خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد ؛

ابتلای ۲۰۲ نفر در یزد به ایدز

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۱۷۷

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به ایدز گفت: ۲۰۲ نفر در یزد به ایدز مبتلا هستند که این آمار هشداری جدی برای جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، محسن میرزائی با اشاره به شناسایی ۴۴ هزار نفر مبتلای ثبت شده ایدز در کشور اظهار داشت: همه این افراد زنده نیستند و در حال حاضر حدود ۲۳ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داریم که همه آن‌ها هم تحت درمان نیستند؛ اما کسانی که تحت درمان هستند، بیماری در بدن آن‌ها کنترل شده است.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا در بین زنان ایرانی ادامه داد: در حال حاضر، ۱۹ درصد مبتلایان زن و ۸۱ درصد مبتلایان مرد هستند و درصد مبتلایان زن به‌رغم گذشته که تک رقمی بود اکنون در حال افزایش است.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد در گذشته درصد ابتلای زنان ایرانی به ایدز تک رقمی بود، اما اکنون دو رقمی شده است اضافه کرد: ویروس HIV از سه راه اصلی تماس جنسی محافظت نشده، انتقال از مادر آلوده به نوزاد و تزریق خون و فراورده‌های خونی آلوده به ویروس می‌تواند منتقل شود.

میرزائی گفت: کارکردن با یکدیگر و زندگی دسته جمعی، همکلاس شدن، همسفر شدن، غذا خوردن و آشامیدن، استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک و استخر‌های مشترک همچنین از طریق نیش حشرات نیز قابل انتقال نیست در نتیجه نیاز به جداسازی افراد مبتلا به HIV نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآور شد: اچ آی وی یک بیماری عفونی است که مخصوص گروه خاصی نیست، اما بدیهی است در افراد دارای رفتار‌های پرخطر نظیر اعتیاد تزریقی و یا رفتارجنسی محافظت نشده بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: داده‌های جهانی نشان می‌دهد که طی دو سال اخیر، همه گیری کووید ۱۹ و سایر بحران‌های جهانی، موجب شده که پیشرفت اقدامات در راستای پایان همه گیری ایدز دچار تزلزل گردد، منابع کاهش یابد و در نتیجه جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به سهم عوامل خطر در بروز ایدز و افزایش سهم رابطه جنسی محافظت نشده، گفت: درحال حاضر در آمار تجمیعی HIV بالغ بر حدود ۵۸ درصد از افراد از طریق اعتیاد تزریقی، حدود ۲۴ درصد رابطه جنسی محافظت نشده، ۱.۷ درصد انتقال از مادر به کودک و حدود ۰.۲ درصد از طریق فرآورده‌های خونی به بیماری HIV مبتلا شده‌اند.

میرزائی با اشاره به ابتلای ۲۰۲ نفر در یزد به ایدز و تحت درمان قرارداشتن ۱۶۷ نفر از مبتلایان توصیه کرد: افراد در صورت داشتن رفتار پرخطر می‌توانند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه و آزمایش اچ آی وی بدهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به آدرس مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد گفت: اولین مرکز واقع در بلوار امام جعفر صادق (ع) روبروی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه جنب مسجد مهدیه و دومین مرکز در میبد، بفروییه، میدان دانشجو، جنب مرکز خدمات جامع سلامت هدایت فعال  است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز