خبرگزاری کار ایران

علیزاده مطرح کرد:

آیین‌های چهارشنبه‌سوری گیلان قابلیتی برای ثبت در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۹۸۷

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان به فرهنگ‌های غنی این استان در چهارشنبه سوری به‌عنوان میراثی معنوی اشاره کرد و گفت: این داشته‌های ارزشمند قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا علیزاده با ابراز خرسندی از احیای آیین‌های سنتی گیلان در شب چهارشنبه سوری اظهار داشت: چهارشنبه‌سوری نه تنها در گیلان، بلکه در همه‌ نقاط ایران برجسته‌ترین و پرشورترین رسم در مجموعه‌ی رسم‌های مقدماتی نوروز است که مهم‌ترین عنصر آن آتش است و نامش نیز برگرفته از شعله‌های آتش است.

این مسئول با بیان اینکه هدف از برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه سوری احیای سنت‌های اصیل گیلان برای استقبال از نوروز است؛ بیان داشت: جشن چهارشنبه‌سوری از نمادهای خردمندی ایرانیان است و باید با فرهنگ سازی از تبدیل آن به تهدید و نشانه بی‌خردی جلوگیری کرد لذا مدیران و عوامل فرهنگی باید تلاش کنند تا میراث معنوی نیاکان‌مان را به نسل جوان انتقال دهند.

وی اذعان کرد: چهارشنبه‌سوری باید نماد وحدت جامعه ایران باشد و به‌عنوان فرصتی برای تعالی فرهنگ همدلی، همزبانی و روحیه تعاون در مردم تقویت شود.

علیزاده با تاکید بر ضرورت پرهیز از آلودگی جشن‌های ملی با خرافه توضیح داد: این کار بر عهده اهالی فرهنگ و قلم است تا بتوانند جنبه‌های ایجابی و مثبت جشن‌های ملی را برجسته کنند و فرصتی برای وفاق و انسجام ملی را به وجود آورند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان به فرهنگ‌های غنی این استان در چهارشنبه سوری به‌عنوان میراثی معنوی اشاره کرد و افزود: این داشته‌های ارزشمند قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

علیزاده در تشریح چهارشنبه سوری گیلانی این چنین تصریح کرد: گیلانیان از قدیم بر این باور بودند که اجرای آئین چهارشنبه‌سوری پلیدی‌ها را از انسان زدوده و سلامتی را به ارمغان می‌آورد. آنها بر این باور بودند که چهارشنبه‌سوری «گولی گولی چارشنبه» هم نماد سرخی گل‌ها و هم سرخی شعله‌های آتش است.

در غروب آخرین چهارشنبه سال، گیلانیان سه، پنج یا هفت کپه آتش از کاه و ساقه‌ خشکیده برنج آتش می‌افروزند و از روی آن می‌پرند و اشعار مختص این مراسم را می‌خوانند.

پس از پایان مراسم‌، خاکستر کاه سوخته را در پای گیاهان می‌ریزند زیرا بر این باورند این کاه سوخته، سبب افزودن بار و میوه درختان می‌شود. همچنین در این شب گیلانیان با طبخ انواع غذاها باور دارند که بیماری‌ها از افراد روی گردان شده و سلامتی به افراد خانواده روی می‌آورد.

گیلانیان بر این اعتقادند که نیت و دعای آدمی در این شب مستجاب می‌شود و خرید آئینه، اسپند، شمع و ماهی سفره هفت سین در این روز شگون دارد.

از آئین‌های کهن چهارشنبه‌سوری گیلان، فال گوش و گشایش بخت بود، بدین ترتیب که در این شب، زن و مرد برای تشخیص بخت و اقبال سال جدیدشان سرچهار راه و یا گذرگاه‌های عابران نشسته یا پنهان می‌شدند و به سخنان عابران گوش می‌دادند و از موضوع حرف‌های نخستین عابری که از کنار آنها رد می‌شد، احوال سال جدید خود را پیش‌بینی می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز