خبرگزاری کار ایران

مصطفی سالاری:

اولویت ما در سال 97 رفع مشکل اشتغال است/فرهنگ‌سازی باید کنار تجاری‌سازی ارائه شود

کد خبر : ۶۱۶۷۱۷

استاندار گیلان با بیان اینکه نباید سرمایه‌گذار را سرگردان کنیم، تأکید کرد: اولویت ما در سال 97 رفع مشکل اشتغال است.

به گزارش ایلنا از رشت، مصطفی سالاری در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گیلان که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات و عملکرد شورای برنامه‌ریزی استان در سال جدید باید هدفمند‌تر از گذشته شکل بگیرد و کارکرد حداکثری و اجرایی برای توسعه استان داشته باشد.

 سالاری با بیان اینکه بخشی از نتایج نهایی کمیته ‌های 48 گانه در برگیرنده مسائل مختلف استان است ، تأکید کرد: کمیته‌های مختلف هرچه زودتر نسبت به انتقال نتایج و طرح موضوعات در شورای برنامه‌ریزی استان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: اعتقاد راسخ دارم باید براساس خرد جمعی پیش برویم و آنچه در کمیته‌های 48 گانه انجام می‌شود دقیقاً منطبق بر خرد جمعی است و بایستی مبنای عملکرد ما قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه از نظر من باید فقط 10 الی 20 درصد از دغدغه ذهنی شورای برنامه‌ریزی استان معطوف به توزیع اعتبارات باشد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه استان در قالب رفع موانع در حوزه‌های مختلف توسعه‌ای، سایست‌گذاری و کمک به بهبود شرایط جامعه می‌تواند بدون داشتن منابع مالی و اعتباری نیز محقق شود و برای اجرایی شدن آن نیز به کمک و همراهی دستگاه‌های نظارتی نیاز است.

مصطفی سالاری در ادامه انتظار خود از دستگاه‌های نظارتی را مبتنی بر رفتار صرفاً نظارتی دانست و خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری، تشخیص مصلحت، تشخیص اداره و تشخیص هویتی واژگانی است که متوجه دولت و دستگاه اجرایی است و در همه دنیا نیز جا افتاده است؛ انتظار از دستگاه نظارتی این است که انطباق تصمیمات دستگاه‌های اجرایی با قانون را بررسی و پیگیری کند نه اینکه خود به حوزه اجرا ورود کند؛ تشخیص اجرایی و اداری با دستگاه اجرایی است.

وی اضافه کرد: اگر یک ماده قانونی یا یک آیین نامه با یک مصوبه بالادستی ناهمخوان است کاملاً درست است که دستگاه نظارت ورود کرده و پیگیر شود، اما تعیین صلاح و مصلحت برای اتخاذ یک تصمیم اجرایی و اداری در حیطه دستگاه نظارت نیست؛ اگر قرار باشد دستگاه نظارتی در حوزه اجرا نیز ورود کند پس اساساً دلیل شکل گیری ادارات عریض و طویل و دستگاه‌های اجرایی چیست؟! دولت سیاست‌‌گذاری می‌کند، مسیر را مشخص می‌کند و ما موظف و ملزم به اجرای سیاست‌های دولت هستیم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اقتدار زورآزمایی نیست و اقتداری که برای دستگاه‌های اجرایی صرفاً باز دارنده باشد، برای توسعه استان نیز بازدارنده، خواهد بود، تأکید کرد: شهامت را از مدیران نگیریم؛ کاری نکنیم برای ایجاد وظایف قانونی خود اجازه بگیرند؛ این رفتار به کشور، نظام، انقلاب و آحاد جامعه آسیب می‌زند.

سالاری در ادامه تصریح کرد: اقتدار این است که با همراهی و همیاری یکدیگر، در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن حیطه بندی و طبقه بندی اختیارات و وظایف محوله به سمتی پیش رویم که عملکرد ما رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید به مدیران دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اینکه اگر ذره‌ای مغایرت در رفتار اداری خود نسبت به سیاست‌های اجرایی دولت و قوانین جاری کشور احساس می‌کنید به جد اصلاح رویه کنید، خاطرنشان کرد: ما به کمک دستگاه‌های نظارتی نیاز داریم و طبق قانون نیز انتظار داریم اگر تشخیص مدیری ناقض یک قانون باشد دستگاه نظارتی ورود کرده و متناسب با نوع موضوع با روش‌های مختلف نظیر تذکر، مشاوره یا حتی برخورد البته در چارچوب قوانین جاری کشور اعمال نظر کند؛ اما مجموع عملکرد و رفتار سازمانی ما باید به نفع مردم و کشور و منطبق با خواست آحاد ملت باشد.

وی اضافه کرد: مردم انتظار ندارد ما روی هم را کم کنیم؛ مردم انتظار ندارند به قیمت اینکه دستگاه‌های اجرایی به یکدیگر نیازمند شوند و تعامل‌ها از بین رود، برای خود اقتدار بخشی ایجاد کنیم.

استاندار گیلان با ابراز تأسف ازاینکه گاهاً برخی ادارات با عدم پاسخگویی به موقع استعلام ها، موجب کندی خدمات رسانی به مردم می‌شوند، گفت: این نوع رفتار چه دستاوردی دارد؟! دکتر سالاری افزود: بسیاری از این مسائل در نشست‌هایی این چنینی و همینطور در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان و بخشی نیز از طریق مذاکره و گفتگو قابل حل است؛ یقیناً نیت همه خدمت است و بهتر آنکه درجایی که لازم است، رفتار خود را اصلاح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: همواره گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم آنچه باید مبنای رفتار اداری ما قرار گیرد این است که بدانیم در کجا کار قرار داریم، وضع حال حاضر چگونه است، به کجا و کدام نقطه هدف می‌خواهیم برسیم و راه رسیدن به آن چیست؟ استاندار گیلان اضافه کرد: درواقع هدف از این نشست، بررسی همین چالش‌ها است و هرچه به غیر این رفتار کنیم بیراهه رفته‌ایم.

مصطفی سالاری در ادامه با اشاره به بخشنامه دولت مبنی بر لزوم تولید 20 درصد از برق مصرفی استان‌ها از طریق انرژی خورشیدی و با بیان اینکه طبعاً هر استان در حوزه خاصی ظرفیت‌های مشخص و قابل ملاحظه‌ای دارد، بیان کرد: در برخی حوزه‌ها در استان ظرفیتی بیشتر و در برخی حوزه‌ها ظرفیتی کمتر نسبت به سایر نقاط کشور داریم و بدیهی است در نقاطی که مشکل داریم لازم است با استدلال  و ارائه بسته پیشنهادی مدون، دولت را متقاعد به تجدید نظر کنیم؛ معتقدم باتوجه به اقلیم گیلان درخصوص تأمین 20 درصد از برق مصرفی از طریق انرژی خورشیدی نیاز به بازبینی دولت و کاهش این مقدار است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در دنیا فرهنگ‌سازی در کنار تجاری‌سازی ارائه می‌‌شود، گفت: امروز باید با عدد فرهنگ سازی کنیم؛ به عنوان مثال برای اصلاح الگوی مصرف باید تحلیل دقیقی بر رفتار مصرفی بخش‌های مختلف جامعه نظیر کارخانجات و حتی ادارات دولتی داشته باشیم.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم کارا و اجرایی بودن جلسات شورای برنامه‌ریزی استان، تصریح کرد: به‌طور مشخص درباره موضوع برق استان انتظار دارم شرکت برق منطقه‌ای بررسی و تحلیل خود از میزان برق مصرفی کارخانجات و ادارات در پیک‌های مصرفی مختلف را ارائه دهد و برمبنای آن پیش رویم؛ این تحلیل ها مقصد را برایمان مشخص می‌کند.

سالاری با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی مخالف نیستم، سیاست دولت نیز همین است و نیاز به تبلیغات رسانه‌ای صدا و سیما به شدت احساس می‌شود، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی فقط گفتن نیست؛ دنیا به این نتیجه رسیده تا زمانی که کاهش مصرف نفعی نداشته باشد، جامعه تبعیت نمی‌کند و ما باید برای ترغیب مردم به کاهش مصرف انرژی بسته تشویقی در نظر بگیریم.

وی با تأکید به لزوم فعالیت مستمر و دقیق ستاد اقتصاد مقاومتی استان و با بیان اینکه این ستاد نقشی پشتیبان محور دارد، تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان مشتکل از مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و  دستگاه های نظارتی است و روند آن باید منجر به روان سازی، رفع موانع توسعه و پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی استان شود.

استاندار گیلان در پایان سخنانش با بیان اینکه نباید سرمایه‌گذار را سرگردان کنیم، تأکید کرد: اولویت ما در سال 97 رفع مشکل اشتغال است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز