خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/قسمت سوم

سلیمانی: اعتمادسازی برای حضور در انتخابات نقش اساسی دارد/ خورگامی: آسیب عدم حضور پای صندوق‌های رای به خود ما می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۴۶۲

محمدحسن سلیمانی و احمدخورگامی از روزنامه‌نگاران استان در بخش سوم برنامه "راه نو" به موضوع راهکارها و نقشه راه برای داشتن انتخابات پرشور پرداخته و عنوان کردند که برای مشارکت حداکثری باید نیازهای مردم مورد توجه قرار گرفته و اعتمادسازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت اول برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "محمدحسن سلیمانی" و "احمد خورگامی" از روزنامه‌نگاران استان برگزار شد.

در بخش سوم این برنامه نقشه راه و راهکارها بررسی شد.

محمدحسن سلیمانی با اشاره به اینکه براساس نظرسنجی‌های میدانی و افکارسنجی‌ها میزان مشارکت بالا نیست و دستگاه‌های مسئول هم به آن اذعان دارند، گفت: باید تلاش کنیم ضمن آسیب‌شناسی نسبت به چرایی گذشته و کاهش مشارکت در ادوار مختلف، زمینه‌هایی که سبب کاهش شده را بشناسیم و برای رفع آن‌ها اقدام عملی کنیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم چالش اعتمادی که بین حاکمیت و بخشی از مردم وجود دارد را رفع کنیم؛ به عنوان نمونه در مساله پرونده غفاری که 34 هزار نفر را درگیر کرده، اگر به‌طور متوسط هر خانواده ایرانی را 4 نفر درنظر بگیریم با 40 تا 50 هزار نفر مواجه هستیم که 70 درصد آنان واجد شرایط رای‌دهی هستند.

این روزنامه‌نگار قزوینی ادامه داد: باید این کار را در حوزه منطقه‌ای سامان دهیم، در حوزه ملی هم مسایل مختلفی داریم که نظام باید گره آن‌ها  را باز کند.

حفظ نظام بدون حضور حداکثری مردم میسر نیست

به گفته سلیمانی فارع از اینکه نگاه بسته و سیاست‌زده داشته باشیم باید ماندگاری و حفظ نظام اصل باشد و حفظ نظام هم بدون حضور حداکثری و قاطع مردم میسر نیست.

وی با اشاره به چالش  جدی در معیشت و اقتصاد مردم تاکید کرد: نظام باید در حوزه اقتصاد فکر اساسی داشته باشد، با شعار و وعده نمی‌توان گره‌های زندگی مردم را باز کرد، باید اقدام عملی داشت و مهمترین موضوع هم سیاست خارجی است.

سلیمانی ادامه داد: تنش‌زدایی از اصولی است که باید در عین عزت و مصلحت و زیر سلطه نرفتن آن را در نظر داشت، برجام مساله‌ای است که نباید از آن عبور کرد، برای آن هزینه‌ها داده و زحمت‌های زیادی کشیده شده، باید براساس قوانین حقوقی بین‌المللی برای احیای برجام تلاش کنیم، چون روزنه‌های خوبی در حوزه گشایش‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در حوزه جوانان، فرهنگی و اجتماعی و هم همین طور است، اقدامات اعتماد ساز، شکاف بی‌اعتمادی را پر می‌کند، من به عنوان یک رسانه هم بدون اقدامات اعتمادساز موفق نمی‌شوم، مردم باید بدانند مجلس در زندگی آن‌ها موثر بوده، رای آن‌ها برای سرنوشت است و می‌تواند تعییرات و اصلاحاتی را ایجاد کند.

به گفته سلیمانی ازطرفی امیدآفرینی برای حضور پای صندوق‌ها و مشارکت اهمیت دارد و از طرف دیگر نمی‌شود با صرف شعار به مردم امید دارد، امید مانند امنیت است، همانطور که امنیت دیدنی نیست و حس می‌شود، امید هم باید حس شود.

فعالیت تشکل‌ها برای داشتن مجلس در راس امور تاثیرگذار است

وی بیان کرد: وقتی نظام نگاه وسیع‌تری به کاندیداها داشته و تلاش کند فارغ از نحله فکری و سیاسی، زمینه رقابت را برای همه افرادی که به قانون اساسی اعتقاد دارند فراهم کند و تشکل‌های سیاسی و حزب‌ها در کشور شکل واقعی بگیرد و درها برای مشارکت بیشتر باز شود، با مجلسی مواجه می‌شویم که مجمع متخصصین خواهد بود و می‌تواند به سمتی برود که در راس امور باشد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت مانند ادوار مختلف به جایی می‌رسیم که یک نماینده به جای اینکه درگیر موضوعات اساسی باشد، نگاه قومی و منطقه‌ای دارد و دنبال این است در مجالس فاتحه، جشن و عروسی یا دنبال آسفالت کردن باشد، اما درواقع اگر مبنای کار درست باشد آسفالت نیاز به پیگیری او ندارد و انجام می‌شود.

به گفته این روزنامه‌نگار قزوینی تنگناها به مدیران، وزیران و دولت قوی نیاز دارد و همه این‌ها منوط به مجلس قوی است، اگر مجلس قوی نباشد دولت و مدیریت قوی نخواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت و همراهی بالای مردم در ابتدای انقلاب و زمان جنگ عنوان کرد: مشارکت مثال زدنی و بی‌سابقه به این دلیل بود که ملت ایران خود را پایبند به نظام و تحولی می‌دانست که با بیش از 98 درصد به آن رای مثبت داده بود.

سلیمانی ادامه داد: در آن زمان مصلحت عمومی اهمیت داشت به عنوان نمونه در قطع‌نامه 598 که برای امام خمینی (ره) از نوشیدن جام زهر هم بدتر بود مردم به دلیل اعتمادی که به امام راحل داشتند همراهی کردند و امام هم در توجه به مردم کم نگذاشت.

باید نقاط مثبت را تقویت و ضعف‌ها را اصلاح کرد

احمد خورگامی عنوان کرد: برخی عنوان می‌کنند، اصلاح طلب و اصولگرا دستشان در دست هم است و گفت‌وگوی ما این تفکر را دامن می‌زند؛ اما من نگاه متفاوتی خواهم داشت.

وی در ادامه با اشاره به آمار کمی مشارکت در انتخابات‌های مختلف و بالا بودن آن گفت: باید دید چرا این مشارکت کاهش پیدا کرد، در انتخابات گذشته دیدیم که میزان آرای جریان اصولگرایی افزایش داشت و مشارکت جریان دیگری کاهش پیدا کرده است.

این روزنامه‌نگار قزوینی ادامه داد: همان جریانی که به دولت مستقر رای داده بود، از شرکت دوباره در انتخابات پشیمان شده بودد، در سال 92 تعجب می‌کردم که اصلاح‌طلبان علی‌رغم وجود گزینه‌ای مانند عارف، او را مجبور به کناره‌گیری کرده و صرفا به دلیل احتمال رای‌آوری بیشتر از فرد نزدیک به اصولگرایی حمایت کردند و در سال 96 هم مجدد همین اتفاق افتاد.

به گفته خورگامی جریان اصلاح‌طلبی حضور و رای‌آوری را به تخصص‌گرایی و حتی به اصلاح‌طلبی ترجیح داد، هشت سال توجه دولت به برجام و خارج بوده و به  ظرفیت داخلی بی توجهی کرده، ارتباط با همسایگان به پایین‌ترین حد رسید و با عربستان قطع ارتباط بودیم و حتی سهمیه حج قطع شد؛ اما درحال حاضر سیاست خارجی به مراتب بهتر شده و قابل دفاع است و ارتباط با همسایگان در بهترین حد قرار دارد.

وی درباره مشکلات معیشتی گفت: آیا می‌توان این‌ها را یک شبه برطرف کرد؟ آیا این‌ها یک ساله و دوساله ایجاد شده؟ زمان زیادی سپری شده تا به اینجا رسیده؛ امروز ثبات در تورم و قیمت‌ها داریم.

خورگامی ادامه داد: وقتی بازار اشتغال را بررسی کنیم، می‌بینیم واحدهایی داریم که کمبود نیروی کار دارند، اگر نگاه منصفانه داشته باشیم در سال 1402 وضعیت کشور بهتر از 1400 است؛ البته ضعف هم داریم که باید برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کرد، به سمت تنش‌زدایی در ارتباطات بین‌المللی رفته‌ایم و هر قدر کار کنیم مردم ما استحقاق بیشتری دارند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم تصریح کرد: در چهل سال گذشته نقاط قوت و ضعف داشتیم، باید در چهل سال دوم به دنبال تقویت نقاط مثبت و اصلاح ضعف‌ها باشیم.

مردم همیشه از نظام و انقلاب صیانت کردند

این روزنامه‌نگار قزوینی ادامه داد: باید دید ضعف‌ها کجا است، در دولت نهم و دهم در مسکن تحول ایجاد شده و مسکن مهر به اقشار ضعیف و کم‌برخوردار خدمت کرد اما بعد از آن دولتی آمد که گفت این طرح مزخرف است و در نتیجه با بحران و تورم مسکن مواجه شدیم، در دولت سیزدهم به ساخت مسکن تاکید شد و وضعیت خوبی داریم که امید آفرین است، رسانه وظیفه دارد این موارد را بگوید.

وی اضافه کرد: در حوزه سهام عدالت و یارانه‌ها هم تفاوت‌هایی ایجاد شده و میزان آن افزایش یافته، تحولات خوبی در حال اتفاق است، دو سال، برای قضاوت فرصت کمی است.

خورگامی تاکید کرد: مردم همیشه علی‌رغم ضعف مسئولین از نظام و انقلاب صیانت کردند و پای کار بودند، وقتی احساس خطر کنند که عدم مشارکت به ارکان نظام آسیب می‌زند شرکت خواهند کرد.

حضور مردم برای حاکمیت اهمیت اساسی دارد

در ادامه سلیمانی در واکنش به صحبت‌های خورگامی درباره مقایسه دولت‌ها گفت: بحث ما مقایسه دولت‌ها نبود؛ اما در سیاست خارجی چه کسانی با حمله به سفارت عربستان و کنسولگری باعث شدند ارتباط ما با کشورهای عربی و خلیج فارس دچار چالش شود؟ در کدام بخش و چه زمانی ارتباط بهبود پیدا کرد؟

وی ادامه داد: من بخش‌های کلان را مد نظر دارم؛ باید مشارکت‌ها حداقل به 65 درصد برسد، چون ریزش‌ها ناشی از عملکرد دولت قبلی بوده، با دولت جدید و خدمت‌هایی که شده مشارکت باید افزایش پیدا کند.

سلیمانی تاکید کرد: جریانی و سیاسی فکر نمی‌کنم، اصل بر این است که برای آسیب‌شناسی و بررسی دلایل کاهش تلاش کرده و سعی کنیم مردم را پای صحنه بیاوریم؛ زیرا بدون حضور مردم هیچ حاکمیتی نمی‌تواند استقرار و ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور مردم در فروردین 58 نظام را از قدرتی برخوردار کرد که همچنان نظام حضور دارد، باید شرایطی را ایجاد کنیم تا مشارکت مردم قابل توجه و قابل اعتنا بوده و از سال 1400 بیشتر شود و اگر کمتر باشد، نشان می‌دهد در این حوزه کار جدی و عملی انجام نداده‌ایم.

تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات

خورگامی با دعوت از مردم برای حضور پای صندوق‌های رای تاکید کرد: حضور و دخالت در تعیین سرنوشت، موثرتر از عدم حضور و عدم مشارکت است، باید بیاییم تا بعد از آن حق انتقاد و مطالبه‌گری داشت، آسیب عدم حضور به خود ما می‌رسد.

سلیمانی هم از مدیران و افرادی که در حاکمیت نقش دارند درخواست کرد به مردم توجه بیشتری داشته باشند؛ زیرا توجه به مردم عامل حفظ نظام و رسیدن به نقطه‌ای است که بتوانیم با اقتدار حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: انتصاب مدیران فارغ از نگاه به جریان‌های سیاسی و با در نظرداشتن تخصص، می‌تواند در گره‌گشایی مشکلات مردم اثرگذار باشد؛ اتکا به آرای مردم بدون توجه به مردم، نیازها و کمبودهای آنان ممکن نیست و امیدواریم انتخاباتی پرشور با تغییرات و اصلاح در حاکمیت باشد.

حجم ویدیو: ۲۳۵.۳۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۵:۰۷ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز