خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

امکانات برای سخنرانی‌ در دست یک عده است/ پیش بینی تکرار ماجرای قرچک

سخنگوی دولت تزریق چهارهزار و بیست و یک میلیارد به طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: این رقم برای تحقق اهداف اقتصادی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

تزریق چهارهزار و بیست و یک میلیارد به طرح‌های عمرانی

سخنگوی دولت ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش خزانه که به ۲۸ آبان مربوط می‌شود٬ رقم پرداخت‌های دولت برای طرح‌های عمرانی که در راستای تحقق بخشی به اهداف اقتصاد کشور و مشارکت چهارهزار و بیست و یک میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تزریق شد.

نوبخت تاکید کرد: گاهی حوادث غیر مترقبه نیز موجب می‌شود این ارقام افزایش می‌یابد و در سیل ایلام نیز مبالغ زیادی برای بازسازی اختصاص داده است.

سخنگوی دولت افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کردیم و در اعتبارات سرمایه‌ای متمرکز شویم و از همکاران خود عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم از حدی نسبت به هزینه‌های جاری افزایش داشته باشیم.

عزل نعمت‌زاده صحت ندارد

سخنگوی دولت در خصوص شایعات مربوط به استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عزل آقای نعمت‌زاده صحت ندارد ایشان از وزرای باتجربه‌‌ای است که درحال حاضر به کار خود ادامه می‌دهد.

سرنوشت رکن‌آبادی

وی در مورد سرنوشت رکن‌آبادی و اینکه گفته می‌شود پیکر وی شناسایی شده است٬ گفت: در این مورد اجازه بدهید اخباری که از طرف وزارت امور خارجه اعلام می‌شود را تایید کنم.

هیات نظارت بر برجام

وی در مورد هیات نظارت بر برجام گفت: این هیات در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و ترتیب، عملکرد و آیین‌نامه آن از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی خواهد شد و بدون شک این هیات در‌‌ همان چارچوبی که رهبری تعیین کردند و مجلس نیز به تصویب رساند بر برجام نظارت کنند.

وی افزود: ما باید موضوع مربوط به برجام را به هیات نظارت واسپاری کنیم. این طور نیست هر کسی به خود اجازه بدهد و بگوید آنچه الان رخ‌داده مورد نظر اصلی نبوده چراکه در این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

استقبال سرمایه‌گذاران خارجی

سخنگوی دولت با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از برجام گفت: غیر از اینکه ما باید نظام اداری و پیچیدگی‌های آن را اصلاح کنیم که این کار صورت خواهد گرفت٬ مشکل عمده ما این است که از فردا افرادی از سر دلسوزی بگویند سرمایه‌گذارانی که می‌آیند نفوذی هستند و ما باید به آنها ثابت کنیم اینطور نیست و این فرصت را از ما می‌گیرد.

برخی آتش به اختیار هستند

وی افزود: برخی آتش به اختیار هستند؛ یعنی هم تصمیم می‌گیرند و هم اظهار نظر می‌کنند و هم مطابق آن عمل می‌کنند. مثلا اگر وزارت کشور مجوزی صادر کنند٬ می‌گویند وزارت کشور غلط کرده‌است.

نوبخت تاکید کرد: ادبیات رهبری در مورد قبول مذاکرات کاملا مشخص بود. ما نباید خود تحلیلی داشته باشیم. امیدوارم همه ما در سالی که رهبری آن را به نام همدلی و همزبانی دولت وملت نامگذاری کرده‌اند٬ بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که ملت از آن استفاده کنند. هیات نظارت بر برجام تشکیل شده و قانوناً این هیات مسئول است. ما نباید خود را در مقام قضاوت قرار داده و حکم صادر کنیم.

کار در مورد موشک‌های S-۳۰۰ طبق قرارداد پیش می‌رود

سخنگوی دولت در مورد موشک‌های S-۳۰۰ گفت: کار در مورد این موشک‌ها طبق قرارداد پیش می‌رود حتی اگر دیگران دوست نداشته باشند.

توضیحات در مورد جلوگیری از حضور افراد با تابعیت مشکوک در انتخابات

وی در مورد نامه برخی نمایندگان برای جلوگیری از حضور افرادی در انتخابات که تابعیت مشکوک دارند٬ گفت: بدون شک وزیر کشور هر‌آنچه که برای صحت انتخابات لازم بداند را انجام می‌دهد٬ اگر این کار هم لازم باشد قطعا انجام خواهد شد. ما برای شفاف‌سازی منابع انتخاباتی لایحه دوفوریتی دادیم چون می‌خواهیم انتخابات سالم برگزار شود.

همه اعتبارات مربوط به انتخابات الکترونیک پرداخت شد

نوبخت در مورد اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور در زمینه صندوق‌های الکترونیک گفت: تا اینجا‌‌ همان قرارهای قبلی انجام می‌شود. با توجه به اینکه تلاش می‌کنیم امسال برخی هزینه‌ها را محدود کنیم٬ اما همه اعتبارات مربوط به انتخابات الکترونیک پرداخت شد تا بهانه‌ای نباشد به هرحال وقتی تاکید است که دولت الکترونیک باشد٬ باید بتوانیم حداقل در حوزه‌های انتخابیه بزرگ انتخابات الکترونیک برگزار کنیم.

پیش بینی نوبخت از تکرار ماجرای قرچک

سخنگوی دولت در مورد حادثه‌ای که در قرچک ورامین اتفاق افتاد گفت: حادثه ورامین اولین دست از این حادثه‌ها نبود و پیش‌بینی می‌شود آخرین حادثه نیز نباشد. این ماجرا در واقع تقابل دو سلیقه و نگاه بود. یک نگاه اجازه می‌دهد همه سلایق با رعایت قانون نظرات خود را اعلام کنند؛ به‌ویژه در ماجرای برجام ان‌شاءالله که صداوسیما با آزادی بیان عمل کرد و همه نظرات پوشش داده شد. ما هم علاقمند به شنیدن نظرات مخالفان خود هستیم.

امکانات برای سخنرانی‌ها در دست یک عده است

وی افزود: در گذشته جریانی از کشور بنا به جهتی اجازه اظهارنظر نداشت٬ الان اندکی فضا فراهم شده است. علت اینکه صدایی از طرف مقابل بلند نمی‌شود این است که مراسم‌های آنها هیچ‌گاه بهم نمی‌خورد و امکانات برای سخنرانی‌ها در دست یک عده است.

نوبخت تاکید کرد: باید انتظار داشته باشیم که طبق قانون و مقررات کار کنیم. اگر به اصول پایبندیم باید بدانیم که اصول به ما می‌گوید قانون و شرع یکی است. وقتی قانون به کسی اجازه داده همایشی برگزار کند٬ کسی که این مراسم را بهم می‌زند هم خلاف شرع و هم خلاف قانون عمل کرده است. همه ما باید به آنچه قانون مجاز می‌داند عمل کنیم و اجازه ندهیم افرادی آزادی بیان را از دیگران بگیرند اگر این کار انجام شود قطعا با وی برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب همه فرزندان نظام هستند و هر کس از این دو جناح تخلفی داشته باشد٬ قوه ‌قضاییه عادلانه برخورد خواهد کرد. از معاون اول قوه‌قضاییه تشکر می‌کنم که گفت اگر کسی به افرادی که مجوزهای قانونی دارند٬ تعرض کنند کار خلاف قانون کرده است. ان‌شاءالله که قوه‌ قضاییه با این افراد برخورد خواهد کرد.

نیاز داریم نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد نرخ سود بانکی گفت: در این مورد شورای پول و اعتبار تصمیم‌ می‌گیرد و دولت بخشی از این شوراست. بخش‌های دیگری نیز در این شورا عضو هستند اما ما برای پاسخگویی به بخشی از تقاضا‌ها نیاز داریم که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند.

تمهیدات کارت‌های اعتباری برای خرید کالا

وی در مورد خرید کالا با کارت‌های اعتباری گفت: این درواقع پولی است که قرار است در اختیار افراد تا سقف ۱۰ میلیون تومان قرارگیرد و پول مردم است٬ بنابراین نمی‌توان آن را برای تحریک تقاضا به هر کسی داد. من بخشنامه‌ای کرده‌ام که کار در مورد این کارت‌ها به گونه‌ای انجام شود که باعث ایجاد صف‌های طولانی نشود به بانک‌ها هم گفته‌ایم نگران نباشد ما کسانی را به آنها معرفی خواهیم کرد که می‌دانیم قدرت خرید دارند.

توضیحات حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه

سخنگوی دولت در مورد حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه گفت: در مورد هدفمندی پیش‌بینی شد تا ۴۸ هزار میلیارد تومان دولت می‌تواند از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی کسب کند. در این مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی نیز اضافه شد٬ این مبالغ صرف تولید، بهداشت و درمان و طرح‌های اشتغال شد.

وی افزود: از این ۴۸هزار میلیارد تومان حداکثر ۳۵ هزار میلیارد تومان حاصل شد و هر آنچه که پول کسب شد به علاوه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر به مردم بازگردانده شد.  ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ از صندوق دولت پرداخت شد که با اجازه قانون بوده است٬ برای همین با تایید مجلس تصمیم بر این شد که برخی پردرآمد‌ها را از دریافت یارانه حذف کنیم. وزارت تعاون هم مسئول این کار شد در این میان یارانه برخی به اشتباه حذف شد که سریعا در این زمینه اقدام شد. سیاست دولت این نیست که افراد کم‌درآمد را از دریافت یارانه حذف کند. یارانه بیش از دو میلیون نفر قطع شده و وزارت تعاون بازهم تلاش می‌کند تا پردرآمد‌ها را شناسایی کند.

دریافت وام برای طرح‌های کشاورزی و مسکن با ده درصد سود تخلف نیست

نوبخت خاطر نشان کرد: ما به ۴ بانک اعلام کرده‌ایم که هر کدام ۲۰۰ میلیارد تومان پیش ما دارند و از هر کسی که بخواهد برای طرح‌های کشاورزی و مسکن وام بگیرد٬ تنها ده درصد سود دریافت کند ما به‌التفاوت آن را دولت پرداخت خواهد کرد. اینجا تخلفی صورت نگرفته و ما قانون را اجرا کرده‌ایم.

سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه فعلا به تعویق افتاده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه گفت: این سفر به تعویق افتاده و زمان دقیق آن را بعدا اعلام خواهم کرد.

فعلا از کارت‌های سوخت استفاده می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تک نرخی شدن قیمت بنزین کارت‌های سوخت نیز جمع‌آوری خواهد شد٬ گفت: حتی با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین نیز این کارت‌ها می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و ما از آن استفاده می‌کنیم.

احتمالا لایحه شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات به انتخابات این دوره نرسد

نوبخت در مورد اینکه آیا لایحه شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی به این دوره خواهد رسید گفت: من هم فکر می‌کنم ممکن است به انتخابات این دوره نرسد.

سفر پوتین به ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد سفر پوتین به ایران گفت: روابط اقتصادی ما با روسیه متناسب با روابط راهبردی دو کشور نیست. ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهتر استفاده کنیم و علاوه بر ارتباطات تجاری، ارتباطات سیاسی و فرهنگی هم داشته باشیم. ممکن است با کشور دوستمان اختلاف‌نظرهایی هم داشته باشیم اما امیدواریم با فراهم شدن زمینه‌های لازم بتوانیم در جهت منافع ملی با کشور روسیه همکاری کنیم.

تاجایی که فرصت اجازه بدهد رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص حضور می‌یابد

وی در مورد دلیل غیبت روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت ‌‌نهایت همکاری را با مجمع دارد و در تمام کمیسیون‌های آن شرکت می‌کند. آقای رئیس جمهور تاجایی که فرصت اجازه بدهد در این جلسات حضور خواهد داشت.

تحویل خودرو متوقف نشده است

نوبخت در واکنش به خبرنگاری که عنوان می‌کرد روند تحویل خودرو متوقف شده است گفت: دولت کاملا نظارت دارد و تحویل خودرو متوقف نشده است و نباید بی‌جهت برای خریداران خودرو استرس ایجاد کنیم.

کارت‌ خرید تا سقف ۱۰میلیون تومان موجب تورم نمی‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کارت‌های خرید تا سقف ۱۰میلیون تومان موجب تورم نمی‌شود٬ گفت: وقفه در انجام کارهای مربوطه به این کارت‌ها برای این است که تمام تمهیدات لازم پیش‌بینی شود تا مشکل اداری پیش نیاید.

ساختارهای اداری به واردات عادت کرده‌اند نه صادرات

وی در مورد بیانیه روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما هم اکنون در تنوع انتخاب با انبوه کشور‌ها مواجه هستیم. هفته‌ای نیست که سفرای کشورهای خارجی از ما درخواست ملاقات نکنند یا هیاتی به کشور ما نیاید ما باید بسترهای مشارکت خارجی را فراهم کنیم. ساختارهای اداری ما روی روال نیست و برخی کلا برای صادرات تربیت نشده‌اند٬ بلکه بیشتر به واردات عادت دارند.

توضیحات طرح‌های مشترک دولت و سپاه

نوبخت در مورد صحبت‌های فرمانده سپاه در زمینه طرح‌های مشترک دولت و سپاه گفت: ما از همه تشکر می‌کنیم که در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی هر آنچه را که لازم بود به ما پیشنهاد دادند. این مسئله در ستاد راهبردی بررسی می‌شود. امروز هم جلسه داریم و راجع به برنامه‌هایی که تهیه شده است٬ بحث خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه به اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز اشاره کرد و گفت: تشکیل این نشست در انسجام کشورهای صادر کننده گاز بیسار موثر است امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته از منابع و ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم.

اقدامات لازم در مورد گروگان‌گیری ۱۵ ملوان توسط دزدان‌ دریایی انجام می‌دهیم

وی در مورد گروگان‌گیری ۱۵ ملوان توسط دزدان‌ دریایی گفت: این مسئله باعث تاسف است و قطعا اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما درست زمانی که در بسیاری از کشورهایی که خود را مهد امنیت می‌دانند٬ مردم جرات آمدن به خیابان‌ها را ندارند. سران کشورهای صادر کننده گاز به ایران آمدند و در امنیت کامل نشستی برگزار شد که این یک دستاورد بزرگ است.

هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی تعلق به دولت نبوده که بخواهد آنها را امحا کند

در ادامه سخنگوی دولت در مورد ادعای امحای هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی توسط دولت گفت: چنین چیزی درست نیست. این سیب‌زمینی‌ها متعلق به دولت نیست که بخواهد آنها را امحا کند. ما به بانک توسعه صادرات اعلام کردیم که تسهیلاتی را برای کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند محصولات خود را صادر کنند٬ فراهم نمایند.

در مورد تجمیع بیمه‌های درمانی٬ به رییس جمهور طرح داده شده است

نوبخت درپایان در خصوص تجمیع بیمه‌های درمانی گفت: برخی چند دفترچه بیمه دارند که این نشان می‌دهد در این زمینه ناهماهنگی‌هایی وجود دارد. در مورد تجمیع بیمه‌ها برای شفافیت منابع طرحی تهیه شده که آن را به رئیس جمهور تقدیم کرده‌ایم و در زمان مقرر در مورد آن تصمیم می‌گیریم.

کد خبر : ۳۲۴۶۸۹