خبرگزاری کار ایران

هنرمندان قزوینی در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش دوم

علیجانی: مجلس قانون‌گذار باید بالاتر از دو قوه دیگر به فکر مردم باشد/ اسدی: هنرمندان می‌توانند کارآمدی کاندیداها را بررسی کنند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۴۸۵

حسین علیجانی و محمد اسدی از هنرمندان استان در بخش دوم برنامه "راه نو" به ضعف‌های موجود، تاثیر انتخابات در سرنوشت مردم و نقش هنرمندان پرداخته و عنوان کردند که برای افزایش مشارکت در این شرایط باید کارآمدی کاندیداها بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت دوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "حسین علیجانی" و "محمد اسدی" از هنرمندان استان برگزار شد.

در بخش دوم این برنامه ضعف‌ها و کم کاری‌ها، تاثیر آن بر انتخابات و راه‌های افزایش مشارکت و نقش هنرمندان در این حوزه  در شرایط  موجود  بررسی شد.

به گفته حسین علیجانی تا زمانی که مردم احساس نکنند وجودشان اثرگذار است ورود نمی‌کنند، اگر مردم حس کنند این مجلس و دولت حتی اگر به آن رای نداده باشند برای آن‌ها حرکت می‌کند همه فراز و فرودها و اشک‌ها و لبخندها را می‌پذیرند.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: مردم از پس هشت سال جنگ نابرابر برآمدند و در بزنگاه‌های مهم اجتماعی ایستادگی کردند، البته در این مدت حوادثی هم اتفاق  افتاد، سال 98 و سال گذشته باید از منظر جامعه شناسی  مورد توجه قرار گیرد.

باید حوادث گذشته را بررسی کرد

وی با اشاره به اهمیتت  توجه به موضوعات و چالش‌های رخ داده در سال‌های گذشته عنوان کرد: باید همه اقشار و دلسوزان متمرکز شوند؛ چون در جامعه به‌عنوان موجود زنده اتفاقاتی رخ می‌دهد، اگر اتفاق‌ها را نبینیم و حذف کنیم در جای دیگری بروز و ظهور پیدا می‌کند.

علیجانی تاکید کرد: مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار باید بالاتر از دو قوه و سازمان‌های دیگر به فکر مردم باشد و کمیسیون اصل 90 و سایر کمیسیون‌ها بیشتر فعال باشد.

وی در ادامه به بیان تصمیم‌هایی که در مجلس گرفته می‌شود اشاره کرده و گفت: به‌عنوان یک هنرمند احساس نکردم که یک اتفاق مبارک محصول تصمیم‌های کمیسیون فرهنگی مجلس باشد.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: اخیرا در قزوین یک کمربندی بزرگ افتتاح شد که از مالیات‌های مردم ساخته شده بود و واکنش‌ها نسبت به آن مثبت بود؛ در حوزه فرهنگ و هنر در همه ادوار این نوع خبرها خیلی کم بوده و نمی‌توانم مثال بزنم.

وی اضافه کرد: البته در دولت کنونی وزیر ارشاد قول داده به همه انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور کمک هزینه پرداخت شود که اتفاق بزرگی است و مشاورین و کارشناس زبردست برای این تصمیم مشاوره داده‌اند، برای کار بزرگ باید بستر و فضا را آماده کرد.

مردم وقتی بدانند تاثیرگذار هستند، مشارکت می‌کنند

محمد اسدی با بیان اینکه مجلس در راس امور است، عنوان کرد: مردم باهوش هستند و می‌فهمند رای و نظری که می‌دهند تاثیرگذار است و از این رو مشارکت داشته و حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از مردم می‌کنیم یعنی همه گروه‌ها و طیف عظیمی با سلایق و انگیزه‌های مختلف، آن‌ها هم باید انتخاب خاص خود را داشته و با انگیزه خاصی رای دهند؛ اما وقتی توسعه مدنی درست شکل نمی‌گیرد و جامعه به بلوغ ایده‌آل نمی‌رسد، برخی از این فضا سوء استفاده می‌کنند.

علیجانی در واکنش به این نکته عنوان کرد: یعنی اگر مطابق با سلیقه شما انتخاب نکنیم توسعه نیافته‌‌ایم و باید مد نظر شما انتخاب کنیم؟

اسدی در پاسخ گفت: این روزها در محله‌های کوچک‌تر انگیزه مردم این شده که مسایل آنان حل شود، قصد درجه‌بندی شهروندان را ندارم، منظور من این است افرادی که کاندیدا می‌شوند وعده‌هایی می‌دهند که شاید در محدوده وظیفه آن‌ها نباشد و این عوام فریبی است.

علیجانی هم گفت: 48 درصد به رئیسی رای دادند، نمی‌شود یک جا بگوییم مردم ولی نعمت هستد و یک جا بگوییم این انتخابات درست نیست.

اسدی هم پاسخ داد: مردم در نهایت به این نتیجه می‌رسند و می‌دانند که رفتار آن کاندیداها اشتباه بوده است.

علیجانی هم عنوان کرد: با این شرایط در دور بعد مردم کم احساس و بی احساس می‌شوند.

هنرمند شاخص‌ها را برای جامعه بیان می‌کند

پس از آن نقش هنرمندان برای مشارکت در انتخابات بررسی شد و اسدی در این باره گفت: هنرمند به خودی خود نمی‌تواند این بار سنگین را به دوش بکشد، برای بالا بردن مشارکت عوامل  متعددی  دخیل است که بخشی به جامعه هنری  مرتبط است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین وظیفه هنرمند به عنوان خواص جامعه آگاهی بخشی به جامعه و جهاد تبیین است، به این معنا که شاخص‌‌ها را می‌گوید و به جامعه چراغ سبز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: البته الزاما قرار نیست 290 نفر دغدغه فرهنگ داشته باشند، کارآمدی فرد مهم است، فردی که در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرد، پیشینه‌ای دارد، هنرمند باید آن را بررسی کرده و کارآمدی را تشخیص دهد.

اسدی تاکید کرد: در واقع باید بررسی کند که چقدر از برنامه و توضیح‌های کاندیداها واقعی و متناسب با شاخص‌های او است.

هنرمند در انتخابات تاثیرگذار است

علیجانی با اشاره به وظیفه و مسئولیت هنرمند به خاطر ابزاری که در دست دارد، گفت: هنرمندان هر جا وارد فضای انتخابات شدند، این احساس را داشتند که می‌شود اعتماد و ورود کرد.

وی ادامه داد: در انتخابات رئیس جمهور و مجلس وقتی آثار متفاوتی از معرفی کاندیداها می‌بینیم و مردم را با ابراز نوین به هیجان وادار می‌کنند، نشان می‌دهد که از هنرمند استفاده شده، هنرمند است که رنگ‌ها، طراحی‌ها، گفت‌وگوها و تبلیغات را بیان می‌کند.

به گفته این هنرمند قزوینی وقتی این احساس را در جامعه هنری ایجاد کنیم باید در حد شعار باقی نماند و اینطور نباشد که بعد از انتخابات، هنرمند باید وضعیت معیشتی نامناسب داشته، در صدر نباشد و قدر نبیند، نباید هنرمند را به عنوان ابزاری برای مقاصد قرار داد.

وی با اشاره به نقش سلبریتی‌ ها در روند انتخابات تصریح کرد: در قزوین هم سلبریتی داریم اما باید دید تاثیرشان در آینده چقدر است.

علیجانی در ادامه با بیان مثالی از  تاثیر گذاری و ماندگاری تصریح کرد: بنایی مانند تخت جمشید داریم که ماندگار است در دوره‌های ما هم بناهای چشم نواز ساخته شده اما ماندگار نبودند.

وی ادامه داد: فرق سلبریتی و هنرمند این است که سلبریتی در زمان خودش خوب دیده می‌شود، کامنت و ویو دارد و غوغا می‌کند و شبکه‌های جهانی درباره آن صحبت می‌کنند و ممکن است به خاطر شهرتی که دارد تبلیغاتی انجام دهد که اصالت آن مشخص نباشد؛ اما هنرمند این کار را نمی‌کند و برای بیان مطلب ملاحضات مختلف را بررسی می‌کند.

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: گاهی شده هنرمندان هم اشتباهات بزرگی داشته‌اند؛ اما به دلیل زیاد بودن سرعت فضای رسانه گاهی اوقات دچار فراموشی کوتاه مدت هم هستیم؛ سلبریتی‌‌ها متاثر از جغرافیا هم هستند، مثلا ممکن است سلبریتی داشته باشیم که آذری زبان باشد و بر آن‌هایی که گویش مادری آن‌ها این زبان است تاثیرگذار باشد.

مجلس در ادوار مختلف کار خود را درست انجام داده است

موضوع بعدی در راس امور بودن مجلس بود که اسدی در این باره تصریح کرد: غیر از مجلس ششم بقیه مجالس در راس بودند.

اما به باور علیجانی مجلس اول افراد شاخصی مانند ابوترابی، صدر و افراد دیگر را داشت که الگوهای خوبی بودت و کارها و رفتارهایی داشتند که هنوز هم می‌توان از آن یاد کرد.

اسدی هم اظهار کرد: نظر من درباره مجلس نسبی است؛ نباید ایده‌آل‌ ترین حالت ممکن را در نظر گرفت؛ خیلی نقدها وجود دارد، باتوجه به شرایط و تاریخ معاصر ما، مجلس وظیفه خود را درست انجام داده، شاید پایین بالا داشته باشد اما کار خود را کرده و مجلس کنونی هم موفقیت‌های بسیار جدی داشته است.

حجم ویدیو: ۲۰۷.۸۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۱:۴۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز