خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای شناسایی کمبودهای طرح تحول سلامت /کاهش هزینه‌ها و ایجاد منابع پایدار راه کار تامین اعتبارات

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۶۳۵

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کمیته مشترک بین مجلس و دولت برای شناسایی کمبودها و نواقص طرح تحول سلامت تشکیل شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران که صبح امروز در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد، ضمن تشکر از وزارت بهداشت، گفت: اگر به وضعیت بهداشت در حدود ۵ الی ۶ سال گذشته نگریسته شده و با شرایط کنونی مقایسه شود که کمبود دارو در کشور وجود داشت متوجه می‌شویم که دولت یازدهم کار خود را با حرکت جهشی در این زمینه آغاز کرد.

دولت یازدهم در بهبود وضعیت سلامت مردم موفق عمل کرد

وی با بیان اینکه در روزهای نخستین کار دولت یازدهم گفته شد که بخش سلامت می‌تواند به جامعه آرامش ببخشد و خدماتی که در این بخش ارائه شده، نباید از اذهان فراموش شود، ادامه داد: دانشگاه‌ها، پزشکان و بیمه‌ها کمک کردند که از وضعیت کنونی خارج شویم البته در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که باید به برخی مشکلات با نگاه دقیق‌تری نگریسته شود تا بتوان آن را رفع کرد.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر موضوعی باعنوان آزمون وسع مطرح شده که نمی‌دانم چه سرانجامی دارد، یادآور شد: اگر آزمون وسع موفق بود، باید در بحث یارانه‌ها توفیق آن را می‌دیدیم البته در نظام‌های میکرو ممکن است، سیستم‌هایی توفیق یابد اما ممکن است همان روش در سیستم‌های ماکرو توفیق نیابد به عنوان نمونه ممکن است یک سیستم در روستاها موفقیت‌آمیز باشد اما اگر در شهری مانند تهران پیاده شود، موفقیتی به همراه نداشته باشد؛ بنابر این در این صورت باید روش تغییر کند.

امکان اجرای آزمون وسع برای حذف یارانه بگیران وجود ندارد

وی با اشاره به بررسی بحث هدفمندی یارانه‌ها در مجلس پیش از اینکه بودجه در مسیر تصویب قرار گیرد، ادامه داد: امکان اینکه آزمون وسع در بحث یارانه‌ها پیاده شود، وجود ندارد. بنابر این باید راه‌حل دیگری برای آن پیدا کرد، چرا که ممکن است ۵ الی ۶ میلیون از روی درآمدهای رسمی آن‌ها شناسایی شود اما اینکه بتوان در قالب ۸۰ میلیون نفر این موضوع را سامان داد، امکان ندارد. البته ممکن است در آینده سیستم های مکانیزه بتواند این امکان را فراهم کند اما طی سال های آینده فکر نمی کنم این موضوع را بتوان ملموس دید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید شده که دولت الکترونیک شکل بگیرد، اظهار داشت: البته در این زمینه عقب افتادگی هایی وجود دارد که با تلاش، راه اندازی آن چند سال طول می کشد لذا از آزمون وسع نمی توان ماحصلی پیدا کرد بنابراین روش باید تغییر یابد.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع سلامت در قانون اساسی به عنوان یک طرح در نظر گرفته شده است، افزود: در برابر هر حقی یک تکلیف مشخص شده که این تکلیف برعهده دولت و آحاد جامعه است و راه آن در قانون اساسی ذکر شده که باید به‌عنوان یک حقی که برای مردم در نظر گرفته شده تکالیف دولت مشخص شود که مردم در چه زمینه‌ای باید پرداخت‌ها را انجام دهند و در چه زمینه‌ای دولت باید سرمایه‌گذاری کند.

لزوم تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای رفع کمبودهای طرح تحول سلامت

وی گفت: باید کمیته مشترک بین مجلس و دولت تشکیل شود تا کمبودهای طرح تحول سلامت مشخص شود. برخی امور باید از طریق کاهش هزینه‌ها پیگیری شود و بخش دیگر باید از طریق ایجاد منابع پایدار عملیاتی شود که می توان از طریق مالیات بر ارزش افزوده منابعی برای این طرح اختصاص داد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال ۹۷ سهم وزارت بهداشت از درآمدهای یارانه‌ها جدا شد، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت اختصاص یافت. البته در بودجه تاکید شد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد تا به دستگاه‌های مختلف اختصاص یابد.

برای پرداخت پول به موقع به دانشگاه های علوم پزشکی، داروخانه ها و پزشکان نگرانی وجود دارد

نماینده قم در مجلس خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی برای پرداخت پول به موقع به دانشگاه‌های علوم پزشکی، داروخانه‌ها و پزشکان وجود دارد. در واقع این پرداخت با اعمال شاقه است بنابر این اگر این کمیته تشکیل شود و نقایص بررسی شود، شاید بتوان از طریق یارانه‌ها فعالیت‌هایی انجام داد و می‌توان درصدی از یارانه‌ها را به سلامت اختصاص داد و در این باره با مردم نیز صحبت کرد.

استفاده از منابع درآمدی مالیات بر ارزش افزوده برای کمک به بخش سلامت

وی افزود: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌توان به بخش سلامت کمک کرد و مشکلات این بخش را علاج کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیته مشترکی بین مجلس و دولت باید سریع‌تر با کمک نمایندگان کمیسیون بودجه و بهداشت تشکیل شود البته گام مهمی در زمینه سلامت برداشته شده اما مناقشاتی وجود دارد که باید رفع شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید بین همه وفاق ایجاد شود که روی سیستم طرح تحول سلامت کار شود، اظهار داشت: اگر ایرادی در این طرح وجود دارد می‌توان پس از ۵ سال از اجرا این موضوع را بار دیگر بررسی کرد تا در آن بازنگری شود. من به سهم خودم آماده‌ام که این وفاق بین بخش‌های مختلف حکومت و صاحب‌نظران شکل بگیرد و بگویم که طرح تحول سلامت چکش‌کاری شده و باید روی آن کار کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای بودجه و تامین نیازهای وزارتخانه‌ها زمان گذاشته شود، ادامه داد: اگر بودجه در ابتدای کار و در مجلس واقع‌بینانه بررسی شود، تغییرات در حد ۳ الی ۴ درصد می‌شود، نه اینکه بودجه متورمی داشته باشیم و زمان تخصیص ۴۰ الی ۵۰ درصد آن تغییر یابد.

انتشار اوراق برای تامین اعتبارات روش خوبی نیست

لاریجانی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق برای تامین اعتبارات روش خوبی نیست، یادآور شد: استفاده از اوراق به ویژه در بخش‌های جاری قطعاً غلط است، حتی در برخی پروژه‌های عمرانی توجیهی نداشته و برای دولت بدهی به بار می‌آورد.

وی با بیان اینکه در بررسی بودجه سعی شد سقف اوراق کاهش یابد، افزود: البته نتوانستیم کاملا سقف آن را کاهش دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می توان یک منابع پایدار و روشنی فراهم کرد که تکلیف و ساختار طرح تحول سلامت مشخص شود و مورد قبول همگان باشد تا از بحث‌های حاشیه‌ای دور شود، ادامه داد: تکلیفی وجود دارد اما بضاعتی در بخش بودجه وجود داشته که نمی‌توان یک تکلیف را بدون سایر تکالیف انجام داد.

لاریجانی با بیان اینکه افزایش بودجه جاری کشور عاقلانه نبوده اما این اقدام صورت گرفته است، اظهار داشت: می‌توان در بحث پیشگیری و سلامت، سیستم بیمه‌ای ایجاد کرد تا در اختیار مردم قرار گیرد و برخی دیگر را بخش خصوصی انجام دهد و افراد از آن طریق بیمه شوند که این روش می‌تواند فشارها را بر وزارت بهداشت کاهش دهد.

طرح تحول سلامت برای دولت و مجلس مهم است

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت برای دولت و مجلس مهم است و نباید از این حیث به جامعه آسیب برسد، ادامه داد: اهمیت این بخش بیشتر از سایر بخش ها است لذا ممکن است حتی در بخش دیگری کمبود وجود داشته باشد اما بحث پیشگیری و سلامت باید ارجح شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس در این موضوع وفاق دارند که باید به سلامت به عنوان یک موضوع حیاتی و استراتژیک نگریسته شود، افزود: مشکلات و چالش های این بخش باید رفع شود البته در بودجه امسال هرچند پر مناقشه بود اما این موضوع رفع شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه کارگروه مشترک مجلس و دولت نقایص این طرح را رفع می کند، تصریح کرد: همه به مقوله بهداشت و سلامت توجه دارند که باید با امیدواری بیشتری از بخش سلامت حمایت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز