خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ایلنا:

سازمان برنامه و بودجه باید مستقل از نهادهای دولتی باشد

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۴۶

سازمان برنامه و بودجه سازمانی است كه از پیش از انقلاب بنا نهاده شد تا پروژه های وزارتخانه ها را مطالعه و زیرساخت ها را فراهم كند به عنوان نمونه مطالعات و برنامه ریزی سد دز در زمینه مسائل مربوط به كشاورزی و برق توسط این سازمان انجام شد.

عضو اتاق بازرگانی گفت: سازمان برنامه و بودجه باید مستقل از نهادهای دولتی باشد.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص احیای سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: باید جایی برای مدیریت برنامه و بودجه در كشور وجود داشته باشد حال اگر این سازمان در قالب معاونت راهبردی ریاست جمهوری باشد و یا یك سازمان جدا گانه چندان فرقی ندارد آنچه حائز اهمیت است این است كه  نباید این سازمان یا نهاد در ساختار یك وزارتخانه باشد و باید مستقل از نهادهای دولتی باشد و نگاه بخشی نداشته باشد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه سازمانی است كه از پیش از انقلاب بنا نهاده شد تا پروژه های وزارتخانه ها را مطالعه و زیرساخت ها را فراهم كند به عنوان نمونه مطالعات و برنامه ریزی سد دز در زمینه مسائل مربوط به كشاورزی و برق توسط این سازمان انجام شد.

دانشمند با بیان اینكه آنچه اهمیت دارد پرداختن به محتواست و اگر محتوا تغییری نکند عنوان سازمان و یا معاونت تفاوتی ندارد گفت: طراحی و نظارت بر برنامه های كلان اقتصادی نیاز به تحقیقات و برنامه ریزی دارد كه باید به آن توجه شود البته اگر این سازمان فرادولتی باشد كاركرد بهتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به نظر می‌رسد مطرح‌شدن پرحجم لزوم احیای سازمان در چند ماه اخیر، به دو دلیل صورت گرفته باشد. یکی اینکه بودجه 92 با تاخیر بسیار به مجلس رسید و از نظر درهم‌ریختگی، کم‌نظیر بود. دلیل دوم این است که پایان دولت فعلی، این امکان را به بدنه کارشناسی و نمایندگان مجلس می‌دهد تا این پیام را به رییس‌جمهور آینده بدهند که احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان برنامه و بودجه، یک مطالبه جدی است.

بنا بر این گزارش در هفته گذشته 226 نماینده مجلس طرحی را امضا کردند که بر احیای نهادهای تصمیم‌ساز اصرار دارد البته باید به این نکته توجه داشت که احیای سازمان، نیازمند پذیرش فرآیندها و تصمیمات کارشناسی است. امکان ساختن کارشناس وجود دارد و فارغ‌التحصیلان نخبه بسیاری در کشور حاضر هستند که می‌توانند به این امر کمک کنند. مهم این است که مسوولان اجرایی بپذیرند تصمیمات از پایین به بالا گرفته شود و دولت به‌عنوان نهاد فرادستی، بر آن نظارت داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز