خبرگزاری کار ایران

ورود بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر آبزی به تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۲۲۵

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این ۳۰ هزار پرنده آبزی مهاجر شامل ۸۵ گونه پرنده است.

به گزارش ایلنا از رشت، همزه عشوری گفت: بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی مهاجر شامل ۸۵ گونه پرنده آبزی زمستان گذران از جمله قوی فریادکش، غاز خاکستری، انواع مرغابی‌ها، خودکا و کاکایی برای بقا و ادامه‌ی حیات به گیلان سفر کردند.

عشوری تصریح کرد: این پرندگان آبزی مسافت حدود ۵ هزار کیلومتری از سیبری غربی تا اروپای شرقی که در این فصل یخبندان است طی کرده و به تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان آمده اند.

وی افزود: مهاجرت این پرنده‌ها از اوایل پاییز شروع شده و اوج حضور آن‌ها اواخر آذر و اوایل دی ماه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه از ۵۶۶ گونه پرنده‌های بومی و مهاجر موجود در ایران ۳۵۴ گونه در گیلان قابل مشاهده هستند، گفت: در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار پرنده بومی و مهاجر در تالاب‌های و آب بندان‌های گیلان از جمله تالاب بین المللی انزلی، سلکه، بوجاق و امیرکلایه زمستان گذرانی می‌کنند.

عباس عاشوری کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان هم با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن این پرنده‌ها به گیلان سفر می‌کنند، گفت: این پرنده‌های آبزی زمستان گذر با تغذیه گیاهان آبزی غوطه ور که از بهار روییده اند، مانع رسوب آن‌ها در تالاب می‌شوند و به تالاب‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: برج پرنده نگری مجهز به دستگاه‌های تلسکوپ و دوربین برای دیدن پرنده در گیلان در تالاب‌های سلکه، امیرکلابه و بوجاق وجود دارد و گردشگران با حضور در این برج‌ها می‌توانند از دیدن پرنده‌ها لذت ببرند.

عباس عاشوری با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، وجود مواد غذایی کافی، امنیت نسبی در تالاب‌ها مهمترین علت حضور این پرنده‌ها در زیستگاه‌های گیلان است، گفت: اکیپ‌های حفاظت محیط زیست به کمک جوامع محلی با حضور در تالاب‌ها به صورت شبانه روزی از این پرنده‌ها محافظت و با افراد سودجو و شکارچی به شدت برخورد می‌کنند.

پرنده‌های مهاجر آبزی مهاجر پس از زمستان گذرانی از اواخر زمستان به سیبری غربی تا کشور‌های حوزه اروپای شرقی باز می‌گردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز