خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی :

برای جلوگیری از پیشرفت تب برفکی در استان هیچ اعتباری نداریم

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۲۷۱

در حالی که کانون های ابتلا در استان در 40روز اخیر از 6کانون به بیش از 15 کانون رسیده کمبود اعتبار برای خرید واکسن دست ما را بسته است .

به گزارش ایلنا از اراک، محسن شانقی با اعلام این خبر گفت : بیماری تب برفکی بیماری عفونی ویروسی نشخوارکنندگان زوج سم است که سبب کاهش شیردهی و مانع از پروار شدن دام و موجب تلفات سنگین در صورت پیشرفت در کانون ابتلا می شود .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ورود بیماری به استان را از اوایل دی ماه در 6کانون در شهرهای اراک و خمین عنوان کرد و افزود : در کمتر از 40 روز کانون های ابتلا بیش از 15 کانون شده و در این مدت منجر به تلفات 39 راس گوساله و 137 بره و بزغاله شده است .

وی با بیان این که احتمال افزایش بیش از این را در کانون های جدید می دهیم متذکر شد : این بیماری مختص زوج سمان است و اگر دام بیمار با جانورانی مثل کل و بزکوهی در تماس باشد آنها را نیز مبتلا می کند به همین دلیل بعد از فاجعه زیست محیطی طاعون در هفتاد قله بیشترین مراقبت و واکسینه را در دام های نزدیک به هفتاد قله داشتیم .

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی واکسیناسیون دام ها به دلیل کمبود واکسن در کانون های ابتلا در دامداری های صنعتی و واحدهای بزرگ و حاشیه هفتاد قله انجام شده است .

شانقی انتقال سریع بیماری از دام های آلوده را یکی از نکات مهم برشمرد و گفت : برای جلوگیری از ورود دام به استان و تردد دام ها از مکانهای آلوده به سایر نقاط استان با نیروی انتظامی هماهنگی هایی انجام شده ، اما کنترل این مسیرها تنها در روز ممکن است زیرا به دلیل وجود راه های فرعی زیاد حرکت دام ها شبانه هم انجام می شود .

وی کمبود واکسن را در این شرایط مشکل اصلی در کنترل بیماری دانست و متذکر شد : واکسن موجود در استان حتی یک دهم منطقه آلوده را جواب نمی دهد و مجبوریم واکسن را فقط برای دامداری های صنعتی و بزرگ مصرف کنیم . واکسن خارجی هم بسیار گران است و برای هر دام 5هزار تومان هزینه می برد که در توان دامداران خرد و بزرگ برای خرید واکسن نیست .

شانقی تصریح کرد : بیماری فقط با تلقیح به موقع واکسن کنترل و از میزان تلفات کاسته می شود ، اما هیچ اعتباری برای تهیه واکسن و عملیات واکسیناسیون نداریم .

به گفته وی دامپزشکی نیروی کافی برای واکسیناسیون حتی اگر واکسن هم در اختیار بود ندارد و در این مواقع از بخش خصوصی کمک می گیرد که از زمان شیوع طاعون در منطقه هفتاد قله و استفاده از بخش خصوصی برای واکسیناسیون همین الان هم 200میلیون تومان به بخش خصوصی بابت واکسیناسیون آن زمان بدهکار هستند .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان این که از شروع تب برفکی در دی ماه 2600لیتر ماده ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کانون های ابتلا خریداری شده خاطرنشان کرد : اگر خدایی نکرده شیوع بیماری گسترده شود تا 10هزار لیتر هم برای آنکه شعاع قرنطینه را وسعت دهیم به ماده ضدعفونی کننده نیاز داریم این در حالی است که اعتبار حتی برای خرید واکسن نیست .

به گفته وی برای بحث پیشگیری و آموزش دامداران پدافند غیرعامل استانداری و اداره کل محیط زیست در تهیه بروشور و آموزش و پیشگیری از وسعت بیماری با این اداره کل قول همکاری داده اند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز