خبرگزاری کار ایران

«خیابان هنر» قزوین میزبان برنامه‌های نوروزی گردشگران استان

هنرمندان ۱۰ استان میهمان نورزوی قزوین هستند

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۳۳۹

راه افتادن‌ کارناوال‌ شادی، برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع ، حرکت اتوبوس شادی و کتاب درخیابان ها بخصوص در خیابان هنرــ میزبان گردشگران قزوینی در روزهای پایانی سال تا پایان تعطیلات نوروز است.

محمد درافشانی با اعلام این مطلب و در گفت‌‌و گو با ایلنا در‌باره اهداف جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی تصریح کرد: در این جشنواره سعی کردیم تا سنت‌های فراموش شده را زنده کرده و نسل امروز را با فرهنگ بومی ایران آشنا کنیم. بخشی از این سنت‌ها رویکردی تاریخی- مذهبی دارد  مانند مثلا فرهنگ شکرگزاری که پس  از جمع آوری محصول انجام می شود و متاسفانه کم کم در حال فراموشی است.به نظرم  برپایی چنین جشنواره‌های شادی موجب  نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود و  توجه بیشتر  به  فرهنگ ایرانی  تا حد زیادی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی ضمن اعلام تفکیک برنامه‌های شهرداری به دو بخش استقبال از نوروز و ایام تعطیلات، خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر مدیریت شهری و رویکرد شهردار و شورای شهر به مسائل فرهنگی، در برنامه‌های نوروز امسال به این مهم توجه بیشتری شده است برگزاری کاروان‌های شادی و بهار که دو مرحله آن با همکاری شبکه دوستدار کودک در سه شنبه‌های اسفندماه برگزار شده و آخرین مرحله آن در سه شنبه همین هفته - 22اسفند ماه جاری -  برپا می‌شود.

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در ادامه گفت: کاروان استقبال از بهار با عمو نوروز  و با درشکه، سازهای محلی و سنتی از ۲۲تا۲۹اسفند در خیابان‌های شهر مردم را به نوروز فرا می‌خواند. برنامه اتوبوس شادی هم به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی در دو مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله اول از ۲۳اسفند تا ۴فروردین در محلات کم برخوردار و منفصل شهری با اجرای برنامه های شاد و فرهنگی توسط عروسک ها و کاراکترهای انسانی انجام می‌شود، دومین مرحله برگزاری جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی است که از ۴تا ۶ فروردین در محلات شهر برای مردم برنامه خواهد داشت.

 شهر شاداب نزدیکترین مقصد؛ شعارجشنواره ملی

وی افزود: این جشنواره با شعار « شهر شاداب نزدیکترین مقصد » از ۴تا ۱۰فروردین در کاروانسرای سعدالسلطنه و دولت خانه صفوی با همکاری میراث فرهنگی برپا خواهد شد. هنرمندانی از ۱۰استان کشور ؛ کردستان ، خراسان شمالی و جنوبی، آذربایجان غربی، گلستان ، گیلان، فارس و غیره و هم بخشی از هنرمندان قزوین را در برپایی ورزش های بومی محلی همراهی خواهند کرد، همچنین سیاه چادرهایی در بحث آداب و سنن، غذاها و شیرینی های محلی، پخت نان سنتی و انتقال مفاهیم و آداب شهروندی و قومیتی در این ایام در سطح شهر  برپاخواهد شد.

جشنواره و مسابقه بزرگ هفت سین هم با محوریت خانواده از ۲۳اسفند در محلات شهر با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به آنها برگزار می‌شود، موزه مردم شناسی حمام قجر هم از ۲۳اسفند با ایجاد تغییرات و نوآوری هایی در غرفه ها شروع به کار خواهد کرد، جشنواره تخم مرغ‌های رنگی نیز از دیگر برنام هاهی نوروزی قزوین است.

 در جشنواره سنن و آداب ایرانی هم حدود۳۰استیج عصرگاهی و شبانگاهی خواهیم داشت، همچنین جشنواره عکس یادگاری با ابناء تاریخی و المان‌های نوروزی هم با اهدای جوایز نفیس به برترین عکس برپاخواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی خاطر نشان کرد: در ۵پارک شهر که بیشتر مورد استقبال مسافران نورورزی قرار می‌گیرد، نمایشگاه گالری عکاسی که گردشگران را با جاذبه های گردشگری ، توانمندیهای فرهنگی و سنتی و شیرینی و غذاهای قزوین آشنا خواهد کرد، اجرا خواهد شد، این نمایشگاهها در پارکهای ملت، ملاخلیل، شهیدبهشتی، رز در دو راه همدان و یک پارک دیگر در نواحی مرکزی شهر خواهد بود، همچنین چند دستگاه اتوبوس کتاب در بناهای تاریخی و محلات شهر با هدف ترویج کتاب تردد خواهند کرد، ۸مسجد از مساجد استان هم ۲۴ساعته مسائل اقامه نماز و سرویسهای بهداشتی گردشگران را تأمین خواهند کرد.

وی در پایان افزود: امسال سعی بر عدم تمرکز برنامه ها در بناهای تاریخی و مرکزی شهر داشته ایم و برخی از برنامه ها را به محلات شهری برده ایم، تا از تردد و ازدحام جمعیت در مراکز شهر جلوگیری شود، همچنین در حوزه مسائل شهری، زیبا سازی مناظر شهری شهرداری استان از ۲۰اسفند اقدام خواهد کرد.

شهرداری امسال با هماهنگی و همکاری‌هایی که با نهادهای  میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و اداره اوقاف داشته ،مانع موازی کاری شده است.صدا و سیمای استان نیز با هماهنگی هایی که صورت داده، علاوه بر پخش زنده استانی ، چند شبکه ملی و استانی کشور را هم در پوشش برنامه های استان یاری خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز