خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

سناریوی آمریکا و اروپا برای «ادلب و جنوب دمشق»/ دلایل مشارکت لندن و پاریس در حمله به سوریه

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۵۶۵

اروپا و آمریکا به دقت تحولات ادلب و جنوب دمشق را رصد خواهند کرد تا بتوانند در این دو پرونده بر اساس راهبرد خود هدایت میدانی و بهره‌برداری سیاسی صورت دهند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ با اشاره به اهداف کشورهای اروپایی از همراهی آمریکا در حمله به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درست است که فرانسه و بریتانیا در حمله آمریکا به سوریه این کشور را همراهی کردند اما حقیقت این است اتحادیه اروپا با این حمله موافق نبود. اگر به اکثریت کشورهای عضو این اتحادیه نگاه کنیم، می‌بینیم که اکثریت دولت‌ها این حمله را تایید نکردند و برخی از کشورهای دیگر مانند آلمان این موضوع را تنها تایید کردند اما هیچ دخالتی در آن نداشتند. چراکه آلمان متحد ایالات متحده به حساب می‌آید و نمی‌تواند با واشنگتن به صورت جدی مخالفت کند.

وی ادامه داد: اینکه چرا فرانسه و بریتانیا در حمله اخیر نقش فعال ایفا کردند به محوریت قدرت پاریس در اروپا بر می‌گردد؛ به گونه‌ای که این کشور پس به روی کار آمدن ماکرون توانست قدرت سیاسی در اتحادیه را به دست بگیرد که در گذشته چنین حالتی وجود نداشت. از این جهت او با ورود خود به کاخ الیزه توانست سیاست جدید را اتخاذ کند و از سوی دیگر توانست اعتماد ترامپ را به دست بیاورد. لذا فرانسه به دلیل اینکه منافعش از سوی ایالات متحده به خطر نیافتد با آمریکا هماهنگ شد.

فرانسه بر اساس سیاست جدید خود نمی‌تواند نسبت به هر مساله‌ای که در حوزه شام اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت باشد. چراکه از زمان انعقاد پیمان سایکس‌پیکو در سال ۱۹۱۶ تاکنون لبنان و سوریه به عنوان حوزه نفوذ سنتی پاریس محسوب می‌شده و زمانی که فرانسه به میدان بیاید طبیعتاً بریتانیا که به عنوان متحد اصلی آمریکا در اروپا به حساب می‌آید نمی‌تواند نسبت به این تحولات آرام باشد و عکس‌العمل خاص خود را نشان می‌دهد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به دلایل مشارکت بریتانیا در حمله آمریکا به سوریه گفت: بریتانیا حضور فرانسه را برای خود یک خطر نسبی فرض کرد و برای اینکه از پاریس عقب نماند، وارد این ائتلاف شد. از سوی دیگر افزایش تنش میان مسکو و لندن باعث شد تا بریتانیا علیه منافع روسیه وارد میدان شود تا بتواند علاوه بر تبلیغ علیه روس‌ها تا حدودی که می‌تواند به آنها ضربه بزند. تمامی این موضوعات به دلیل پیشروی ارتش سوریه در غوطه‌شرقی وپاکسازی این منطقه منجر شد تا منافع ایالات متحده تهدید شده و نهایتا حمله به سوریه در دستور کار قرار گیرد. چراکه مرکزیت دمشق برای غربی‌ها بسیار مهم بود و به دنبال ضربه نهایی به بشار اسد از این ناحیه بودند که نهایتاً بحث شیمیایی را به میان آوردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سناریوی اروپا و آمریکا پس از حمله اخیر، رصد تحولات شمال غربی با محریت ادلب و جنوب دمشق با مرکزیت درعا خواهد بود. از نظر غربی‌ها اگر این دو منطقه از دست آنها خارج شود، تقریباً تمامی تحولات سوریه را به روسیه و متحدانش واگذار کرده‌اند و نهایتاً تثبیت دولت اسد رقم می‌خورد. از این منظر برای آمریکا و اروپا مهم است که چه روندی در این دو منطقه اجرا خواهد شد تا بتوانند از خروجی این تحولات به نفع خود در مذاکرات ژنو استفاده کنند و روند سیاسی پرونده سوریه را در دست بگیرند. بنابراین آنها به دنبال به میان آوردن صلح سیاسی و مشارکت عناصر مسلح در این روند خواهند شد و اگر این روند محقق نشود، تقویت عناصر مسلح و صدور قطعنامه را در دستور کار می‌گذارند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز