خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

آزاد سازی نرخ ارز، جو روانی بازار را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۱۶۵

هادی حق شناس گفت: بهترین تصمیم گیری در شرایط فعلی اقتصاد ایران، آزاد سازی نرخ ارز بازار است که می‌تواند جو روانی را کاهش دهد و حباب قیمت را بشکند.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص ضرورت آزادسازی نرخ ارز اظهار کرد: این بهترین تصمیم در شرایط فعلی اقتصاد ایران است. ممکن است این تصمیم گیری منجر به تاثیر مستقیم بر نرخ تورم شود اما این اثرگذاری پذیرش نرخ دلار بازار در نرخ تورم به مراتب بهتر از وضعیت فعلی است که کالاها با 4200 تومان وارد می شود و دولت هزار مکانیزم باید طراحی کند تا قیمت کالا را در بازار کنترل کند، در حالی که قیمت کالاها و خدمات در بازار امروز متناسب با نرخ ارز در بازار تعیین می شود.

وی با بیان اینکه آزادسازی نرخ ارز منجر به واقعی شدن قیمت آن می شود، افزود: دولت فرصت داشت یکسان سازی نرخ ارز و واقعی سازی این نرخ را در سال 94 تا 96 انجام دهد؛ اما این اتفاق نیفتاد.

حق شناس تصریح کرد: ما در شرایط فعلی یک نرخ 3800 تومان، یک نرخ 4200 تومان و ده ها نرخ آزاد داریم. در تهران یک نرخ، کردستان عراق یک نرخ، دبی و استانبول هر کدام یک نرخ و مراکز استان‌های ایران نرخ‌های متفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: برای کنترل این آشفتگی در بازار که امروز بر روح و روان مردم تاثیر گذاشته است پذیرش نرخ بازار به عنوان نرخ اصلی می‌تواند بخش عمده رانتی که ایجاد شده و هم دلالی‌ها و جو روانی بازار را حذف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز