خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی استاندار قزوین؛

بی توجهی به ۲۵میلیون مترمکعب تخصیص آب برای حاشیه نشینان شاهرود/ راه اندازی خط انتقال آب از طالقان به تهران با اعتبار یکهزار میلیارد تومان

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۱۳۰

مهندس علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: خط دوم انتقال آب از طالقان به تهران با حجم ۲۰۰۰میلیون مترمکعب و قطر ۲متر با اعتبار یکهزارمیلیاردتومان در بودجه ۹۷پیش بینی شده است.

  به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی فرخزاد در نشست با سازمانهای مردم نهاد در حوزه آب گفت: ۲۵میلیون متر مکعب آب در حدود ۱۵سال است که از شاهرود برای تمام کسانی که در حاشیه شاهرود در منطقه الموت و طارم هستند، تخصیص داده شده است ، ولی این مساله در جلسات مطرح نمی‌شود و کسی از آن خبرندارد.

علی فرخزاد در رابطه با سهمیه آب استان از سد طالقان گفت: کل سهمیه استان در کشاورزی و شرب از سد ۳۰۰میلیون مترمکعب است، با این حال در هیچ سالی به طور کامل این آب دریافت نشده است، در سفر استاندار به تهران و دیدار با وزیر نیرو قرار براین شد که ۶۰میلیون مترمکعب برای آب شرب از سد به قزوین منتقل شود و ما به ازای آن از چاههایی که قبلا آب شرب شهر را تأمین میکرده‌اند به همراه پساب تصفیه خانه ها به کانال منتقل شود،در واقع سهمیه جدیدی به ما تعلق نگرفته است.

معاون عمرانی استاندار قزوین در ادامه افزود: البته این اتفاق خوبی است، آب شرب استان قبلا از چاههایی با آب سخت و زیر زمینی تأمین میشد و الان آنها به سهم کشاورزی ما افزوده شده و به جای آن از آب سالم سد استفاده می‌کنیم، در استان ۲۴۰کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی داریم .

وی در رابطه با سهمیه ۲۵میلیون مترمکعبی استان تصریح کرد: ما باید نسبت به این سهمیه و اشتغالی که می‌تواند در منطقه ایجاد کند حساسیت داشته باشیم، این سهمیه میتواند تحولی در پرورش ماهی، کشاورزی و اکوسیستم منطقه ایجاد کند، این حق مردم آنجاست که از آن بهره ببرند.

فرخزاد همچنین در رابطه با چاههای آب استان گفت: در دشت قزوین اتفاقات خوبی افتاده است، ما نزدیک به ۸۳۰۰ حلقه چاه در سطح استان داشتیم، که حدود ۲۳۰۰ حلقه از آن بدون مجوز بود،۱۰۰۰حلقه پلمپ شد و ۱۲۰۰ حلقه هم تبدیل به فرم یک شده اند، یعنی مقدار محدودتری آب باید برداشت کنند.

وی  در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان آب نسبت به عدم توجه به قانون در برداشت آب از چاه ها گفت: امسال اعتباری برای کنترل هوشمند حلقه های چاه مجوز دار استان پیش بینی شده است، لکن این به اینجا ختم نمی‌شود ، ما باید با کمک سمن ها مردم را نسبت به بحران آب آگاه کنیم و در این حوزه فرهنگ سازی بشود.

فرخزاد ساخت سد بر روی آب شاهرود و انتقال آن به شهر را رد کرد و تصریح کرد: در منطقه آوج هم مشکل آب داریم، دیگر الان در دشت آوج آب دیده نمی‌شود، این تجربه خوبی نبوده است.  من به عنوان نماینده دولت در حوزه عمرانی شهر اگر بخواهند سدی بسازند، باید اول از همه باخبر شوم، لکن چنین چیزی نبوده است، این کار نه از نظر زیست محیطی و نه اجرایی و بودجه ی دولت عملی نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار در پایان در بحث آبادانی روستاها گفت: الان دولت به عمران و آبادانی روستاها توجه جدی دارد، در حال حاضر عمران و آبادانی نسبی در روستاها در حال ایجاد است، ما ۶۰میلیارد  تومان از سه بانک برای اشتغال در روستاها با تسهیلات ۶درصد هزینه کرده ایم، باید به این مساله توجه شود که اشتغال در روستاها صرفا به کشاورزی و پرورش ماهی و دامپروری محدود نمی‌شود‌، فرصت های بسیاری وجود دارد که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد، مثلا در بحث گردشگری منطقه الموت قابلیت فراوانی دارد و سرمایه گزاری در این حوزه مؤثر خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز