خبرگزاری کار ایران

نکوداشت هوشنگ پزشک نیا در نگارخانه برگ برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۰۷

مراسم نکوداشت هوشنگ پزشک نیا، روز سه شنبه (۲۳ آبان ماه) در عمارت عین الدوله برگزار می‌شود.

ایلنا: نکوداشت هوشنگ پزشک نیا در عمارت عین الدوله برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، در این مراسم پرویز کلانتری و جواد مجابی ضمن بررسی ابعاد زندگی هنری این استاد فقید، سخنرانی می‌کنند.
علاوه بر سخنرانی‌های روز افتتاحیه که با نمایش فیلم نیز همراه خواهد بود، نمایشگاهی از آثار، عکس و اسناد این استاد نقاشی و طراحی برپا خواهد شد. هوشنگ پزشک نیا در سال ۱۲۹۶ در تهران به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلاتش در ایران، در سال ۱۳۲۱ به آکادمی هنرهای زیبای استانبول ترکیه رفت و زیر نظر پرفسور «لئو پولد لوی» نقاشی را فرا گرفت.
در سال ۱۳۲۵ به ایران بازگشت و در شهر آبادان مشغول به کار شد. سپس سال ۱۳۳۷ به تهران نقل مکان کرد. پزشک نیا ده سال پایانی زندگی‌اش را با سختی، تلخی و آشفتگی گذراند و آذر ماه ۱۳۵۱ بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت.
آثارش میان تجربه‌های کوبیستی، اکسپرسیونیستی، واقع گرایی (رئالیستی) و یافتن شیوه‌ای شخصی در نوسان بود. تشابه میان تمام آثارش، بیان اکسپرسیوی مسایل اجتماعی مردم زحمت کش و طبقه کارگراست.
از پزشک نیا آثارحکاکی (گراور سازی) نیز به جا مانده است که در آن‌ها بیشتر از عنصر خط به صورت هاشورهای سیال برای دورگیری شخصیت‌ها استفاده کرده است و‌گاه آثارش با خطوط سفید که از دل سیاهی زمینه به بیرون پریده‌اند تصاویری نگاتیو (منفی) ارائه داده‌اند.
اگرچه او از نخستین هنرمندان نوگرای ایرانی بود اما به دلیل گوشه گزینی، تردید و تشویش‌ها و کشمکش میان مکتب‌های مختلف نقاشی، نتوانست نقشی فعال در تحول هنر معاصر ایران داشته باشد و به این ترتیب بسیاری او را در زمان حیاتش در نیافتند و بسیاری نیز پس از مرگش او را به فراموشی سپردند، مراسم نکوداشت او سه شنبه (۲۳ آبان ماه) در عمارت عین الدوله برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز