خبرگزاری کار ایران

داور بین المللی فدراسیون جهانی ووشو:

عدم وجود اسپانسر مالی مهمترین مشکل ورزش کردستان است

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۵۰

عدم وجود اسپانسر و حامی مالی، یكی از مهمترین مشكلات فعالیت‌های ورزشی در کردستان است كه امید است با توجه بیش از پیش مدیران این مشكل حل شود.

ایلنا: سید زاهد ابراهیمی متولد 1355 ساكن و اهل سنندج است، وی تحصیل کرده رشته‌های زبان انگلیسی، ریاضی فیزیک، برق الكترونیک و هم اکنون نیز مهندسی ict است.
ابراهیمی با 30 سال سابقه حضور در ورزش ووشو، در سال 1377 حكم مربیگری درجه 3 و همچنین حكم داوری درجه 3 را كسب کرد؛ وی با توجه به اینكه در استان، فدراسیون و مسابقات نیز مربی رسمی به روز و فعال ووشو وجود نداشت، با تمام ناملایمات، هزینه‌ها، سختی كار و رفت و آمدهای بسیار در شهرهای مختلف در این راه قدم گذاشت.

وی در تمامی مسابقات انتخابی تیم ملی به عنوان مربی و داور، داور وسط و یا سرداور در دو بخش تالو و ساندا حضور داشته است.

خبرنگار ایلنا از سنندج با این داور بین المللی فدراسیون جهانی در مورد رشته ورزشی ووشو و موانع و کاستی‌های این ورزش در استان گفت‌وگویی انجام داده‌ است:

*آقای مبارز ضمن تشكر از فرصتی كه در اختیارمان قرار دادید، به عنوان اولین سوال بفرمایید که در چند سالگی به این ورزش روی آوردید؟

_ با توجه به اینكه پدرم از ورزشكارن قدیمی بود و همیشه ما را به ورزش تشویق می‌كرد، ورزش را از دوران بچگی و در كنار برادر بزرگترم شروع كردم. از سال 1363 ورزش‌های رزمی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال كردم و از سال 1371 نیز ورزش ووشو را به‌صورت ورزش اختصاصی خود انتخاب نمودم. به طوری كه هم اكنون مدرس فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران و جزء معدود مربیان و داوران بین المللی كشور عزیزمان هستم.

*قبل از این رشته در چه ورزشی‌هایی فعالیت داشته‌اید و چه شد كه از میان این همه ورزش به این ورزش رزمی روی آوردید؟

_ بنده در بیشتر رشته‌های ورزشی از جمله: دو میدانی، فوتبال، جودو، كاراته، تكواندو، والیبال، كونگ فو و... به‌صورت قهرمانی و حرفه‌ای فعالیت کرده‌ام، اما هیچ كدام از این رشته‌ها به اندازه ورزش پرهیجان و زیبای ووشو بنده را هم از لحاظ روحی و هم جسمی به خود مشغول نکرده است، زیرا در این رشته ورزشی هم بعد روحی و هم بعد جسمانی مورد توجه میباشد.

*مشوق اصلیتان در این راه؟

_ مشوق اصلی بنده در تمام مراحل زندگی خانواده‌ام به وی‍ژه پدر و برادر بزرگترم بوده‌اند و همچنین اساتید بزرگواری همچون آقایان: محمد پور غلامی، صیاد حیدری، یدالله مفاخری، حاجی صامری، حسن حسنی، شهرام زندی و بسیاری از بزرگان ورزش این استان و ایران، مدرسین و اساتید بزرگ فدراسیون جهانی ووشو و انجمن ووشو چین كه در تمامی دوران آموزشی و مسابقات هر كدام الگوی خاصی برای بنده بوده‌اند و همانگونه كه مبرهن است نمی توان با هیچ زبان و قلمی جبران زحمات را به رشته تحریر درآورد.

*تمریناتتان به چه صورت است و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

_ برنامه‌های اینجانب در چند بخش اصلی است كه به اختصار به شرح آن‌ها می‌پردازم:
با توجه به اینكه بنده در پست دبیر هیأت ووشو استان خدمت رسانی و فعالیت می‌کنم، بیشتر اوقات خود را جهت تنظیم برنامه‌ها و كارهای اداری و دفتری هیأت تنظیم نموده‌ام.
كلاس‌های تمرینی در سطح شهر سنندج، در روزهای فرد ساعت 19 الی 21 در مجموعه ورزشی استقلال برگزار می‌شود و بنده در خدمت جوانان این شهر انجام وظیفه می‌كنم.
با توجه به سطح مربیگری و داوری اینجانب تعدادی از شاگردان از شهرهای مختلف در استان حضور پیدا می‌کنند كه بیشتر روزهای تعطیل و جمعه‌ها را به این امر اختصاص داده و یا به‌صورت اینترنتی به سئوالات آن‌ها پاسخ می‌دهم.
در مواردی هم از طرف كمیته محترم آموزش فدراسیون به استان‌های دیگر اعزام می‌شوم و كلاس‌های به‌صورت مستمر و به مدت دو روزه برگزار می‌شود كه لازم است در خارج از استان نیز فعالیت نمایم.
با توجه به اینكه اینجانب هر 4 سال یكبار در كلاس‌های بین المللی كه زیر نظر فدراسیون جهانی ووشو برگزار می‌شود باید شركت نمایم، برنامه‌ها و تمرینات ویژه‌ای برای ارتقاء خود داشته كه باید هر روزه آن‌ها را مرور كرد، حال این برنامه‌ها شامل ارتقاء سطح علمی، فنی، جسمی، زبان انگلیسی و چینی، آخرین قوانین داوری و متدهای آموزشی است.
*هر رشته ای فلسفه خاص خود را دارد، ووشو چه فلسفه ای دارد؟
_ می‌توان گفت که ووشو همانند شطرنج است. در تکواندو همه تمرکزت این است که پاهایت خوب کار کنند. در بوکس همه فکرت به زدن مشت و نخوردن مشت است. در جودو در اندیشه فن از سوی حریف هستی تا بدل آن را بزنی، اما در ووشو هم باید پا بزنی و هم مشت و برعکس نه پا بخوری و نه مشت و هم به بیرون از سکو پرتاب نشوی. جذابیت تمامی این رشته‌ها ازجمله کشتی یک جا در «ووشو» جمع است و تو همانند یک شطرنج‌باز قهار باید فقط با تمرکز در مسابقه غافلگیر نشوی که این خود دلبستگی و شیفتگی هرچه بیشتر به این رشته را فراهم می‌آورد.
ووشو در اصل یك شعار اصلی دارد: "با تمام قدرت در كنار هم در صلح و آرامش زندگی كنیم" و بیان می دارد كه با توجه به ارتقاء سطح قدرت جسمی بایستی قدرت درون و فكر را نیز برتری دهیم تا بتوان جامعه ای سالم، فعال و قدرتمند داشته باشیم

*عمده اقدامات موثر این ورزش در جامعه از دیدگاه شما؟
_ فراهم نمودن فضای مناسب جهت تمرین و آموزش و هنر آموزانی كه بتوانند صبر و پشتكار را پیشه خود نمایند.
*جایگاه ورزش ووشو در استان را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
_با توجه به زحمات زیادی كه اساتید، بزرگان این رشته و مسئولین محترم هیأت و اداره ورزش و جوانان استان از جمله آقایان فرهاد مبین(اولین رئیس هیأت ووشو استان)،جلال اصغری (رئیس هیأت ووشو استان)، داوود سرهنگی، احمد سفیری، شهرام حنیفی،ابوتراب لطفی،شاهین فكور،سایه میر صادقی، شهروز باستان، زاهد خورشیدی،فرزاد هلالی و روئسای محترم هیأت ووشو شهرستانها، مربیان، داروان و ورزش دوستانی كه همیشه حامی ورزش استان بوده‌اند و نمیتوان نام آن‌ها را به دلیل ذیق وقت آورد تا كنون توانسته‌ایم جزء هیأت‌های برتر استان باشیم تا جایی كه در سال 91 از بین 45 هیأت فعال رتبه هفتم را به خود اختصاص داده و دو اعزام برون مرزی زیر نظر فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران به كشور اندونزی و ویتنام را نیز داشته‌ایم.
*چه پیشنهادی برای حفظ و ارتقاء این جایگاه به متولیان ورزش استان دارید؟
_ جهت حفظ و ارتقاء هر جایگاهی همه مسئولین و دست اندركاران باید دست در دست هم نهند تا بتوان بر مشكلات فایق آیند و در این راستا نیز هر چه مربیان سطح علمی خود را بالاتر ببرند شاگردانی موفق تر و تواناتر را میتوانند پرورش دهند و در این طی مسیر، حضور خانواده‌های محترم نقش بسزایی در هدایت كار هیأت، فعالیت مربیان و پرورش جوانان عزیزمان دارد كه باید حتماً مد نظر واقع شوند.

*هیئت ووشوی استان از چه زمانی تشكیل شده و از زمان تشكیل آن چه اقداماتی صورت گرفته؟

_ هیأت ووشو استان از سال 1383 با ریاست آقای فرهاد مبین تشكیل شده و هم اكنون نیز آقای جلال اصغری سكان دار این هیأت است، در طول این دوران توانسته ایم مربیان و داوران قابل توجهی را به جامعه ورزش استان معرفی نمائیم، همچنین نفراتی نیز توانسته اند به اردوی تیم ملی راه یابند، در بخش داوران نیز افراد نخبه ای را در سطح كشور پرورش داده‌ایم، جای دارد از زحمات مسئولین محترم هیأت استان و شهرستان‌ها تقدیر و تشكر نمائیم. همچنین با زحمات مدبرانه آقای سرهنگی این هیأت دارای سالن و دفتر اختصاصی، امكانات دفتری، رایانه‌ای و سایت هیأت استان است، تمامی كمیته‌ها استان فعال هستند، با توجه به دید مدبرانه مسئولین هیأت استان و زحمات مربیان گرانقدر شهرستان‌ها از جمله آقایان امید محمدی، فرهاد اسعدی، سیروان كرمی و دیگر عزیزان، تیم منتخب این استان در تمامی مسابقات كشوری و انتخابی تیم ملی در دو بخش آقایان و بانوان در تمامی رده های سنی حضور داشته و همیشه هم دست پر به استان برگشته اند، حضور خانم مهسا اسدی در كلاس مربیگری پیشرفته ساندا زیر نظر خانم پانگ مربی تیم ملی و حضور ایشان در بیشتر مسابقات انتخابی تیم ملی و لیگ كشور، حضور تیم منتخب جوانان این استان در بخش آقایان در لیگ برتر جوانان كشور و بسیاری موارد دیگر از اقدامات این دوران است.

*امكانات این هیئت را در استان چگونه ارزیابی می‌كنید؟

_ امكانات این هیأت جوابگوی ورزشكاران مبتدی، متوسط و تا حدودی حرفه‌ای است، اما متاسفانه از لحاظ سالن و فضای ورزشی در تنگنای شدید می باشیم بطوری كه فضای استاندارد مسابقات تالو زمینی به فضای 14*8 متر مربع و بخش ساندا زمینی به مساحت 10*10 متر مربع (سكوی ساندا) می باشد در صورتی كه فضای در اختیار ما سالنی با سقف شیبدار و به مساحت 9*9 متر مربع است، عدم وجود اسپانسر و حامی مالی، یكی از مهمترین مشكلات اصلی فعالیت‌های ورزشی در کردستان است كه امید است با توجه بیش از پیش مدیران این مشكل حل شود تا بتوان فعالیت مثبت‌تر و ورزشكاران حرفه‌ای‌تری را پرورش داد؛ به گفته بزرگان: ورزش هزینه نیست بلكه سرمایه گذاری و پیشگیری از بیماری و تا حدودی ناهنجاری‌های اجتماعی است.

*چند ووشو كار در استان فعالیت می كنند و در حال حاضر در كجا مشغول تمرینند؟

_ در سطح استان بیش از 1500 نفر به‌صورت غیررسمی و بیش از 850 نفر بصورت بیمه شده در دو بخش بانوان و آقایان در سالن‌های این هیأت فعالیت می‌کنند.

*چه توصیه ای برای جوانان علاقمند به این ورزش دارید؟

_ اولین توصیه اینجانب به عنوان كوچكترین عضو جامعه به خانواده های محترم آنها است كه حتماً در مورد مربی فرزندنشان تحقیق نموده و از تجربیات، سطح علمی و عملی مربیان اطمینان حاصل ننمایند. دوماً با توجه به استعداد بدنی و روحی كه هر شخصی بطور ویژه دارد رشته مورد نظر را انتخاب نموده و شروع به فعالیت نمایند و در این زمینه نیز حتماً از متخصصین فن بهره لازم را بگیرند. و اینکه هر رشته ورزشی و هر نوع فعالیتی جهت ارتقاء و كسب موفقیت احتیاج به پشتكار و زحمات فراوان دارد، لذا همیشه پشتكار، ممارست در تمرین و كسب تجربه را در طولانی مدت و زمانهای مشخصی مد نظر قرار دهند تا از فعالیت مورد نظر دلسرد نشده، صدمه نبینند و بتوانند پله های ترقی را طی نمایند.

*از نظر شما یک ورزشكار باید چه وی‍ژگی‌هایی داشته باشد؟

_ یک ورزشكار باید همیشه متین، سربلند و افتخار آمیز در تمامی مراحل زندگی برای خود و جامعه اش باشد و این ویژگیها تنها زمانی كسب میشود كه با تمام وجود وقت گذاشت و همیشه در پی اندوختن دانش، كسب تجربه، با درایت و وفادار باشیم تا بتوان الگویی مناسب و در خور شأن و رسالت انسانی باشیم.

*استقبال مردم از این رشته ورزشی چگونه است؟

_ با توجه به معرفی این رشته و جایگاه آن در میادین ملی و بین المللی در این چند سال اخیر رشد چشم گیری در جذب نونهالان و نوجوان این مرز بوم داشته ایم و به ویژه برنامه های علمی و مدونی كه توسط ریاست محترم فدراسیون ووشو جناب آقای دكتر مهدی علی نژاد و دیگر همكاران محترمشان در كشور داشته اند دال بر این قضیه می باشد كه استقبال خوبی از این ورزش و هنر رزمی شده است و بیشتر مردم این رشته را به عنوان رشته ای پایه، اصیل و آكادمیک می شناسند.

*و سخن آخر....؟

_ از زحمات تمام دست اندركاران و تلاشگرانی كه محیطی را برای انجام وظیفه و ادای دین مهیا می نمایند تشكر و قدردانی می نمایم و امیدوارم كه بتوانیم ارزش و قدر كسانی را كه در جای جای میهن عزیزمان زحمت میكشند، با درایت و از خود گذشتگی وقتشان را در اختیار سرمایه های میهن عزیزمان قرار میدهند بدانیم، تا آنها نیز بیش از پیش در این راه گام نهند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز