خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

برگزاری "جشن شب سلامت" برای اولین بار در استان گیلان

کد خبر : ۶۱۶۵۳۴

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از برگزاری " جشن شب سلامت " برای اولین بار در استان گیلان خبر داد .

به گزارش ایلنا از رشت، شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آیین همایش استانی هفته سلامت، با اشاره به این که بحث نشاط و مقوله سلامت روانی یکی از تعاریفی است که سازمان بهداشت جهانی از سلامت دارد ، گفت: تمام تلاش هایی که در حوزه درمان انجام می دهیم و بسیاری از درمان هایی که در حد پیشگیری در حوزه بهداشت انجام می گیرد همه اینها برای سلامت جسمی انسان ها است.

وی ادامه داد: امروزه تعریف سلامت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را شامل می‌شود. در اذهان مردم، سلامت مساوی است با سلامت جسمی در حالی که تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت، فراتر از آن است سلامت یعنی داشتن نشاط و برخورداری از یک وضعیت روانی مناسب است.

 یوسف زاده با تاکید بر اینکه حوزه بهداشت پیش از این صرفا" مجری اجرای دستورالعمل ها از سوی وزارت متبوع بود، تصریح کرد: اما امروز رویکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان این است که با سایر دانشگاه ها مغایرت داشته باشد و سلامت روح و روان آحاد جامعه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم سلامت را به انسان ها و جامعه هدیه بدهیم، باید درک ما از انسان، یک درک وسیع باشد. اگر مفهوم سلامت امروزه تغییر یافته و سلامت روح و روان اجتماعی را شامل می شود، بدین منظور است که به همه ابعاد سلامت توجه دارد، انسان سالم ، انسانی است که روان و روحیه ای شاد دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان قطعا" برای نشاط درون سازمانی خود بایستی برنامه ای داشته باشد، گفت: همان طوری که، همه ما برای نشاط و شادی خانواده های خود باید برنامه هایی داشته باشیم. وی بسیاری از محدودیت ها را که انسانها برای خود ایجاد می کنند، محدودیت های ذهنی خواند و یادآور شد: بسیاری از ما فعالیت های خود را با مسایل اجتماعی سازگار نمی دانیم . بسیاری از محدودیت های که ما داریم ، محدودیت های ذهنی ما است که خود را در شرایطی قرار می دهیم و کاملا کلیشه ای عمل می کنیم، در حالی که خلاقیت و نو آوری می تواند در طی زندگی انسان بسیار مثمر ثمر باشد.

یوسف زاده با اشاره به مقوله اجتماعی سازی سلامت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان این فرصت را مغتنم شمرد و با ارایه یک مدل؛ اجتماعی شدن سلامت، سعی در توجه به یکی از حلقه های مفقود شده سلامت مردم نمود.

وی اجتماعی کردن مقوله سلامت را یکی از برنامه های استراتژیک حوزه سلامت در گیلان عنوان کرد و افزود: هدف برنامه اجتماعی سازی سلامت، برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و متولیان حوزه سلامت است. بدون مردم پرداختن به مقوله اجتماعی سازی سلامت امکان پذیر نیست . رویکرد جدید دانشگاه در بحث سلامت، در بین مردم و با مردم بودن است و این یک تعامل دوسویه می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه از برگزاری " جشن شب سلامت " برای اولین بار در استان گیلان خبر داد و گفت: برای ارتباط با مردم باید خلاق باشیم. بکار گیری نتایج سنتی گذشته منجر به این شد که با تمام فعالیت های که در حوزه سلامت، بهداشت و درمان انجام می گیرد، متولیان سلامت فقط در مدیریت 25 درصد عوامل اثرگذار، نقش داشته باشند و 75 درصد عوامل اثر گذار بر سلامت، خارج از حیطه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات تمامی پرسنل حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ابراز امیدواری کرد که با مهیا شدن شرایط، بتوانیم در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه گام برداریم.

محمد عباسی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه این همایش با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری ، " نهضت احیا و گسترش بهداشت و طب پیشگیری را با بکار گیری و بسیج تمامی امکانات موجود آغاز نمایید،" اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی، نخستین مجمع جهانی خود را در سال ۱۹۴۸ برگذار کرد و از همان زمان تصمیم گرفت هرساله روز هفتم آوریل را با عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری کند که این تصمیم از سال ۱۹۵۰ اجرا شد.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان این مطلب که در کشور ما هفته ملی  سلامت (از اول تا هفتم اردیبهشت ماه ) از سال 1382 در تقویم رسمی کشور گنجانده شد. هدف از این برنامه را ترغیب دولت ها، سازمان ها و شرکت های بازرگانی به سرمایه گذاری در امور بهداشتی و ساختن آینده ای ایمن تر عنوان کرد.

وی ادامه داد: بدون تردید «هفته ملی سلامت» فرصت مغتنمی است تا با بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهّم و سهم آن در تحقق توسعه پایدار، بر مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی و اجرایی تأکید شود.

 عباسی با تاکید بر این که حداقل نیمی از جمعیت جهان هنوز تحت پوشش کامل خدمات بهداشتی ضروری قرار نگرفته اند، تصریح کرد: بیش از 800 میلیون نفر ( تقریبا 12 درصد از جمعیت جهان) حداقل 10 درصد از بودجه های خانوار خود را صرف پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی کرده اند.

وی با بیان این که UHC به این معنی است که همه افراد و جوامع، خدمات بهداشتی مورد نیازشان را بدون فشار و سختی مالی دریافت کنند، یادآور شد: UHC همه را قادر می سازد تا به خدماتی که به مهمترین علل بیماری و مرگ مربوط می شوند، دسترسی پیدا کنند و از این که کیفیت آن خدمات به اندازه کافی برای بهبود سلامت افرادی که آنها را دریافت می کنند، خوب است، اطمینان حاصل می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تقویت سیستم های بهداشتی در همه کشورها، تقویت ساختارهای تأمین مالی، بهبود پوشش خدمات بهداشتی و میزان دسترسی، تغییر اساسی در ارایه خدمات ضروری و ... را از جمله راه هایی برای حرکت کشورها در جهت UHC عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به پوشش خدمات و شاخص ها در استان گیلان، کل واحدهای ارایه خدمت در سطح استان را  1223 واحد ، و جمعیت تحت پوشش واحدهای ارایه خدمت را دو میلیون و 530 هزار و 696 نفر اعلام کرد.

 عباسی  در ادامه با اشاره به بیماری های غیر واگیر از جمله فشار خون، دیابت و ... یادآور شد: 76 درصد مرگ و میر مربوط به بیماری های غیر واگیر است که تهدیدی برای جامعه محسوب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه  ادامه داد: متاسفانه با توجه به  آمار بالای بییماری های غیر واگیر در کشور ما ، هزینه هایی که صرف درمان این بیماری ها می شود نیز به کرات نسبت به بیماری دیگر بیشتر است و در این خصوص لازم است، همه آحاد جامعه با تعامل هم نسبت به کنترل بیماری ها اقدام کنند.

وی با بیان این که مداخلات روش زندگی از قبیل؛ ورزش، تغذیه سالم، تحرک بدنی، پرهیز از سیگار و ... می تواند بروز دیابت را حداقل 11 سال به تاخیر بیندازد و حتی در 20% موارد بروز آن را منتفی کند، تصریح کرد: طبق بررسی های جهانی نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، از بیماری خود مطلع هستند . از بیماران شناسایی شده، نیمی جهت مراقبت به مراکز بهداشتی و یا درمانی مراجعه می کنند و نیمی از مراجعین بیماری‌شان تحت کنترل قرار می گیرد. از این رو با عدم کنترل بیماری، آمار بیماری‌های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی به عنوان مهمترین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

عباسی در پایان با اشاره به برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: یکی از کاری های خوبی که با همکاری سایر سازمان ها در خصوص مساله نیاز اجتماعی می توانیم به انجام برسانیم، اطلاع رسانی و افزایش سواد سلامت است که جز برنامه های ما خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز