خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

تلخ‎ترین واقعه ۹۶ نوع برخورد با اعتراضات مردمی بود/ نارضایتی عمومی محصول عملکرد بد مسئولان در پاسخگویی به نیازها بود

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۶۰۰

تحلیلگر مسائل سیاسی اصلاح‌طلب نارضایتی عمومی مردم را محصول عملکرد بد مسئولان در پاسخگویی به نیازهای آنها دانست و گفت:من اساسا اعتراضات اخیر را وابسته به هیچ کدام از گروه‌های سیاسی نمی‌دانم و معتقدم مردم به واسطه عقاید خود با یکدیگر متحد شدندو به این نتیجه رسیدند که عوض کردن وضع موجود با نیروهای فعلی ممکن نیست.

مهدی مطهرنیا درگفت‌وگو با خبرنگارسیاسی ایلنا درباره اتفاقات تلخ و شیرین در سیاست ایران در سال ۹۶ گفت: سیاست در ایران در سال ۹۶ در یک برزخ موفقیت و چشیدن طعم شکست و به همراه آن پیروزی‌ها روبرو بود. سال ۹۶ با یک انتخابات  شکوهمند در اردیبهشت ماه که منجر به انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران بود،آغاز شد و با ناامیدی مردم در زمستان ۹۶ پایان یافت.

این استاد دانشگاه در مورد تلخ‌ترین واقعه سال ۹۶ در سیاست ایران گفت: تلخ‌ترین موضوع برای من در این سال، نوع برخورد با اعتراضات  مدنی مردم بود. اصلاح‌طلبان باید موضع‌گیری خاص خود را در مقابل مردم به نمایش می‌گذاشتند. اینکه ما همه معترضان را وابسته به دشمنان تلقی کنیم تا اینکه پیام اعتراض آنها را در یک چارچوب علمی و قانونی مورد بررسی قرار بدهیم و مطالباتشان را بشناسیم متفاوت است. ضمن اینکه در همه کشورها تلاش می‌کنند تا از واقعه‌های داخلی یک کشور به نفع منافع کشورهای قوی استفاده کنند. 

وی افزود: همه کشورها در یک رقابت شدید در دنیای مدرن با یکدیگر در مسیر اتفاقات و مسائل داخلی یکدیگر وارد شده و به رغم وجود قوانین محکم برای عدم دخالت و تسلط کشورها در مسائل یکدیگر، به مسائل عکس العمل نشان می‌دهند. اما این دلیل نمی‌شود مردمی را که به دلیل مطالباتشان و اعتراض به وضع موجود به خیابان آمدند به نیروهایی خارج از ایران ارتباط دهیم.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: سیاستمداران ایران توانستند در اردیبهشت ۹۶ حماسه بیافریند و تا سال ۹۷ هم امید را در دل مردم باقی بگذارند اما در زمستان سال ۹۶ برگ‌های این امید را بی‌رحمانه به زمین ریختند و باید به فکر زایش مجدد جایگاه خود در میان مردم باشند.

وی با توجه به وقایع سال ۱۳۹۶ و نمره‌ای که به عملکرد هر سه قوه داد تصریح کرد: به قوه قضائیه نمره قبولی نمی‌دهم. البته هر سه قوه با تفاوت یک نمره، نمره زیر ۱۰ می‌گیرند. مهمترین ضعف قوه قضائیه برخورد بعضا سیاسی در محکمه قضایی است. علاوه برآن قوه مقننه هم در مقام استفاده از قدرت قوای مقننه جهت  به دست گرفتن قدرت آینده در نظام جمهوری اسلامی، محکوم است. قوه مجریه هم در عدم پایبندی به شعارهای انتخاباتی و تشکیل کابینه‌ای دور از طبقات مردمی که در پای صندوق‌های رای از آبروی خود برای مستقر ماندن این دولت مایه گذاشتند، نقطه ضعف دارد.

 مطهرنیا افزود: اعتراضات و نارضایتی عمومی مردم محصول عملکرد بد مسئولان در پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردم بوده است. من اساسا اعتراضات اخیر را وابسته به هیچ کدام از گروه‌های سیاسی نمی‌دانم و معتقدم مردم به واسطه عقاید خود با یکدیگر متحد شدندو به این نتیجه رسیدند که عوض کردن وضع موجود با نیروهای فعلی ممکن نیست و تلاش کردند با یک حرکت تاثیرگذار مدنی وضع را تغییر دهند.

وی در پایان با اشاره به اولویت‌های سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: اولویت در سال جدید شفافیت در توزیع قدرت و پاسخگویی به مردم به عنوان نهادی واحد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز