خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با ایلنا:

امکانات سازمان محیط زیست در حد قبل انقلاب است

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۰۶

باید در زمینه حفاظت از محیط زیست یک جنبش همگانی شکل بگیرد و علاوه بر اقدامات سازمان محیط زیست، خود مردم باید آموزش‌های لازم را یاد بگیرند و از محیط زیست کشور حفاظت کنند.

ایلنا: یک کار‌شناس حیات وحش گفت: در مناطق حفاظت شده بیش از ۷۰ درصد و در مناطق بدون پوشش بیش از ۸۰ درصد گونه‌های جانوری از بین رفته‌اند و این در حالی است که امکانات سازمان محیط زیست برای مقابله با تجاوز به حیوانات در مقایسه با امکاناتش در قبل از انقلاب تغییری نکرده است.

هوشنگ ضیایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با حیوانات در حال انقراض کشور گفت: حیات وحش ایران در شرایط خوبی قرار ندارد؛ چرا که، شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌های طبیعی موجب شده است تا گونه‌های زیادی از حیوانات کشور در خطر انقراض قرار بگیرد، چنانچه که خیلی از گونه‌ها نیز همچون شیر ایرانی انقراض شده‌اند.

این کار‌شناس حیات وحش یکی از عوامل تسریع شدت انقراض حیوانات را شکار دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون جواز ۵۰۰ هزار قبضه تفنگ شکاری صادر شده است و همچنین یک زمان شش ماهه را برای صدور جواز تفنگ‌های شکاری در نظر گرفته‌اند که این اقدام تاثیر مستقیمی در گسترش شکار حیوانات دارد.

وی ادامه داد: صدور جواز اسلحه شکاری موجب شده است که بازار تفنگ‌های شکاری رونق بیشتری بگیرد.

ضیایی در رابطه با شکار حیوانات افزود: در مناطق حفاظت شده بیش از ۷۰ درصد و در مناطق بدون پوشش بیش از ۸۰ درصد گونه‌های جانوری از بین رفته‌اند و این در حالی است که امکانات سازمان محیط زیست برای مقابله با تجاوز به حیوانات در مقایسه با امکاناتش در قبل از انقلاب تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که امکانات سازمان محیط زیست پیشرفتی نداشته است و نیروهای جنگلبانی و حفاظتی فرسوده شده‌اند و امکانات شکارچیان و متجاوزان روز به روز در حال پیشرفت است.

ضیایی، حیوانی را که کمتر از ۲۰۰ تعداد از آن مانده باشد را در حال انقراض توصیف کرد و گفت: وقتی تعداد یک گونه از جانوران کمتر از ۲۰۰ باشد به مرور زمان به علت جفت گیری حیوانات خویشاوند دچار اختلالات ژنتیکی می‌شوند و در برابر شرایط خارجی محیط به میان زیادی ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند که همین امر موجب انقراض حیوان می‌شود.

وی تاکید کرد: جمعیت گونه‌های جانوری به شدت کاهش پیدا کرده و ارتباط‌های بین جانوران قطع شده است لذا می‌بایست به مدت ۵ سال شکار در کشور ممنوع شود و به صورت جدی با این شکار حیوانات برخورد شود.

این کار‌شناس حیات وحش با بیان اینکه به گونه‌های جانوری در حال انقراض کشور توجهی نمی‌شود، تصریح کرد: باید در این زمینه یک جنبش همگانی شکل بگیرد و علاوه بر اقدامات سازمان محیط زیست، خود مردم باید آموزش‌های لازم را یاد بگیرند و از محیط زیست کشور حفاظت کنند.

ضیایی ادامه داد: کشور ایران از نظر تنوع زیستی جز ۵ کشور نخست دنیاست ولی از نظر حفاظت از محیط زیست در شمار آخرین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و خرافات یکی از مهمرین عوامل ضعف ما در زمینه حفاظت از محیط زیست است. متاسفانه در بسیاری از موارد دیده شده است که رسانه‌ها گونه‌های متنوع و ارزشمندی از حیوانات کشور را خطرناک معرفی می‌کنند که همین امر موجب شده است تا مردم رفتار نامناسبی با حیوانات داشته باشند.

وی در رابطه با ویژگی‌های منحصر به فرد حیات وحش کشور و عدم آگاهی مردم از این ویژگی‌ها، گفت: در حالی که گرگ در نظر مردم یک حیوان درنده و بی‌رحم مجسم می‌شود ولی این حیوان یکی از وفادار‌ترین گونه جانوری به جفت خودش است ولی همچنان مردم حس خوبی نسبت به این گونه در حال انقراض ندارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه شکار بی‌رویه حیوانات علف خوار موجب شده است تا منبع غذایی حیوانات گوشت خوار محدود یا نابود شود و در ‌‌‌نهایت حیوان برای تامین نیاز غذایی خود ناچار است به دام‌های روستایی روی آورد و این به معنای تعرض این حیوانات به ما نیست بلکه تعرض ما به زیستگاه حیوانات چنین نتیجه‌ای را رقم زده است.

این کار‌شناس حیات وحش ادامه داد: در تمام کشور‌ها دام‌ها بیمه هستند که این امر باعث می‌شود تا شرایط اقتصادی روستاییان در قبال حمله حیوان گوشت خوار به گله تهدید نشود و همچنین روستاییان در جهت جبران خسارت وارد شده به شکار مغرضانه حیوانات نپردازند ولی بیمه دام‌ها در کشور هنوز به صورت سراسری به اجرا در نیامده است.

یوزپلنگ ایرانی به طور قطع در حال انقراض است

وی در رابطه با آمار دقیق یوزپلنگ‌های کشور خاطر نشان کرد: از آنجایی که این حیوان به صورت مخفیانه به زندگی خود ادامه می‌دهد نمی‌توان آمار دقیقی از این گونه با ارزش اعلام کرد ولی به طور قطع می‌توان گفت که یوزپلنگ ایرانی در خطر انقراض است.

ضیایی در رابطه با علت در انقراض قرار گرفتن یوزپلنگ ایرانی گفت: بزرگ‌ترین علت اصلی کاهش این گونه با ارزش جانوری ایران شکار بی‌رویه منبع غذایی این حیوان و همچنین حمله سگان گله به یوزپلنگان است چرا که یوزپلنگ به علت محدودیت منبع غذایی به گله دام‌ها روی می‌آورد و زمانی که به این گله‌ها نزدیک می‌شود با حمله سگان رو به رو می‌شود و در ‌‌‌نهایت شکار سگان گله می‌شود.

این کار‌شناس حیات وحش عقب ماندگی باغ وحش‌های کشور را یکی از عوامل مهم در عدم محافظت از گونه‌های در حال انقراض برشمرد و گفت: باغ وحش‌های کشور یک قرن از دنیا عقب است و تعریف درست از باغ وحش‌‌‌ همان چیزی است که قرار بود در پردیسان ساخته شود.

وی ادامه داد: طرح پارک پردیسان در جهان به عنوان بهترین طرح انتخاب و در زمینی به وسعت ۳۰۰ هکتار در شهر در نظر گرفته شده بود و مراحل ابتدایی آن نیز اجرا شد ولی پس از مدتی این طرح متوقف شد.

این کار‌شناس حیات وحش در رابطه با وضعیت پلنگ ایرانی گفت: منبع غذایی پلنگ، گراز است و خوشبختانه چون گراز یک حیوان حرام گوشت محسوب می‌شود این منبع غذایی به شکل جدی تهدید نشده است لذا پلنگ ایرانی در شرایط بهتری از سایر گربه سانان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز