خبرگزاری کار ایران

استاندار اسبق یزد در گفتگو با ایلنا:

۳ نماینده شدن یزد، اشکذر، میبد و اردکان به عدالت نزدیک است

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۹۸۴

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون شورا‌ها، سه منطقه پرجمعیت استان باحدود دو سوم جمعیت استان ۲ نماینده دارند و مابقی استان با حدود یک سوم جمعیت، ۳ نماینده دارند.

ایلنا - یزد: استاندار اسبق یزد گفت: ۳ نماینده شدن شهرستان های یزد، اشکذر، میبد و اردکان به عدالت نزدیک است.

غلامعلی سفید شنبه شب چهارم مرداد ماه ۱۳۹۳ با اشاره به مصوبه کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات حوزه‌های انتخابیه استان یزد به ایلنا گفت: طبق اصل ۶۴ قانون اساسی مجلس می‌تواند هر ۱۰ سال یکبار ۲۰ نماینده را بر اساس شاخص‌هایی چون عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن به مناطق کشور اضافه کند.

وی گفت: در قانون اساسی اولیه، پارامتر فقط جمعیت بود ولی در بازنگری قانون همانطور که اشاره شد عوامل انسانی، سیاسی و جغرافیایی نیز به آن افزوده شد و قانون مقداری مبهم شده است.

سفید افزود: با گذشت ۳ دهه، تاکنون از این اصل استفاده نشده و این اولین دوره است که در شرف اجرا قرار دارد.

وی در این رابطه توضیح داد که بر اساس این اصل، یک کرسی نمایندگی به استان یزد افزوده شده و کار خوبی در این راستا صورت گرفته است.

استاندار یزد در دولت سازندگی و اصلاحات گفت: در تقسیم این کرسی‌ها، بایستی به گونه‌ای رفتار شود که عدالت برقرار باشد و موجب کسب رضایت بیشتر مردم شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون شورا‌ها، سه منطقه پرجمعیت باحدود دو سوم جمعیت استان، ۲ نماینده دارند و مابقی استان با حدود یک سوم جمعیت، ۳ نماینده دارند.

این فعال سیاسی درخصوص راهکار‌ها برای تقسیم عادلانه کرسی‌ها گفت: یکی از این پیشنهاد‌ها، برگزاری انتخابات استانی بصورت پایلوت در استان یزد است؛ این بحثدر دوره‌های مختلف مطرح بوده ولی مورد توجه واقع نشده است.

وی در عین حال گفت: یک پیشنهاد دیگر در این خصوص، ۳ نماینده شدن یزد، اشکذر، میبد و اردکان است که تحقق این پیشنهاد، کار را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند.

سفید گفت: در صورت اجرای یکی از این دو پیشنهاد، استان از نعمت افزایش کرسی نمایندگی بهره‌مند می‌شود و روحیه عدالت در جامعه گسترش می‌یابد.

استاندار اسبق یزد تصریح کرد: جمعیت، پارامتر اصلی در توزیع کرسی‌های نمایندگی است، اگرچه که در اصلاح قانون اساسی مسائلی همچون عوامل انسانی، سیاسی و جغرافیایی مطرح شده است.

استاندار سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ یزد همچنین گفت: در صورت اجرای استانی انتخابات مجلس، افراد صاحب صلاحیت به مجلس راه می‌یابند؛ چراکه مجلس محل قانون گذاری است نه قوه مجریه.

وی افزود: در حال حاضر مردم از نماینده توقع اجرایی دارند و نماینده نیز خود را موظف می‌داند مسائل اجرایی مردم را پیگیری کند. در حقیقت نماینده، رقیب استاندار و فرماندار و شهردار شده و این امری اشتباه است.

غلامعلی سفید گفت: اگر انتخابات مجلس بصورت استانی برگزار شود، افراد شاخص می‌توانند کاندیدا شوند و بدون تعلق به منطقه‌ای خاص، بیشتر به فکر تصویب قوانین مورد نیاز بیفتند و در عین حال هم از مناطق مختلف استان با تقسیم بندی‌هایی بازدید خواهند داشت و نظرات مردم را در خصوص قوانین جویا شوند و این امری مثبت است.

گفتنی است کمیسیون شوراهای مجلس روز یکشنبه ۲۹ تیرماه مصوب کرد تا شهرستان‌های یزد - میبد و اشکذر ۲ نماینده، اردکان یک نماینده، تفت - خاتم و ابرکوه یک نماینده و مهریز - بافق و بهاباد یک نماینده در مجالس آتی داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز