خبرگزاری کار ایران

گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

برخی اصلاح‌طلبان به اصلاحات پشت کردند/ فاصله طبقاتی تحمل‌ناپذیر و منجر به اعتراضات خیابانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۶۰۹

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه فاصله طبقاتی تحمل‌ناپذیر و منجر به اعتراضات خیابانی می‌شود، گفت: طبق برخی آمار بالغ بر ۴۱ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند و ۱۵ میلیون نفر طبق آمار خود وزارت رفاه مشکلات شدید معیشتی دارند.

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در ارزیابی خود از تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در سال گدشته به مساله اعتراضات دی ماه اشاره کرد و گفت: من معتقدم اعتراض حق قانونی مردم است. ما در اساس و اصل قوانین جمهوری اسلامی اعتراض را حق مردم می‌دانیم و حتی در قوانین جمهوری اسلامی اعتراضات خیابانی هم حق مردم دانسته شده مگر اینکه مخل اسلام و یا قوانین موجود بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اعتراضاتی که در ایران انجام شد فارغ از اینکه مطالبات مردم چه بود، نه علیه اسلام بود و نه مسلحانه بوده است. هر حاکمیتی باید به اعتراضات توجه کند. در دنیا هم از شرق تا غرب مردم تصمیم می‌گیرند و اعتراضات همواره در همه کشورها وجود دارد. اعتراضاتی که در ایران شد به نظر می‌رسد ریشه در مسائل اقتصادی دارد.

وی افزود: باید برای ما قابل درک باشد کشوری که روز به روز با شتاب غیرقابل وصف فاصله طبقاتی را پشت سر می‌گذارد و فاصله دهک های اول تا دهم افزایش پیدا می‌کند قاعدتا شاهد فشارهای اجتماعی خواهد بود. در کشوری که نوزادی که در سیستان و بلوچستان با فقر و بدبختی متولد می‌شود و بالعکس در تهران نوزادی متولد می‌شود که در رفاه کامل است شاهد اعتراضات فراوانی است. اختلاس‌ها، تبانی‌ها و فسادهای مالی‌ای که در کشور وجود دارد باعث شکاف عظیم طبقاتی بین مردم شده است. طبق برخی آمار بالغ بر ۴۱ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند و ۱۵ میلیون نفر طبق آمار خود وزارت رفاه مشکلات شدید معیشتی دارند.

گرامی مقدم نتایج اعتراضات در سال ۹۶ را فاصله طبقاتی دانست و اظهار داشت:  قاعدتا فاصله طبقاتی تحمل‌ناپذیر خواهد بود و منجر به اعتراضات خیابانی می‌شود و دیدیدم که از درون این مطالبات اقتصادی شعارهای سیاسی بیرون آمد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی اضافه کرد: تفاوت افرادی که در سال ۹۶ به خیابان آمدند با افرادی که در سال ۵۸ و ۵۹ به دلیل مشکلات معیشتی به خیابان آمدند این است که این افراد با سواد بودند و از تک تک مشکلات به طور علمی بااطلاع بودند.

وی درباره چگونگی پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند سال ۹۶ نظیر اعتراضات در سال جدید گفت:  برای اینکه کشور در سال ۹۷ دچار این گونه اعتراضات نشود باید به واقعیت جامعه و مطالبات آنها پاسخ داده شود. برخی از مطالبات واقعا پاسخ دادنی است و می‌شود آنها را با سیاست‌های اقتصادی به راحتی پاسخ داد. اما برخی از مطالبات مردم دراز مدت است که نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.

گرامی مقدم با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی اگر رفع شود اعتراضات کمتر می‌شود گفت: به نظر من اگر به همین دو مورد اکتفا شود و مطالبات مردم در این موارد رسیدگی شود مردم به اعتراضات خود پایان می‌دهند و در سال ۹۷ شاهد این اعتراضات نیستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص گمانه‌زنی‌هایی که درمورد ظهور جریان سوم در سال جدید می‌شود گفت: ما جریان جدیدی را به عنوان جریان سیاسی در کشور شاهد نخواهیم بود اما به نظر من می‌توان گفت اگر هواداران اصلاح‌طلبان ریزش کنند حتما به سمت اصولگرایان شیب پیدا نمی‌کنند و سبد اصولگرایان را پر نمی‌کنند. حتما در سال ۹۷ با آرایش جدید نیروهای سیاسی مواجه خواهیم بود. نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان شبیه به چیزی که در حال حاضر هستند نخواهند بود. در حال حاضر متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان پشت پا به آرمان‌های اصلاح‌طلبی زده‌اند. مردم به اصلاحات رای ندادند که منتخبان آنها به آرمان‌های اصلاحات پشت پا بزنند و یا با کسانی که مردم نمی‌خواهند، سازش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز