خبرگزاری کار ایران

از سوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران؛

ظرفیت‌های ملی و برنامه‌های جامع اصکابا برای توسعه اشتغال در خارج از کشور تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۱۹۴

محمد احمدپور با اشاره به ظرفیت‌های ملی و قانونی، به تشریح برنامه‌های اصکابا به‌ منظور توسعه اشتغال خارج کشور گفت: اولین اقدام مهم و اساسی اصکابا، تدوین نقشه راه سه ساله اشتغال خارج کشور با مشارکت سایر نهادهای مرتبط در این زمینه خواهد بود.

محمد احمدپور (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران، اصکابا) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، برنامه‌های جامع این انجمن در زمینه توسعه اشتغال در خارج از کشور را تشریح کرد.

وی درباره دلایل ضرورت تقویت اشتغال خارج از کشور گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، خصوصا در پیام‌ نوروزی سال جاری و هم راستا با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کشور، بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی و اشتغال خارج کشور از جمله سیاست‌های اساسی کشور به‌ شمار می‌رود که تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم به همکاری در این بخش مهم می‌باشند که البته ما عنایت ویژه مسئولین محترم را در این حوزه خواستاریم. کشورهایی مثل فیلیپین و بنگلادش بیش از ۲۰% تولید ناخالص ملی خود را از محل حواله های ارزی ورودی توسط نیروی کار مهاجر خود کسب می کنند.

او در ادامه با اشاره به جایگاه اعزام نیروی کار به خارج از کشور در اسناد بالادستی کشور گفت: براساس ۵ بسته‌ای که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور رونق تولید و اشتغال به دستگاه‌ها ابلاغ نموده است، ۱۲ تکلیف بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است که در دو مورد از این تکالیف ۱۲گانه، اعزام نیروی کار به خارج از کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در تشریح بیشتر موضوع گفت: مطابق بند ۲.۳ این ابلاغیه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف گردیده تا با همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط نسبت به ساماندهی اعزام نیروی کار به کشورهای هدف با استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها اقدام نماید.

وی افزود: همچنین در بند ۲.۱۲.۱ این سند، در بخش محورهای مرتبط با مداخلات سیاستگذاری بازار کار، اعزام نیروی کار به خارج از کشور به عنوان یکی از اصلاحات نهادی در کنار فعالیت‌هایی از قبیل افزایش شمول بیمه تامین اجتماعی، نظام جستجوی شغلی، مشاوره شغلی، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی، ساماندهی بیمه بیکاری و اشتغال مجدد معرفی شده است. از سوی دیگر شخص وزیر محترم امور خارجه در موضوع صادرات، اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور را به عنوان یکی از سه اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته است.

احمدپور با اشاره به ظرفیت‌های ملی و قانونی، به تشریح برنامه‌های اصکابا به‌ منظور توسعه اشتغال خارج کشور گفت: اولین اقدام مهم و اساسی اصکابا، تدوین نقشه راه سه ساله اشتغال خارج کشور با مشارکت سایر نهادهای مرتبط در این زمینه خواهد بود.

وی دومین برنامه اصکابا را مشارکت با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در احیاء جلسات کارگروه موضوع ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار که از بالاترین جایگاه حقوقی در عرصه اشتغال خارج کشور برخوردار است، برشمرد و گفت: مطابق ماده ۳۵ آیین نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار و منطبق با تبصره (۴) ماده واحده قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شـغلی بـدون داشتن پروانه کار ـ مصوب ۱۳۸۰، بستر قانونی لازم برای هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر روند اعزام نیروی کار به خارج از کشور و تعیین کشورهای هدف، با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تأمین اجتماعی، انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های بین المللی ایران پیش‌بینی شده است که با برگزاری منظم جلسات این کارگروه با حضور مقامات ارشد دستگاه‌های اجرایی، تحولات بسیار مهمی را در این عرصه شاهد خواهیم بود و فعالیت‌های مرتبط با امر اشتغال خارج کشور به‌ صورت روزافزون تقویت خواهد شد. البته در این زمینه هم اصکابا تعاملات خوبی را آغاز نموده که به عنوان نمونه می‌توان به قول مساعد رئیس محترم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مبنی بر حضور شخص ایشان در جلسات کارگروه اشاره کرد که البته جای تقدیر ویژه دارد.

وی سومین فعالیت مهم این انجمن را برنامه‌ریزی اجرایی به منظور تسهیل (دسترسی آسان مالی و فیزیکی) و اثربخش‌سازی (ارتقای کیفیت) آموزش زبان‌های خارجی اعلام و گفت: تسلط به زبان کشور هدف، مهمترین نیاز داوطلبان اشتغال خارج کشور است. اصکابا تمام تلاش خود را صرف خواهد کرد تا بیشترین سرمایه‌گذاری‌های داخلی دستگاه‌های اجرایی به منظور توسعه اشتغال خارج از کشور در امر آموزش زبان‌های خارجی تجمیع شود. به زودی برنامه‌های گسترده‌ای‌ که در این خصوص و در تعامل با سازمان توسعه تجارت و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند، رونمایی خواهند شد.

عضو کارگروه حقوق نیروی کار مهاجر در سازمان بین‌المللی کارفرمایان وابسته به سازمان جهانی کار در ادامه مهمترین دغدغه داوطلبان اشتغال خارج کشور را شناسایی بسته‌های میسر، معتبر و قابل اعتماد به منظور اقدام جهت اقامت و اشتغال خارج کشور معرفی و تاکید کرد: اصکابا به عنوان اصلح‌ترین نهاد ملی برای اعتبارسنجی و معرفی رسمی بسته‌های اعزام نیروی کار به خارج از بعد فنی و اجرایی در راستای پاسخگویی به نیازهای داوطلبان، بخشی از تلاش‌های خود را صرف این موضوع مهم نموده که انجام آن به عنوان چهارمین موضوع اصلی در این برنامه سه ساله از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بسته‌های استاندارد توسط کمیته‌های فنی شناسایی و نسبت به معرفی آنها در سایت اصکابا به آدرس www.scaba.ir اقدام خواهد شد تا داوطلبان بتوانند در آینده و قبل از هر اقدامی از بسته‌های معتبر و معرفی شده مطلع و نسبت به انتخاب فرمول و مجری صلاحیت‌دار برای اجرای پرونده خود اقدام نمایند.

مرد اول حوزه اشتغال خارج کشور در بخش خصوصی، در انتها با اشاره به زوایای پنهان فعالیت در عرصه‌های مهاجرتی و اشتغال خارج کشور و انگیزه‌های فراوان و فریبنده افراد سودجو و غیر صلاحیتدار به منظور اغوا نمودن جوانان و مشتاقان این موضوع گفت: از آنجا که این اشخاص برای ایجاد ارتباط با طعمه‌های خود، مجبور به استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی می‌باشند، اصکابا در پنجمین برنامه خود در نظر دارد، ضمن هماهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعامل با معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه قضایی، نسبت به مدیریت تبلیغات سالم در عرصه مهاجرت و اشتغال خارج کشور اقدام و از انتشار تبلیغات دروغین و فریبنده جلوگیری نماید. مرحله نخست برخورد قانونی با موسسات غیرمجاز احتمالا در استان‌های خراسان رضوی و تهران اجرا خواهد شد. اجرای دستورالعمل نحوه درج آگهی استخدام در روزنامه‌ها و نشریات از طریق تشکیل کمیته موضوع ماده ۷ این دستورالعمل با حضور ۴ تن از مدیران کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره اماکن نیروی انتظامی کشور و رئیس هیات مدیره اصکابا بخش مهمی از این برنامه است که برخی از مصوبات آن به فراخور موضوع از طریق کمیته مرکزی تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. وی همچنین از مساعدت بی دریغ معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت مذکور به شایستگی قدردانی نمود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز