خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی استان‌ها:

سد زیردان از عوامل خشکسالی و سیلاب در سیستان و بلوچستان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۰۹۲

راه ارتباطی ۳۳ روستا همچنان قطع است/مردم سیل زده نیازمند کمک‌های لجستیکی هستند

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با اشاره به خسارت‌های سیل در جنوب استان گفت: مردم نیازمند کمک‌های لجستیکی و ماشین‌آلات راه‌سازی برای برقراری ارتباط روستاهای درگیر سیل هستند.

به گزارش ایلنا، محمدکریم عزیزی با اشاره به سیل اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: جنوب استان سیستان و بلوچستان این روزها درگیر سیل است و مردم رنج‌های بسیاری را تحمل‌ می‌کنند.

وی افزود: یک هفته از وقوع سیل ویرانگر گذشته است و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و دارایی مردم وارد شده است. جاده‌ها بسته شدند، راه‌های روستایی از بین رفته‌اند، خانه‌ها تخریب شده‌اند، زمین‌های کشاورزی زیر گل و لای مدفون و دام‌ها تلف شده‌اند، مردم در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند.

عزیزی تصریح کرد: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان از هر دو پدیده خشکسالی و سیل خسارت‌ می‌بیند و به دلیل مدیریت غلط این آسیب‌ها زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: شهرستان‌های قصر قند، چابهار و دشتیاری درگیر سیل هستند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی تخریب شده است، عنوان کرد: ارتباط 33 روستا همچنان با مرکز قطع است و روستاها به امکانات دسترسی ندارند.

عزیزی افزود: خانه‌های مردم تخریب شده است و چاه‌ها به‌ویژه چاه‌های سرویس بهداشتی پر شده‌اند. نبود سرویس بهداشتی تبدیل به یک معضل جدی شده است و این مسئله سبب شیوع بیماری در بین سیل زدگان می‌شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: مردم نیاز به کمک‌های جدی دارند و این نیازها صرفا محدود به آب معدنی و غذاهای کنسروی نمی‌شود. ما نیاز به ماشین آلات راه‌سازی سنگین داریم تا راه‌ها را باز کنند تا مردم بتوانند به مراکز شهرستان و بخش دسترسی داشته باشند و نیازهای خود را برطرف کنند.

وی با انتقاد از مدیریت ضعیف مرتبط با آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: سد زیردان یکی از دلایل اصلی مشکلات است. این سد با هدف ذخیره سازی آب برای استفاده مردم و کنترل سیلاب ساخته شد اما متاسفانه در زمان خشکسالی آب موجود در این سد در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و به دلیل پر بودن سد در زمان وقوع سیلاب نمی‌توان به طور کامل آب را ذخیره و کنترل کرد.

عزیزی تصریح کرد: بارها درخواست کردیم که در زمان نیاز دریچه‌های سد باز شود تا مردم بتوانند برای کشاورزی، دامداری و شرب از آب این سد استفاده کنند اما متاسفانه توجهی نکردند. اکنون که سیلاب جاری شده هم  آب سد سرریز کرده و هم دریچه باز شده است که نه تنها کمکی به مردم نمی‌کند بلکه باعث تقویت سیلاب هم شده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: پیش از ساخت سد مردم هوتک‌هایی ایجاد کرده بودند و از رودخانه کاجو برای پر کردن این هوتک‌ها استفاده‌ می‌کردند تا در زمان خشکسالی و فصول گرم از آب آن استفاده کنند اما با ساخت این سد هوتک‌ها نیز از بین رفته‌اند.

وی بیان کرد: بارها درخواست شد که هوتک‌های استاندارد و بهداشتی ساخته شود و این هوتک‌ها از آب موجود در سد زیردان تغذیه شوند تا مردم همیشه به آب دسترسی داشته باشند که توجهی به آن نشد.

عزیزی تصریح کرد: در بحث آب استان سیستان و بلوچستان نیاز به یک مدیریت درست و قدرتمند داریم تا بتوانیم آب کمی که موجود است را به درستی مدیریت و توزیع کنیم تا مردم بتوانند در تمام روزهای سال به آب دسترسی داشته باشند. و اگر در بحث آب استان مدیریت درستی وجود نداشته باشد نمی توانیم جلوی مهاجرت و خالی شدن روستاهای استان را به حاشیه شهرهای بزرگ بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز