خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

برای بازگشایی راه‌ها به ماشین آلات سنگین نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۷۱۶

۲۹۳ روستای چابهار دچار خسارت شده‌اند/آذوقه مردم تلنگ رو به اتمام است

سیل ویرانگر در جنوب استان سیستان و بلوچستان باعث تخریب و ویرانی بسیاری از زیرساخت ها از جمله مسکن، راه، کشاورزی و دامداری شد و راه های دسترسی روستایی بلوچستان به مراکز شهری را مسدود کرد. مردم سیل زده در شرایط سختی به سر می برند و نیاز به کمک مسئولان و خیرین دارند تا این شرایط بحرانی را بتوانند پشت سر بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیل یک هفته است که جنوب استان سیستان و بلوچستان را در بر گرفته و اهالی روستاهایی بلوچستان را آواره کرده است. بسیاری از مسیرهای روستایی با گذشت چندین روز از سیل، همچنان مسدود هستند و از آنجایی که آب حاصل از باران باید جذب زمین شود، زمان می‌برد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

بسیاری از گروه‌های امدادی، جهادی، خیرین و مردم روستایی پای کار هستند تا مشکلات مناطق سیل زده کمتر شود. اما همچنان از شدت فاجعه پس از سیل کم نشده و مردم نیازمند عزم ملی برای حل مشکلات‌شان هستند.

حل مشکلات سیل زدگان نیازمند عزم ملی است

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: چابهار، قصرقند و دشتیاری در روزهای اخیر درگیر سیل شده‌اند و بخش باهوکلات، بخش مرکزی دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب و بخش تلنگ قصرقند از روز دوشنبه درگیر سیل شده‌اند و اکثر روستاها زیر آب رفتند.

فاروق اعظمی افزود: راه‌های مواصلاتی روستاها مسدود شده، زیرساخت‌های حوزه راه از بین رفته است، خانه‌های مردم ترک برداشته و در برخی موارد خانه‌های خشتی و گلی کاملا تخریب شده‌اند.

وی افزود: تعداد زیادی از سرویس‌های بهداشتی روستایی به دلیل جاری شدن سیل تخریب شده اند و یکی از نیازهای ضروری سیل زدگان ساخت سرویس‌های بهداشتی است.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: درخواست می‌کنیم خیرین عزیز و دولت مردان نیاز مردم به آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی را جدی بگیرند و در حد توان برای حل این مشکلات مردم پای کار بیایند.

اعظمی افزود: هلال احمر، راه و ترابری، گروه‌های جهادی و مردم پای کار هستند اما فرآیند کار کُند است و نیازمند عزم ملی برای حل مشکل سیل زدگان هستیم.

برای بازگشایی راه‌ها به ماشین آلات سنگین نیاز داریم

وی گفت: از آنجاییکه ما در حوزه راه مشکلات زیادی داریم و برای خدمات‌رسانی و بازگشایی راه‌ها به ماشین آلات سنگین نیاز داریم باید استان‌های معین پای کار بیایند و ما را یاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حالت عادی هم برای آبرسانی به روستاها دچار مشکل بودیم و با بارندگی‌های اخیر بسیاری از شبکه‌های آبرسانی با اختلال روبرو شده‌اند و در این حوزه هم نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوطه است.

تلفات گسترده دام‌ها در مناطق سیل زده

وی افزود: همانطور که می‌دانید معیشت مردم روستایی از طریق دامداری و کشاورزی تامین می‌شود که با سیل اخیر بسیاری از دام‌ها تلف شده‌اند و محصولات کشاورزی از بین رفته‌اند و نیاز است خسارات مردم برآورد و جبران شود.

سخنگوی شورای عالی استان ها خاطر نشان کرد: انتظار ما از دولت این است که بجای تمرکز بر کمک‌های استانی و استان‌های معین کمک چشمگیری از صندوق توسعه ملی به مردم سیل زده شود.

اعظمی گفت: هوا سرد است و مردم بشدت نیاز به البسه، پتو و وسایل گرمایشی دارند و امیدواریم این موارد در کمک‌های ارسالی لحاظ شود.

۲۹۳ روستای چابهار دچار خسارت شده‌اند

رحیم جدگال رئیس شورای شهرستان چابهار در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: بارندگی‌های اخیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان باعث طغیان رودخانه‌ها و همچنین جاری شدن سیل و بالا آمدن آب‌های سطحی در منطقه شده که خسارت‌های فراوانی بر زندگی مردم منطقه وارد کرد.

وی افزود: شهرستان چابهار که شامل ۳ بخش است. و بخش مرکزی شامل ۵۸ روستا، بخش پیرسهراب ۱۲۱ روستا و بخش پلان با ۱۱۴ روستا که در مجموع ۲۹۳ روستا تحت خسارت‌های سیل قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: خسارت به راه‌های مواصلاتی، خرابی پل‌ها، از بین رفتن زیرساخت‌های جاده‌ای و راه‌های ارتباطی بین روستاها از جمله عواقب سیل برای مردم بلوچستان است.

وی افزود: سیل اخیر محصولات کشاورزی مانند هندوانه، پیاز و دیگر صیفی‌جات و خرابی صد در صدی برخی از چاه‌های آب را برای مردم به همراه داشته است.

وی خاطر نشان کرد: برخی از منازل مسکونی و مدارس تخریب شده‌اند که اگر کمک‌رسانی به موقع مردم روستا به هم نوعان شان نبود خسارت‌های جانی و مالی بیشتری به مردم وارد می‌شد.

وی افزود: همدلی و همیاری مردم منطقه در سالهای گذشته بر همگان ثابت شده و مردم منطقه نشان داده‌اند که چگونه برای کمک‌رسانی به همدیگر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

جدگال عنوان کرد: ستاد بحرانی که از چند روز قبل از سیل چندین بار تشکیل شده بود در زمان سیل به کمک مردم آمدند و از رخ دادن فاجعه بزرگ تری جلوگیری کردند.

وی افزود: از مسئولان کشوری تقاضا داریم با توجه به خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های راه، مسکونی، کشاورزی و دامداری با نگاه ویژه مرهمی بر درد مردم باشند.

آذوقه مردم تلنگ رو به اتمام است

خالد هوت دهیار روستای شدیگ از توابع بخش تلنگ هم به خبرنگار ایلنا گفت: در بخش تلنگ ۷۴ پارچه روستا با ۲۰ هزار نفر جمعیت درگیر سیل بوده‌اند و اکثر راه‌های روستایی مسدود بوده‌اند که با ظرفیت‌های بومی در حال بازگشایی مسیرها هستیم.

وی افزود: آب حاصل از سیل فروکش کرده و خانه‌های مردم تخریب شده و بندهای خاکی از بین رفته‌اند، در پی سیل به حوزه راه ها آسیب‌های جدی وارد شده اما نیاز به کمک‌ها و ماشین آلات بیشتری برای حل مشکلات مردم داریم.

وی افزود: معابر تخریب‌ شده‌اند و نیاز به مساعدت و همراهی برای حل سریعتر مشکلات مردم داریم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از نیازهای اصلی مردم تامین مواد غذایی است چرا که تمام مواد غذایی بخش تلنگ رو به اتمام است و مردم برای تامین آذوقه مورد نیازشان با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه خسارت جانی در بخش تلنگ گزارش نشده و برق روستاها وصل شده اما در برخی روستاها تیرهای برق سقوط کرده‌اند و برای اصلاح شبکه برق نیاز به ماشین آلات سنگین است که دستوراتی از سوی مدیرعامل شرکت برق صادر شده و امیدواریم حل این مشکل تسریع یابد.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز