی سکونتگاه های عشایری، پروانه های چراگاه، آب شرب و دیگر مشکلات موجود کارگروهی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف نظام در موضوع عشایر اهتمام ویژه داشته باشند افزود: بنای ما بر این است تا با گامهای حساب شده وضعیت عشایری گیلان را بهبود بخشیم.

در این جلسه رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز گفت: عشایر 2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما 5/7 میلیون تن محصولات تولید می‌کنند.

وی افزود: عشایر کشور به نسبت جمعیتی که دارند،نقش اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی بسیار موثری در جامعه ایفا می‌کنند.

کرمعلی قندالی با بیان اینکه 700 هزار هکتار از اراضی کشور متعلق به عشایر است،خاطرنشان کرد: عشایر نمونه ی موفقی از بهره‌وری صحیح محسوب می‌شوند و تقریبا سه برابر جمعیت و امکاناتشان در جامعه تولید دارند.

وی با بیان اینکه الگوهای موفق در اقتصاد عشایری موجب شده است که در زنجیره تولید گوشت قرمز به رکوردهای بالایی دست یابیم، ادامه داد: در حال حاضر دوره پروار دام سبک توسط عشایر از 8 ماه به 4 ماه رسیده است.

رییس سازمان امورعشایری کشور خاطرنشان کرد: با ارتقای آموزش و افزایش سواد عشایران شاهد افزایش تولید محصولات این قشر فعال خواهیم بود.

وی افزود: عشایر گیلان از ظرفیت‌های بالای عشایری کشور محسوب می‌شوند و در نمایشگاهی که امسال در تهران در بخش عشایر کشور برگزار شد ،تمامی محصولات غرفه عشایر گیلان به فروش رفت.

وی با بیان اینکه برای تامین مراتع مورد نیاز عشایر کشور برنامه‌ریزی‌های دقیق لازم است، گفت: حفاظت از منابع و بهره‌برداری از منابع کشور از اولویتهای کاری دولت در کشور است و ما نیز بر تحقق این امر تاکید داریم.

کرمعلی قندالی تصریح کرد: عشایر برای توسعه کشت گیاهان دارویی از ظرفیت‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند و باید بیشتر تحقق این امر مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی به ظرفیت بالای تولید گیاهان دارویی در گیلان اشاره کرد و افزود: شرایط آب و هوایی مناسب و ظرفیت بالای عشایر استان می‌تواند تولید گیاهان دارویی را در گیلان افزایش دهد.

رییس سازمان امورعشایری کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای گیلان، عشایر این استان باید وضعیت مناسب‌تری داشته باشند و مشکلات راه دسترسی، آب شرب و سوخت فسیلی این قشر رفع شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سودجویان با مدارک مرتع‌داری عشایر اقدام به خوش نشینی می‌کنند، گفت: برخورد جدی با سودجویان صورت خواهد گرفت.

کرمعلی قندالی ادامه داد: اغلب عشایر گیلان در شهرستانهای تالش، ماسال و رضوانشهر حضور دارند و انتظار می‌رود،حل مشکلات این عشایر بررسی و رفع شود.

وی گفت: اشتغال پایدار، اقتصاد مقاومتی، اصالت فرهنگی در عشایر کشور ما مصداق دارد و در مجموع هموطنان‌مان به تولیدات عشایر اقبال خوبی دارند.

رییس سازمان امور عشایری با اشاره به اینکه چادرهای عشایری کارگاه‌های تولیدی توانمندی هستند، تصریح کرد: بیکاری در خانواده عشایر بی‌معنا است و باید این الگوی موفق در جامعه امروز پیاده شود.  

وی افزود: پس از شروع مجدد شورای عالی عشایر در دولت، طرح های ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت، طرح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عشایر و طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی در مناطق عشایری در این شورا مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب هیئت دولت برای اجرا به دستگاههای اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.  

قندالی ابراز امیدورای کرد، با اجرای کامل مفاد این آیین نامه توسط دستگاه‌های ذیربط، بخش اعظمی از مشکلات جامعه عشایری کشور برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز