خبرگزاری کار ایران

برای نخستین‌بار انجام شد؛

اجرای آبیاری زیرسطحی سفالی در استان یزد

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۶۸۰

یک شرکت دانش بنیان یزدی با ترکیب دو روش آبیاری کوزه ای و زیر سطحی روش جدیدی از آبیاری را ایجاد کرد که از روش آبیاری قطره ای به صرفه تر است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، انتظاری مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در استان یزد گفت: آبیاری زیرسطحی سفالی عبارت است از آبیاری محصولات زراعی، باغی، زینتی، گلخانه‌ای و دارویی به صورت کپسول های سفالی که در زیرزمین گذاشته می شود و از طریق تراوش نیاز آبی گیاه را برطرف می‌کند و به صورت خود تنظیم عمل می کنند. 

انتظاری افزود: در این روش از طریق ساختن لوله هایی از جنس سفال با مشخصات کوزه یعنی با جداره تراوا با تخلخل‌های متفاوت از ده تا چهل درصد و کارگذاری این لوله ها بصورت خط لوله های موازی با عمق و فاصله مناسب یا به صورت عمودی در محیط ریشه گیاه، آب مورد نیاز گیاه  بدون تبخیر سطحی و با حرکت ثقلی به طرف پایین تامین شود.

وی گفت :  در صورتی که شبکه لوله ها در رابطه با هیدرولیک سیستم درست طراحی شوند با باز کردن یک شیر آب با استفاده از اختلاف سطح بدون نیاز به فشار اضافی آب حتی بدون نیاز به آبیار  در شبکه لوله های زیرزمینی جریان یافته و در سطح شبکه توزیع خواهد شد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: نصب و اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی سفالی مانند سامانه آبیاری قطره ای زیرسطحی است با این تفاوت که بجای قطره چکان از قطعه سفالی استفاده می شود و همچنین در این سامانه برخلاف سامانه آبیاری قطره ای نیاز به ایستگاه کنترل مرکزی نیست. به عبارتی تجهیزاتی مانند پمپ، الکتروموتور، سیکلون، فیلتر شنی و توری که در سامانه آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه بالایی دارد در سامانه آبیاری زیرسطحی سفالی نیاز نیست.

انتظاری   افزایش راندمان آبیاری ، کاهش قابل ملاحظه میزان مصرف آب در زراعت و باغات نسبت به روش های سنتی آبیاری و  سایر آبیاری تحت فشارو افزایش عملکرد محصول و امکان کشت دو محصول در یک سال زراعی در بخشی از اقلیم های سرد بدلیل کوتاه‌تر شدن دوره رشد از جمله مزایای روش آبیاری زیرسطحی  اعلام کرد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز