خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد؛‌

اولیور استون به ایران می‌آید/هر فیلم ۲۰ دلار برای حضور در جشنواره پرداخت کرده‌است/انتخاب «آن سوی ابرها» به‌عنوان فیلم افتتاحیه

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۱۳۱

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور اولیور استون در بخش مهمانان ویژه جشنواره خبر داد و گفت: چارت سازمانی و استاندارد و نظم جشنواره برای ما خیلی مهم بود به همین دلیل با حضور نماینده فیاپ همه بخش‌ها برررسی و اعلام شد که این جشنواره ویژگی دریافت درجه الف را دارد و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره الف دنیا باشد و ثبت جهانی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی (دبیر جشنواره) برگزار شد. می‌رکریمی در این نشست گفت: هدف جداسازی ملی و بین‌المللی این بود که از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری شود. از دو سال پیش به اتکای یک تیم خوب از افراد با تجربه هدفگذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت برای جشنواره گذاشتیم و هدف ما این بود که جشنواره‌ای هم‌طراز با آوازه سینمای ایران داشته باشیم. کادر این جشنواره دنبال دوست‌یابی برای سینمایی ایران هستند و می‌خواهند از پتانسیل عظیم سینما که تاکنون بسیار محدود از آن استفاده شده، به خوبی بهره ببرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد فضایی حرفه‌ای، برخورداری از جایگاه فرهنگی، معرفی آثار بر‌تر سینمایی جهان، ارایه تصویری شفاف از ایران امروز و حرکت در راستای اهداف راهبردی دیپلماسی کشور از اهداف جشنواره است.

وی افزود: چارت سازمانی و استاندارد و نظم جشنواره برای ما خیلی مهم بود به همین دلیل با حضور نماینده فیاپ همه بخش‌ها برررسی و اعلام شد که این جشنواره ویژگی دریافت درجه الف را دارد و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره الف دنیا باشد و ثبت جهانی شود.

او با اشاره به این مطلب که کاخ جشنواره پردیس سینمایی چارسو است، افزود: امروز استقبال مخاطبان زیاد است بخصوص جامعه هدف مخاطبان و ارتباطات بین رشته‌ای استقبال خوبی از آن داشتند. همچنین مذاکراتی با شهرداری داشتیم که در دوران پیش رو یک کاخ مستقل برای جشنواره تاسیس کنیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: در بخش بازار ۴۲ غرفه و ۵۰ شرکت بین‌المللی حضور دارند و دو کارگاه تخصصی برگزار می‌شود. هر فیلم نیز دو بار در بازار نمایش داده می‌شود.

وی درباره حضور مهمانان خارجی در جشنواره نیز گفت: امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور داریم که حدود ۸۰ نفر مهمان بازار و ۱۷۰ نفر کارگردان و هنرمند و حدود ۵۵ نفر اعضای باشگاه دارلفنون هستند.

میر کریمی ادامه داد: امسال سینماگران خارجی که متقاضی حضور فیلم‌هایشان در جشنواره هستند باید هزینه پرداخت می‌کردند و هر فیلم حدود ۲۰ دلار هزینه پرداخت کرده است. تاکنون ۲ هزار فیلم ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور جهان برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند.

وی از حضور ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور در جشنواره امسال خبر داد و گفت: از این تعداد، حدود ۸۰ نفر مهمان بازار و ۱۷۰ نفر کارگردان و هنرمند و حدود ۵۵ نفر اعضای باشگاه دارالفنون هستند.

میرکریمی همچنین با بیان اینکه «امسال سینماگران خارجی که متقاضی حضور فیلم‌هایشان در جشنواره هستند باید هزینه پرداخت می‌کردند» از دریافت حدود ۲۰ دلار برای هر فیلم خبر داد و گفت: امسال ۲ هزار فیلم در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که در نهایت ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور جهان انتخاب شده‌اند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر یادآور شد: امسال علاوه بر بخش اصلی، بخش جنبی نیز در جشنواره طراحی شده است و نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، نمایش فیلم‌های نوآر، مروری بر آثار سینمای ایتالیا و گرجستان، نمایش فیلم‌هایی که به تحولات روز جهان اسلام توجه دارند، نمایش فیلم‌ها برای دانش‌آموزان و دانشجویان از برنامه‌های این بخش خواهد بود.

میرکریمی همچنین درباره بخش «زنگ هفتم» گفت: با هماهنگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در بخش «زنگ هفتم» ۲۵ هزار دانش آموز فیلم‌هایی را در جشنواره می‌بینند و همچنین هدیه‌ای حاوی پاکتی که حاوی ۴ بلیت است که بتوانند با خانواده سفر فرهنگی بروند، برای تعدادی از دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: ما امسال درباره محیط‌زیست بی‌تفاوت نبودیم و فیلم‌هایی درباره آلودگی آب و هوا داریم. به دنیای ورزش هم توجه کرده و فیلم مهمی با موضوع فوتبال داریم که بی‌ارتباط با جام جهانی فوتبال نیست.

میرکریمی خاطرنشان کرد: امسال در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی و علامه طباطبایی، سوره و دانشگاه‌هایی که سال قبل میزبان جشنواره بودند، نشست‌های تخصصی خواهیم داشت.

دبیر جشنواره، اسامی داوران سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را به شرح زیر اعلام کرد: داوران بخش بین‌الملل شامل یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران هستند.

میرکریمی با اعلام اسامی داوران بخش «جلوه‌گاه شرق» ادامه داد: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه‌کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه‌کننده) از مالزی داوران این بخش هستند.

وی ادامه داد: داوران «فیلم‌های اول» شامل ویرا لانگروفا (مدرس) از جمهوری چک، بَرمک اکرم  (کارگردان) از افغانستان و  و داوران «نتپک» شامل آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه‌ریز جشنواره) از هند و حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران هستند.

میرکریمی با اشاره به اسامی داوران بین‌الادیان گفت: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری (مدرس) از ایران این بخش را داوری می‌کنند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین از حضور اولیور استون در ایران، در بخش مهمانان ویژه جشنواره خبر داد.

میرکریمی با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور گفت: من اصلا از این باج‌ها نمی‌دهم که مثلا بخواهم با آوردن چهار خانواده شهید از آنها استفاده ویترینی کنم و بعد هم به رئیس بالا دستی‌ام گزارش دهم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین از گنجاندن گرایشی براساس هویت ایرانی در جشنواره امسال خبر داد و گفت: در بخش زیتون‌های زخمی فیلم‌هایی نشان می‌دهیم که به مسئله فلسطین، سوریه و جهان اسلام می‌پردازند.

وی تصریح کرد: یکی از کشورهای منطقه که پول زیادی خرج می‌کند تا جشنواره فیلم  برگزار کند آنقدر از دست جشنواره جهانی فیلم فجر عصبانی بود که حتی نماینده ما را راه نداد.

میرکریمی درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: ما از سرمایه‌گذار فیلم خواستیم فیلم‌شان را اکران نکنند تا در بخش مسابقه جشنواره جهانی حضور یابند ولی به دلیل اکران آن، فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.

وی با اشاره به افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی گفت: من افتخار می‌کنم جشنواره با فیلم خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می‌شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره پوسترهای بخش‌های مختلف جشنواره گفت: در طراحی پوسترها نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته‌های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای سال گذشته تا جایی با استقبال رو به رو شد که از برخی پوسترها چندبار چاپ کردیم زیرا مهمانان خارجی می‌خواستند نمونه‌ای از پوسترها را با خود به کشورهایشان ببرند.

میرکریمی درباره سمت خود در سازمان سینمایی به‌عنوان مشاور بین‌الملل و همچنین دبیری جشنواره به‌صورت هم‌زمان گفت: مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین‌الملل سینما از هم جدا نیستند.

وی همچنین با اشاره به تهیه یک بانک سینمایی برای سینمای ایران گفت: سایتی را به‌عنوان بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی طراحی کرده‌ایم که بیش از ۴۷۰۰ فیلم در این سایت معرفی و به مرور تکمیل می‌شود. در طول جشنواره از این سایت رونمایی می‌شود که به نوعی imdb سینمای ایران است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره نوسانات ارز و دلار در روزهای گذشته و تاثیر آن بر جوایز جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه‌ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو‌به‌رو نیستیم اما امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال‌های بعد نرسد.

میرکریمی درباره بی‌میلی سینماگران و هنرمندان برای حضور در محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: متاسفانه بخشی از این مسئله به رفتارهایی بازمی‌گردد که قبلا از سوی برخی نهادهای مختلف انجام شده است و هنرمندان این حس را دارند که فقط باید در ردیف جلو بنشینند و جشنواره برایشان سودی ندارد یا به قول معرف هیچ شام و ناهاری در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه «ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند» گفت: ما باید جشنواره‌ای کارآمد و با برنامه‌های متنوع برگزار کنیم تا سینماگران متمایل به شرکت در جشنواره باشند.

وی همچنین درباره تعامل با مجلس و نظارت مجلس بر انتخاب فیلم‌ها همچون جشنواره ملی فیلم فجر گفت: اینکه در جشنواره ملی فیلم فجر دخالت شده امری نیست که تایید بشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی حیدریان به کار من اعتماد کردند و دخالتی در کارم نبود و با استقلال فیلم‌ها را دیدیم و انتخاب کردیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلمسازانی که آثارشان ابتدا در جشنواره ملی رد شده و بعد متقاضی حضور در بخش جهانی می‌شوند، گفت: دو جشنواره شورای سیاستگذاری جداگانه‌ای دارند ولی رییس هر دوی آنها محمدمهدی حیدریان است.

وی افزود: اگر فیلمی در جشنواره ملی فیلم فجر رد می‌شود یعنی در رقابت آثار رسیده به آن جشنواره پذیرفته نشده ولی اینجا شرایط رقابت فرق دارد و فیلم‌ها در رقابتی دیگر با آثاری متفاوت مواجه هستند.

میرکریمی همچنین با اشاره به بودجه جشنواره از کاهش 600 میلیون تومانی این بودجه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال بودجه جشنواره ۸ میلیارد تومان است.

وی درباره ممیزی فیلم‌ها و نمایش نسخه کامل آنها گفت: صاحبان آثار فیلم‌هایشان را در جشنواره و در سالن نمایش می‌بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی‌های مدنظرمان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «این مساله ممیزی که آنقدر در ایران بر آن تاکید می‌کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلم‌سازان جهان هم این مساله را می‌دانند» گفت: نماینده فیاپ که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نمایش فیلم «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی در جشنواره گفت: با اصغر فرهادی و کمپانی تهیه‌کننده فیلم صحبت کردیم ولی گفته شد فیلم ایشان به زمان نمایش در جشنواره فجر نمی‌رسد. از طرف دیگر فیلم قرار است در کن نمایش داده شود و به همین دلیل نباید در جشنواره دیگری اکران شود.

میرکریمی با اشاره به بودجه فرهنگی گفت: دو دیدگاه در کشور باهم در حال مبارزه هستند یک دیدگاه می‌گوید که همه کارها را تعطیل کرده و در سبد ارزاق بگذاریم و یک دیدگاه دیگر معتقد است برای فرهنگ خرج کنیم تا آدمهای بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور علاقه‌مندان شهرستانی برای شرکت در برنامه‌های جشنواره و تماشای آثار از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره در سال‌های بعد در استان‌ها خبر داد و گفت: ما در کشوری با این میزان علاقه‌مند به سینما و فرهنگ نیاز به ده‌ها رویداد مهم فرهنگی داریم و باید به علاقه‌مندان شهرستانی هم توجه شود.

میرکریمی ادامه داد: گروهی در کشور کارشان فقط بهم زدن و مخالفت کردن است و فقط پول می‌گیرند تا مخالفت کنند و مطلب بنویسند و دایم بگویند چرا این همه پول برای فرهنگ هزینه می‌کنید و فقط هدفشان برهم زدن همه کارهاست.

میرکریمی افزود: در بخش فرهنگ و سینما باید هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم که منجر به امیدوار کردن آدم‌ها و شهروندان باشد تا دیگر در شهر شاهد این نباشیم که همه برای خرید دلار در صف ایستاده‌اند.

وی در پایان درباره همکاری وزارت امور خارجه برای حضور مهمانان خارجی در جشنواره گفت: وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط در چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به زودی صادر شود و همه مهمانان ما به ایران بیایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز